• Anonym (Matilda)

    Bittra mot gravida

    Innan jag fick mitt första barn fick vi kämpa i ca 1,5 år för att bli gravida. På grund av detta kom jag i kontakt med en nätgrupp för människor som försöker få barn. Nu har jag tre barn, de andra två var relativt lätta att få till, men mina graviditeter har däremot varit väldigt jobbiga.

    Av de människor jag mött via den här gruppen är det många som uttrycker att de tycker att det är fel och provocerande att gravida beklagar sig över diverse krämpor. Och diverse åsikter om vilka som "förtjänar" att få barn (som om barn vore ett pris för att man varit duktig?) och vilka inte, och att de själva då förtjänar det till skillnad från vissa andra. Ofta pekas det på rätt små saker, som att de varit ihop längre än andra eller har mer pengar t ex.

    Hur ska man bemöta detta? Jag tycker någonstans självcentreringen kring de egna problemen inte gör det okej att uttala sig så om andra. Samtidigt så vet jag inte om man når människor som är så inne i sitt eget. Är det bäst att bara låta dem hållas?

  • Svar på tråden Bittra mot gravida
  • Anonym (Rosie)

    Jag skulle bara låta dem hållas. Dom är ledsna och bittra över att dom själva har problem att få något som de så gärna vill ha, och då förstår man ju att det är lätt att irritera sig på nån som i princip snubblat sig till en graviditet. Det är väl ett sätt för dem att hantera sina känslor, även om det kanske inte är ett produktivt sätt.

    Så länge de håller det till sin lilla grupp och inte hoppar på andra tycker jag inte att det gör nåt.

  • Anonym (---)

    Din ev kortvariga smärta vid graviditeter är inget jämfört med många människors mycket långvariga lidande av barnlöshet. Därför: beklaga dig någon annanstans än inför dem. 1,5 år är inte särskilt lång tid att vara barnlös alls.

  • Anonym (G)

    De som ?förtjänar? barn är egentligen dem som kan möta barnens fysiska och mentala behov, är lyhörda och utmanar barnen på deras nivå, som är kärleksfulla och pedagogiska. Men ingen förtjänar ett barn men barn förtjänar däremot goda föräldrar.

    Det är jättesvårt att bemöta för hur du än väljer att göra kommer du bli ?påhoppad? skulle jag tro.

  • Anonym (Hmm)

    Kan tycka att det är lite osmakligt att sitta och beklaga sig över sånt inför kvinnor vars högsta dröm är att få uppleva dessa krämpor. Tycker man kan välja att beklaga sig för andra då

  • Anonym (Tempo)

    Låt dem hållas. Det är deras sätt att reagera på sin sorg. Ett egoistiskt och störigt sätt, men ändå. Det kan bli så. Ingen vinner på att någon utomstående påtalar att de sörjer på fel sätt.

    Jag tycker att deras sätt att bete sig är skittrist. Men man är inte sitt bästa jag när man mår dåligt. Själv blir jag otrevlig mot min familj...

  • Anonym (Matilda)
    Anonym (---) skrev 2021-03-01 19:12:47 följande:

    Din ev kortvariga smärta vid graviditeter är inget jämfört med många människors mycket långvariga lidande av barnlöshet. Därför: beklaga dig någon annanstans än inför dem. 1,5 år är inte särskilt lång tid att vara barnlös alls.


    Det handlar inte om att jag har beklagat mig, eller någon annan heller i gruppen. Utan de menar folk i största allmänhet - vänner, släkt, kändisar, osv. Att det inte borde vara acceptabelt att beklaga sig överlag, eftersom det ju finns barnlösa där ute. Det handlar inte alls om mig här, bakgrunden är bara relevant för att det var så vi kom i kontakt från första början. De som klagar har för övrigt inte varit barnlösa mycket längre tid än så.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-03-01 19:30:07 följande:

    Kan tycka att det är lite osmakligt att sitta och beklaga sig över sånt inför kvinnor vars högsta dröm är att få uppleva dessa krämpor. Tycker man kan välja att beklaga sig för andra då


    Det var kanske otydligt, men det är inte det det handlar om. Läs mitt svar här ovan, det är inte folk i gruppen som beklagar sig.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Rosie) skrev 2021-03-01 19:10:08 följande:

    Jag skulle bara låta dem hållas. Dom är ledsna och bittra över att dom själva har problem att få något som de så gärna vill ha, och då förstår man ju att det är lätt att irritera sig på nån som i princip snubblat sig till en graviditet. Det är väl ett sätt för dem att hantera sina känslor, även om det kanske inte är ett produktivt sätt.

    Så länge de håller det till sin lilla grupp och inte hoppar på andra tycker jag inte att det gör nåt.


    Ja du kanske har rätt. Jag tänker bara att det är så destruktivt och liksom inte hjälper dem vidare på något sätt. Inget fråntas ju dem för att grannen blir gravid, jag tänker att det vore enklare att leva med om man såg det så? Men ja, det funkar kanske inte så för alla.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Tempo) skrev 2021-03-01 19:33:59 följande:

    Låt dem hållas. Det är deras sätt att reagera på sin sorg. Ett egoistiskt och störigt sätt, men ändå. Det kan bli så. Ingen vinner på att någon utomstående påtalar att de sörjer på fel sätt.

    Jag tycker att deras sätt att bete sig är skittrist. Men man är inte sitt bästa jag när man mår dåligt. Själv blir jag otrevlig mot min familj...


    Ja, det kanske är sant. Vad jag förstått så har flera faktiskt tagit avstånd från vänner och bekanta som blivit med barn, men det är ju faktiskt inget som påverkar mig. Tycker bara det är en sån trist attityd, men säkert inget man kan påverka.
  • Anonym (Tempo)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-03-01 19:46:27 följande:

    Ja, det kanske är sant. Vad jag förstått så har flera faktiskt tagit avstånd från vänner och bekanta som blivit med barn, men det är ju faktiskt inget som påverkar mig. Tycker bara det är en sån trist attityd, men säkert inget man kan påverka.


    Att sluta umgås med barnfamiljer tror jag inte beror på agg mot dem utan bara om att det är för jobbigt att så ofta bli påmind om sin sorg.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Tempo) skrev 2021-03-01 20:12:05 följande:

    Att sluta umgås med barnfamiljer tror jag inte beror på agg mot dem utan bara om att det är för jobbigt att så ofta bli påmind om sin sorg.


    Nej, det sa jag inte heller. Jag menar bara att det är trist när det får såna konsekvenser för nära relationer. Att det då borde finnas bättre sätt att hantera sina känslor på.
  • Anonym (Min åsikt)

    Trots att jag har ganska lätt för att bli gravid samt väntar mitt andra barn så är empati något jag inte saknar för barnlösa. Kan inte ens föreställa mig känslan av att så gärna vilja ha något så naturligt som barn, men inte lyckas, och så kommer det gravida som inte gör annat än gnäller över lite foglossning och illamående när det finns kvinnor som hade kunnat uppleva 100× värre saker bara för att få hålla sitt barn i famnen en dag.

    Man kan inte förbjuda en del gravida från att bara tänka på sig själva såklart, men det minsta man kan begära är att inte sitta i grupper med barnlösa och beklaga sig framför ansiktet på dem.

  • Anonym (Möget)

    Vilken besvikelse!

    Jag fick så fina förhoppningar om tråden ... Trodde det var ett förslag på uppgörelse och såg för mig hur man ställde upp två led med de bittra mot de gravida (dvs Familjeliv, helt enkelt) på var sin sida om ett fält och sen, på en given signal, så jävlar ...!

  • Anonym (---)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-03-01 20:22:38 följande:

    Nej, det sa jag inte heller. Jag menar bara att det är trist när det får såna konsekvenser för nära relationer. Att det då borde finnas bättre sätt att hantera sina känslor på.


    Kanske att som barnfamiljer ofta gör, skaffa nya vänner i samma situation? Hur tror du att du hade du agerat om du trots längtan blev utan barn helt och hållet?

    Jag har varit ofrivilligt barnlös i snart 17 år så jag vet hur det känns att ha toppar och dalar i den frågan. Har dock inte brutit kontakten med mina vänner som har barn. Det är bara inte alltid särskilt roligt att vara utanför. ALLT tenderar att kretsa kring de som har barn och deras behov och glädjeämnen. De får ett helt paket på köpet så att säga, blir bekräftad av samhället och är inkluderade i vuxennormen.
  • Anonym (Tempo)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-03-01 20:22:38 följande:

    Nej, det sa jag inte heller. Jag menar bara att det är trist när det får såna konsekvenser för nära relationer. Att det då borde finnas bättre sätt att hantera sina känslor på.


    Ok, jag förstår.
  • Anonym (E)

    Andra tråden på några dagar om barnlösa som är bittra?

  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-03-01 19:43:38 följande:

    Ja du kanske har rätt. Jag tänker bara att det är så destruktivt och liksom inte hjälper dem vidare på något sätt. Inget fråntas ju dem för att grannen blir gravid, jag tänker att det vore enklare att leva med om man såg det så? Men ja, det funkar kanske inte så för alla.


    Klart det kan vara så, men så länge de inte har frågat dig om hjälp om hur de ska hantera sin sorg är det inget du bör lägga dig i. Ingen kommer vinna på att du lägger näsan i blöt, oavsett hur goda intensioner du har.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (---) skrev 2021-03-01 21:31:50 följande:

    Kanske att som barnfamiljer ofta gör, skaffa nya vänner i samma situation? Hur tror du att du hade du agerat om du trots längtan blev utan barn helt och hållet?

    Jag har varit ofrivilligt barnlös i snart 17 år så jag vet hur det känns att ha toppar och dalar i den frågan. Har dock inte brutit kontakten med mina vänner som har barn. Det är bara inte alltid särskilt roligt att vara utanför. ALLT tenderar att kretsa kring de som har barn och deras behov och glädjeämnen. De får ett helt paket på köpet så att säga, blir bekräftad av samhället och är inkluderade i vuxennormen.


    Att få barn är ju inget nollsummespel. Om min syster eller barndomsvän får barn, så tar ju det inget ifrån mig. Tänker bara att det är trist om avund över en sån här sak ska förstöra relationer.

    Sen förstår jag om man inte vill umgås på samma sätt med folk när de väl har barn och är inne i småbarnssvängen, av många skäl.

    Sen detta att hålla på och jämföra vem som har det värst och att bara den som har det allra värst ska få gnälla, är väl det jag har svårt för. För i så fall kan väl ingen i Sverige öppna munnen, för det finns gott om folk i andra länder som har det betydligt svårare.

    Slutligen så beklagar jag att du är ofrivilligt barnlös, jag förstår att det måste vara en stor sorg som ibland blir svår att hantera.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (E) skrev 2021-03-01 21:52:51 följande:

    Andra tråden på några dagar om barnlösa som är bittra?


    Är det? Var den andra på samma tema?
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Rosie) skrev 2021-03-01 21:55:43 följande:

    Klart det kan vara så, men så länge de inte har frågat dig om hjälp om hur de ska hantera sin sorg är det inget du bör lägga dig i. Ingen kommer vinna på att du lägger näsan i blöt, oavsett hur goda intensioner du har.


    Nej, jag har redan bestämt mig för att låta dem hållas.
Svar på tråden Bittra mot gravida