• Anonym (Anill­a)
    Mon 1 Mar 2021 20:29
    2152 visningar
    103 svar
    -2
    103
    2152

    Att lämna barn ensamma hemma

    Har en fråga

    Får man som förälder lämna barnen ensamma hemma (12 och 14 år) den veckan man har barnen

    Typ från klockan 23 till 03 utan att meddela det till den andra föräldern?

  • Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma
  • Mon 1 Mar 2021 20:36
    #1
    +1

    Du behöver inte meddela något alls till den andra föräldern, när barnen bor hos dig så har du ansvaret för dem.

    Om det sen är lämpligt att lämna en 12åring och en 14åring ensamma ett par timmar mitt i natten är en annan sak...

    Det är dock många faktorer som spelar in, bla barnens ålder och mognad, hur/vart boendet är beläget, om det finns andra vuxna tillgängliga typ grannar, osv, osv...

  • Anonym (Mian)
    Mon 1 Mar 2021 20:37
    #2

    Ja i den åldern går det bra och det handlar bara om några timmar. Jag trodde först det handlade om hela veckan de skulle vara ensamma och det hade inte varit ok.

  • Anonym (vvvv)
    Mon 1 Mar 2021 20:37
    #3
    +2
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 20:29:47 följande:

    Har en fråga

    Får man som förälder lämna barnen ensamma hemma (12 och 14 år) den veckan man har barnen

    Typ från klockan 23 till 03 utan att meddela det till den andra föräldern?


    Ja varför skulle man inte kunna det, det är ju rätt stora. De sover väl den tiden? De ska kunna ha någonstans att ringa om det skulle vara något och man ska väl inte lämna utan att barnen vet om det innan de lägger sig, så de inte blir oroliga om de skulle vakna och upptäcka det. 

    Man behöver inte informera den andre föräldern om minsta lilla sak i sitt eget hem. Däremot undrar jag väl vad man ska ut och göra mitt i natten? 
  • Anonym (Anill­a) Trådstartaren
    Mon 1 Mar 2021 20:42
    #4
    Anonym (vvvv) skrev 2021-03-01 20:37:45 följande:

    Ja varför skulle man inte kunna det, det är ju rätt stora. De sover väl den tiden? De ska kunna ha någonstans att ringa om det skulle vara något och man ska väl inte lämna utan att barnen vet om det innan de lägger sig, så de inte blir oroliga om de skulle vakna och upptäcka det. 

    Man behöver inte informera den andre föräldern om minsta lilla sak i sitt eget hem. Däremot undrar jag väl vad man ska ut och göra mitt i natten? 


    Precis det som är problemet, barnen är vakna och föräldern som har dom är 140 km hemifrån och är hos sin nya

    Barnen klarar ju sig men ifall något skulle hända typ brand i huset, sjukdom, plötslig feber osv så är barnen ensamma.
  • Anonym (U)
    Mon 1 Mar 2021 20:43
    #5
    +3

    När jag var 14 satt jag barnvakt åt grannens barn som var 6 och 7. Så ja.. Tror de klarar sig.

  • Anonym (Amand­a)
    Mon 1 Mar 2021 20:48
    #6

    Som 14-åring är man väl i regel fullt kapabel att sova själv i bostaden och kanske också ta visst ansvar för ett yngre syskon några timmar? Jag själv flyttade hemifrån som 15-åring och året innan det valde jag att vara hemma själv när resten av familjen åkte på semester. Hade mormor som "backup" som kom och kollade läget en gång om dagen men skötte mig själv.

    Har barnen något slags funktionsnedsättning?

  • Anonym (Anill­a) Trådstartaren
    Mon 1 Mar 2021 20:53
    #7
    Anonym (Amanda) skrev 2021-03-01 20:48:45 följande:

    Som 14-åring är man väl i regel fullt kapabel att sova själv i bostaden och kanske också ta visst ansvar för ett yngre syskon några timmar? Jag själv flyttade hemifrån som 15-åring och året innan det valde jag att vara hemma själv när resten av familjen åkte på semester. Hade mormor som "backup" som kom och kollade läget en gång om dagen men skötte mig själv.

    Har barnen något slags funktionsnedsättning?


    Jo kapabel vet jag inte då det ena barnet får feberkramper när denne får feber... Tänker att 14 åringen kan inte göra så mycket utan får vänta..

    Barnen har ingen buckup då det är grannar som inte är hemma hela tiden
  • Anonym (Anill­a) Trådstartaren
    Mon 1 Mar 2021 20:54
    #8

    Kanske ok att lämna dom ensamma några timmar om man är i närheten, samma stad

    Jag tänkte mest på att man är 140 km bort

  • Anonym (U)
    Mon 1 Mar 2021 20:58
    #9
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 20:53:05 följande:
    Jo kapabel vet jag inte då det ena barnet får feberkramper när denne får feber... Tänker att 14 åringen kan inte göra så mycket utan får vänta..

    Barnen har ingen buckup då det är grannar som inte är hemma hela tiden
    Men vad är risken att denne skulle få feber dessa timmar om du kollar febern innan du åker.
  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Mon 1 Mar 2021 20:58
    #10
    +2
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 20:42:56 följande:
    Barnen klarar ju sig men ifall något skulle hända typ brand i huset, sjukdom, plötslig feber osv så är barnen ensamma.
    Du har aldrig funderat på att söka behandling för din oro?
Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma