-
HejMin pappa blev arbetslös typ i november~december.Vi kom till Sverige ungefär 10 sedan, men min pappa kan absolut inte svenska. Han fattar inget ord. Han lärde inte svenska eftersom han hade mer än 30 års erfarenhet(nu har han lite mer än 40år erfarenhet) inom japansk/asiatisk mat och han redan fick jobbet när vi flyttade hitt. Jobbade han 10 år utan paus. Därför inga kunde tvinga honom att lära sig svenska.Nu är han arbetslös typ ungefär för 5 månader pga corona. Restaurangen där han jobbat stängdes ner och ska öppna igen efter coronapandemi. Han fick a-kassa några veckor men nu det går inte få det längre eftersom han deltar i ngt program i AF och han ska få aktivitetsstöd från 26 mars tror jag.Han är nästan 60 år gammal och började distans SFI utbildning igår, jag var med honom eftersom han förstår absolut ingenting vad lärare säger. Han förstår lite engelska men han har svårt att följa vad lärare säger eftersom klassen är internationell och lärare säger på 4 olika språk. Det är sant att jag ska göra mitt bästa för att hjälpa honom men jag kan inte vara på alla lektioner.Jag har försökt (som sagt min pappa kan absolut inte svenska) att lämna in intresseanmälan till olika japanska restauranger men bara 2 restauranger kallade honom på intervju. En hade vi tackat nej eftersom vi har ingen bil. Med bussen tar det ca 3 timmar att åka ditt. Intervju i andra restaurang var ganska bra (jag tolkade xD) och hade fått en datum att komma igen för att se hur de jobbar i restaurangen men fick ett SMS att de ska inte anställa min pappa. Försöker att skicka spontan ansökan också men finns inte mycket restauranger nära :( Bara massa pizzarestauranger.Nu tänker han använda hans kontakter för att åka utomland jobba eftersom han tror här i Sverige finns inget jobb för honom men det är inte lätt val eftersom man måste sitta isolerad för ungefär 2 veckor.Jag ska också försöka hitta mitt jobb men chansen är inte stort för mig eftersom som ni har redan sett jag är inte bra på svenska heller och har inte så mycket arbetslivserfarenhet.... + har ett år kvar till kandidatexamen...Min pappa ska få aktivitetsstöd och jag också får CSN varje månad så vi kan överleva men min pappa vill jobba.. Men antal asiatisk/japansk restaurang som söker personal är väldigt lite när alla sitter hemma ...Har ni ngt råd?
-
Svar på tråden pappa blev arbetslös pga corona, har ni ngt råd?
-
Hej! Vad tråkigt för din pappa. :(
Varför fick han bara a-kassa i några veckor? Har han uppfyllt alla krav är det väl 300 dagar som gäller? Aktivitetsstöd är nästan samma som a-kassa men det är Försäkringskassan som betalar ut, och man behöver vara aktiv i tex föreläsningar, man får en handledare som ska hjälpa en och så.
(Och du är ju visst bra på svenska!) -
Tack för dina snälla ordAnonym (smaragd) skrev 2021-03-02 10:03:25 följande:
Hej! Vad tråkigt för din pappa. :(
Varför fick han bara a-kassa i några veckor? Har han uppfyllt alla krav är det väl 300 dagar som gäller? Aktivitetsstöd är nästan samma som a-kassa men det är Försäkringskassan som betalar ut, och man behöver vara aktiv i tex föreläsningar, man får en handledare som ska hjälpa en och så.
(Och du är ju visst bra på svenska!)
Han fick a-kassa bara några veckor eftersom han började delta program hos Arbetsförmedlingen i slutet av januari. Visste inte det tills mitten av februari eftersom han fick pengar normalt första två veckor i februari. Resterande veckor får han inte a-kassa och vi måste ansöka aktivitetsstöd... vi ska ansöka det idag eller imorn. -
Se till att han får aktivitetsstöd och hjälp honom med kontakten med arbetsförmedlingen. Jag tror att om ni håller ut några månader så kommer restauranger att hämta sig och börja öppna igen, och då borde han kunna hitta ett nytt jobb.
-
Okej, jag förstår. Ansök direkt, det borde gå rätt snabbt. :)Anonym (trådstartare heter jag) skrev 2021-03-02 10:15:36 följande:Tack för dina snälla ord
Han fick a-kassa bara några veckor eftersom han började delta program hos Arbetsförmedlingen i slutet av januari. Visste inte det tills mitten av februari eftersom han fick pengar normalt första två veckor i februari. Resterande veckor får han inte a-kassa och vi måste ansöka aktivitetsstöd... vi ska ansöka det idag eller imorn. -
Det där var bra att du hjälper honom. Han börjar nu få aktivitetsstöd, och SFI. När det börjar komma i gång så kanske ni kan fokusera er på söka arbete sant med SFI.
SFI. Att han tittar på svenska program (lätt ) och läser lättlästa böcker.
Orkar han kombinera med arbete och SFi!?
Får han tillbaka sitt arbete? -
Ja.. jag ska hjälpa honom så mycket som jag kan. Hoppas allt blir bra snabbt..Sockerikaffet skrev 2021-03-02 10:23:40 följande:
Se till att han får aktivitetsstöd och hjälp honom med kontakten med arbetsförmedlingen. Jag tror att om ni håller ut några månader så kommer restauranger att hämta sig och börja öppna igen, och då borde han kunna hitta ett nytt jobb.
absolut. Det ska vi göraAnonym (smaragd) skrev 2021-03-02 10:25:23 följande:Okej, jag förstår. Ansök direkt, det borde gå rätt snabbt. :)
-
Nu ser jag min pappa har passion att lära sig språket. Igar hade han första lektion och han kollade enkel svensk dialog video själv efter lektionen trots han förstår inte vad de snackar om.Gameofthrones skrev 2021-03-02 10:53:50 följande:
Det där var bra att du hjälper honom. Han börjar nu få aktivitetsstöd, och SFI. När det börjar komma i gång så kanske ni kan fokusera er på söka arbete sant med SFI.
SFI. Att han tittar på svenska program (lätt ) och läser lättlästa böcker.
Orkar han kombinera med arbete och SFi!?
Får han tillbaka sitt arbete?
Men han hade bara 1 lektion, så fortfarande svenska är svårt språk för honom. Han kan läsa lite grann men hans orddatabas(jag och min sister har lärt honom hur uttalar man bokstäver) är tomt nu hehe....
Och när vi träffade med rekryteringsföretag, de sa vi kan avbryta SFI om man hittar jobbet. Jag tror man får gå tillbaka till arbete. -
Det är ju knappast konstigt att din pappa får svårt med jobb när han varit i Sverige i ett decennium utan att orka ens försöka lära sig språket.
Hur tänkte han där? -
Det verkar som han jobbade non-stop i 10 år.Anonym (Skattebetalare) skrev 2021-03-03 23:02:45 följande:
Det är ju knappast konstigt att din pappa får svårt med jobb när han varit i Sverige i ett decennium utan att orka ens försöka lära sig språket.
Hur tänkte han där?
Han kan väl passa på att plugga svenska nu och sen kan han lämna intresseansökningar till olika asiatiska restauranger. -
Han har inte betalat A-kassan, då har han egentligen inga problem då?Anonym (trådstartare heter jag) skrev 2021-03-02 11:05:33 följande:
Nu ser jag min pappa har passion att lära sig språket. Igar hade han första lektion och han kollade enkel svensk dialog video själv efter lektionen trots han förstår inte vad de snackar om.
Men han hade bara 1 lektion, så fortfarande svenska är svårt språk för honom. Han kan läsa lite grann men hans orddatabas(jag och min sister har lärt honom hur uttalar man bokstäver) är tomt nu hehe....
Och när vi träffade med rekryteringsföretag, de sa vi kan avbryta SFI om man hittar jobbet. Jag tror man får gå tillbaka till arbete.
Är det Alfakassan ni skrev om? Det är lnte mkt /mån.
Jag tror att han behöver nån dom hjälper honom ut i arbetslivet. Kontakta eran Arbetsförmedling och få en jobbcoach? -
Man tar sig för pannan. 10 år i ett främmande land utan att kunna språket. Hade jag kunnat få existera under dessa premisser i Kina eller Japan? Få vettigt liv & lön utan att kunna ett ord?Anonym (Skattebetalare) skrev 2021-03-03 23:02:45 följande:Det är ju knappast konstigt att din pappa får svårt med jobb när han varit i Sverige i ett decennium utan att orka ens försöka lära sig språket.
Hur tänkte han där?