• Anonym (framtidstro)

    Hur mycket jobb är det med egen firma deltidsarbete

    Hej på er!

    Jag undrar hur mycket tid ni tror som det administrativa tar, med bokföring, kontakt med skatteverk och sådant.

    Om vi säger att man säljer ett sak eller tjänst 2-6 gånger per månad? Hur mycket "pappersarbete" behöver man räkna med att avsätta på ett år?

    och kan man ta betalt i kontanter om man inte vill hålla på och skicka faktura eller ha kortläsare?

    Jag vill göra allt vitt och lagligt så jag vill inte ha tips på hur man kan tvätta pengar om någon kommer på den tanken.

    tackar så mycket

  • Svar på tråden Hur mycket jobb är det med egen firma deltidsarbete
  • Anonym (ooooälbn)

    Ganska lite pappersarbete skulle jag säga. Att skriva alla nödvändigheter om man säljer en sak 6 ggr per månad tar max en timme i v skulle jag säga. Man kan ju samla ihop det och sätta sig en kväll/helg med det. 

    Swish kan man också använda om man inte vill skicka faktura, men en faktura är enkel, man kan göra enkla mallar själv i excel eller använda sig av något program. Fortnox tycker jag är enkelt och bra. 

  • Anonym (framtidstro)

    menar du 1 timma per vecka?

    aha men om man ändå vill köra med kontanter eller om kunden vill betala med kontanter funkar det? Blir det mer pappersjobb av det?

  • Anonym (ooooälbn)
    Anonym (framtidstro) skrev 2021-03-01 21:05:29 följande:

    menar du 1 timma per vecka?

    aha men om man ändå vill köra med kontanter eller om kunden vill betala med kontanter funkar det? Blir det mer pappersjobb av det?


    Har ingen aning, har aldrig tagit betalt i kontanter. Men när jag jobbade i butik blev det ju merjobb, det ska räknas kontanter, bankas osv. Betalade folk med kort kom det ut en remsa i slutet av dagen som sattes fast på ett papper och lämnades vidare till chefen så var det klart. 
  • brallison

    Fast faktura måste man skriva ut till kunden även om man tar betald i kontanter (dvs om du tänker köra allt vitt och lagligt), eftersom DU behöver underlag på det du gjort om inte kunden. Gör man allting i tid och inte samlar på sig till årets deklaration, så tar det väldigt lite tid att sköta, tycker jag.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (framtidstro) skrev 2021-03-01 21:05:29 följande:

    menar du 1 timma per vecka?

    aha men om man ändå vill köra med kontanter eller om kunden vill betala med kontanter funkar det? Blir det mer pappersjobb av det?


    Faktura måste du ändå göra, du måste ha underlag till din bokföring, och kunden behöver också ett underlag. Jag förmodar att kunderna är företag, inte privatpersoner.
  • Mr1970
    Anonym (framtidstro) skrev 2021-03-01 21:05:29 följande:

    menar du 1 timma per vecka?

    aha men om man ändå vill köra med kontanter eller om kunden vill betala med kontanter funkar det? Blir det mer pappersjobb av det?


    Hej. Driver eget och lägger kanske 1 tim i veckan på att bokföra och skriva fakturor. Skatteverket deklarerar man moms för I slutet av varje månad. Det kan man välja hur ofta man vill göra. Ganska enkelt det med. Man kan ta betalt med swish med. Om man som jag driver enskild firma så är det enkelt med deltidsjobb i alla fall. Man kan vara anställd OCH ha eget på sidan om. Då måste man ha såkallad FA-skattsedel. Men på din fråga så är det enkelt med till exempel Visma bokföring.
Svar på tråden Hur mycket jobb är det med egen firma deltidsarbete