• Anonym (Ts)

    Medicinsk abort, rätt att se vid vul?

    Jag kommer troligen göra abort i veckan. Imorgon ska jag träffa kurator och senare göra vul innan jag bestämt mig.

    Sist jag gjorde abort så var jag 14 år, dvs, hundra år sedan, men minns att jag INTE fick se skärmen vid vul, av någon anledning.

    Detta var ju som sagt hundra år sedan, men hur är det nu? Får dom neka om jag vill se?

    Anledningen är för att se om mitt val kan påverkas när jag ser att jag faktiskt har något levande i livmodern. Det känns högst relevant för min del, men vill inte behöva slåss för det. Har jag rätten till det eller ej?

  • Svar på tråden Medicinsk abort, rätt att se vid vul?
  • Anonym (rätt eller skyldighet)

    De i princip tvingar en att titta så jag tror inte du behöver kämpa för att få göra det.

  • Anonym (Lugnt)

    Min erfarenhet (kanske är olika på olika sjukhus) är att dom är jättesofta med vilket som. Tror ingen vettig sköterska har några egna åsikter i frågan, tycker överlag alla jag mött i abortvården varit superbra, lugna och öppna och chill

  • Anonym (Ts)
    Anonym (rätt eller skyldighet) skrev 2021-03-02 00:20:01 följande:

    De i princip tvingar en att titta så jag tror inte du behöver kämpa för att få göra det.


    Oj. Det måste ju vara tungt för de som inte vill. Kan väl tycka att man ska få bestämma det själv.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lugnt) skrev 2021-03-02 00:26:18 följande:

    Min erfarenhet (kanske är olika på olika sjukhus) är att dom är jättesofta med vilket som. Tror ingen vettig sköterska har några egna åsikter i frågan, tycker överlag alla jag mött i abortvården varit superbra, lugna och öppna och chill


    Tack för svar! Jag lär ju märka det idag.
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (Ts) skrev 2021-03-02 07:40:49 följande:

    Tack för svar! Jag lär ju märka det idag.


    Lycka till, hoppas det blir bra för dig!
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (Ts) skrev 2021-03-02 07:40:49 följande:

    Tack för svar! Jag lär ju märka det idag.


    Lycka till, hoppas det blir bra för dig!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lugnt) skrev 2021-03-02 12:44:23 följande:

    Lycka till, hoppas det blir bra för dig!


    Tack!
Svar på tråden Medicinsk abort, rätt att se vid vul?