• SamiraBudva

    Hur lång är/var era barn vid 7 månader?

    Barnmorskan påpekade att min dotter precis 7 månader var lite för lång. Speciellt eftersom pappan är 174 och jag 170.

    Hon är 73 cm. Är det för långt?

  • Svar på tråden Hur lång är/var era barn vid 7 månader?
  • Jag är bara jag

    Vadå "för lång"? Så himla knäppt uttryckt! Barn är ju så långa som de är. De kan ligga över medelkurvan, men vad gör det? Min systerson var 98 lång vid 2 och blev också jättelång. Andra blir kortare. Mina barn har inte mätts precis vid 7 månader, men en var typ 70 och den andra 69. Så 73 är väl inte så hysteriskt mycket mer.

  • AMCG

    Mina låg på 90-percentilen i princip hela tiden (följde sina kurvor som är det viktiga om jag förstått riktigt). Då ligger 9 % av barnen över deras längder? Vid 7 månader var de runt 70 cm om jag inte minns fel. Vid 12 månader var äldsta 77,5 cm och yngsta 75 cm. Äldsta var 50 cm och yngsta 53 cm vid födseln. Jag är 175 cm och pappan 185 cm.

  • Lilant

    Skit i bvc dom ska alltid snacka skit.. det ändå bvc sagt till mig i dom 8 månader min dotter levt är att hon är förstor och att vi måste få ner hennes vikt och sluta mata henne, hon är idag 8 månader 11,5kg och 71 cm lång, jag är normal viktig och 170 lång pappan är 185, men min bvc tant snackade om att jag skulle ner i vikt också... gon hade mentala problem och de andra hon kunde prata om va Hur hennes son som va född två månader för tidig va så liten och bra, sen är hon tjock själv så antar att det är därför hon höll på emot oss för att hon själv har komplex, sen snackade hon skit om hennes grann pojke som hon trodde de va nått fel på och att han va sjuk för att han va större än hennes 2 månader för tidigt födda... detta slutade med att jag slutade gå till bvc så jag hotade med att slå ner henne om hon inte slutade( detta efter att gången innan ha snackat så mycket skit att jag sprang därifrån gråtandes med min då 4 månaders bäbis) och manen fick gå i stället, vi har nu flyttat och denna bvc tanten är inte klok hon heller :) men gissar mest på att dom är avundsjuka då dom antingen inte fick barn eller fick skadade barn :) din dotter är helt normal :) va glad åt att du har ett friskt barn

Svar på tråden Hur lång är/var era barn vid 7 månader?