• sandra­29
    Tue 2 Mar 2021 15:53
    804 visningar
    13 svar
    13
    804

    Råd om amning?

    Hej!

    Min dotter är snart 6 veckor och jag helammar henne.

    Jag får inte amningen riktigt att funka och behöver därför råd känner jag.

    Är det bäst att ge från ett eller båda brösten vid samma amningstillfälle?

    Jag ger nu från ett bröst vid varje tillfälle men känns som mjölken tar slut innan min dotter har ätit färdigt. Men när jag har testat att ge från båda brösten vid samma tillfälle så känns det inte som det hinner fyllas på med mjölk tills nästa gång.

    Så vad rekommenderas? Och har man mindre mjölk på kvällen?

    / Sandra

  • Svar på tråden Råd om amning?
  • Tue 2 Mar 2021 16:35
    #1

    Rekommenderar varmt Amningshjälpens grupp på Facebook! Glad Där får man svar på allt. Man brukar säga att man bör amma från båda brösten. De blir aldrig tomma utan fylls på hela tiden. Men vissa ammar bara på ett bröst och jag ammade rätt tidigt bara varannan gång så alla varianter funkar. Ju mer man ammar desto mer mjölk får man. Många  tycker det känns som mjölken är mindre kvällstid och babyn bara ammar hela kvällen, men så funkar ofta de små. Många har kvällsoro också och då lugnar amning. Som ju är mer än mat. Glad

  • Tue 2 Mar 2021 16:39
    #2
    Jag är bara jag skrev 2021-03-02 16:35:16 följande:

    Rekommenderar varmt Amningshjälpens grupp på Facebook!  Där får man svar på allt. Man brukar säga att man bör amma från båda brösten. De blir aldrig tomma utan fylls på hela tiden. Men vissa ammar bara på ett bröst och jag ammade rätt tidigt bara varannan gång så alla varianter funkar. Ju mer man ammar desto mer mjölk får man. Många  tycker det känns som mjölken är mindre kvällstid och babyn bara ammar hela kvällen, men så funkar ofta de små. Många har kvällsoro också och då lugnar amning. Som ju är mer än mat. 


    Så funkar det faktiskt inte att ju mer man ammar desto mer mjölk får man :) har man anlag för att inte producera så mycket mjölk så spelar det ingen roll hur my mer man än ammar för de kommer inte komma mer för det :)
  • Tue 2 Mar 2021 16:47
    #3
    Lilant skrev 2021-03-02 16:39:58 följande:
    Så funkar det faktiskt inte att ju mer man ammar desto mer mjölk får man :) har man anlag för att inte producera så mycket mjölk så spelar det ingen roll hur my mer man än ammar för de kommer inte komma mer för det :)
    Jo, så funkar det. Läs själv på Amningshjälpen. Jag har varit med där flera år. Amning handlar om teknik, ställningar, vilja, ro, tungband och inte gener. 
  • Tue 2 Mar 2021 17:01
    #4

    Jag hade ett bröst som alltid var fullt och det andra kändes mer ofullt.

    Dagtid gav jag på det som kändes minst fullt och avslutade med det fulla.

    Nattetid gav jag oftast på det fulla av bekvämlighetsskäl.

    Så prova att amma på det som känns minst i tills bebisen inte är nöjd och byt sedan bröst.

    När du har fått klämma på det så amma som du känner känns bäst.

  • Tue 2 Mar 2021 17:03
    #5
    Lilant skrev 2021-03-02 16:39:58 följande:

    Så funkar det faktiskt inte att ju mer man ammar desto mer mjölk får man :) har man anlag för att inte producera så mycket mjölk så spelar det ingen roll hur my mer man än ammar för de kommer inte komma mer för det :)


    Jo så funkar det faktiskt, det är få personer som fysiologiskt inte kan amma sitt barn. Många tror att dom inte har tillräckligt med mjölk men det är barnet som bestämmer hur mkt mjölk som produceras, genom att vilja amma oftare. Om man märker att ens barn bara vill ligga vid bröstet hela dagen så är det för att barnet lägger in en ny beställning på ökad produktion. Det är väldigt fiffigt

    Som svar till TS, jag brukade amma ett bröst i taget men ibland bytte jag bröst om barnet legat väldigt länge vid det ena bröstet men fortfarande inte var nöjd. På kvällarna märkte jag aldrig att det var mindre mjölk, däremot ville mina barn gärna ligga vid bröstet och ammas det mesta av kvällen. Det passade ju mig bra för då satt jag öndå framför TVn

    Många tror att ett spänt bröst är bra och att det är fullt med mjölk men det är alltså inte bra, det betyder att barnet inte ätit så ofta som det produceras mjölk och därmed minskar produktionen. Ett mjukt bröst kan ha fullt med mjölk ändå. Det är det bästa för amningen.
  • Tue 2 Mar 2021 17:09
    #6
    syntharen skrev 2021-03-02 17:03:54 följande:

    Jo så funkar det faktiskt, det är få personer som fysiologiskt inte kan amma sitt barn. Många tror att dom inte har tillräckligt med mjölk men det är barnet som bestämmer hur mkt mjölk som produceras, genom att vilja amma oftare. Om man märker att ens barn bara vill ligga vid bröstet hela dagen så är det för att barnet lägger in en ny beställning på ökad produktion. Det är väldigt fiffigt

    Som svar till TS, jag brukade amma ett bröst i taget men ibland bytte jag bröst om barnet legat väldigt länge vid det ena bröstet men fortfarande inte var nöjd. På kvällarna märkte jag aldrig att det var mindre mjölk, däremot ville mina barn gärna ligga vid bröstet och ammas det mesta av kvällen. Det passade ju mig bra för då satt jag öndå framför TVn

    Många tror att ett spänt bröst är bra och att det är fullt med mjölk men det är alltså inte bra, det betyder att barnet inte ätit så ofta som det produceras mjölk och därmed minskar produktionen. Ett mjukt bröst kan ha fullt med mjölk ändå. Det är det bästa för amningen.


    Mitt barn ammade med bra teknik och allt sånt fick höra samma sak å de slutade med att hon blev lila och låg och skrek för att hon inte fick i sig något så jag fick ge upp, även min mamma kunde aldrig få mjölk precis som att jag inte fick någon mjölk, så ni har fel om hur det funkar :) kanske funkar för det flesta men inte för alla.. tyvärr slutar det ofta med undernärda barn bär bvc å andra mammor spär på om att barnet beställer mer och att tekniken är rätt
  • Tue 2 Mar 2021 19:53
    #7

    Bäst är att kontakta Amningshjälpen, men kolla också in

    Sagogrynet.se

    Babybaby.se

  • sandra­29
    Thu 4 Mar 2021 07:44
    #8

    Tack snälla för era svar.

    Det konstiga är att jag tycker att brösten känns mer slappa när jag ammar från båda vid samma tillfälle och det känns som det kommer mindre mjölk när jag gör så.

    Och mer fyllda och det kommer mer när jag bara ammar från ena sidan åt gången?

  • Thu 4 Mar 2021 16:26
    #9
    Lilant skrev 2021-03-02 17:09:37 följande:

    Mitt barn ammade med bra teknik och allt sånt fick höra samma sak å de slutade med att hon blev lila och låg och skrek för att hon inte fick i sig något så jag fick ge upp, även min mamma kunde aldrig få mjölk precis som att jag inte fick någon mjölk, så ni har fel om hur det funkar :) kanske funkar för det flesta men inte för alla.. tyvärr slutar det ofta med undernärda barn bär bvc å andra mammor spär på om att barnet beställer mer och att tekniken är rätt


    Jag skrev också att det finns ett fåtal där amningen inte funkar men för dom allra flesta så funkar det så att ju mer man ammar desto mer mjölk produceras det. Du skrev specifikt att det INTE funkar så, vilket är fel för dom som kan amma. TS skriver inget om att hennes bebis går ner i vikt, det är ju en indikation på att barnet inte får i sig nån mjölk.
  • Thu 4 Mar 2021 16:33
    #10
    sandra29 skrev 2021-03-04 07:44:26 följande:

    Tack snälla för era svar.

    Det konstiga är att jag tycker att brösten känns mer slappa när jag ammar från båda vid samma tillfälle och det känns som det kommer mindre mjölk när jag gör så.

    Och mer fyllda och det kommer mer när jag bara ammar från ena sidan åt gången?


    Att brösten känns slappa betyder inte att brösten är tomma, det fylls på hela tiden. Men om det går en stund mellan amningarna (som när du bara ammar ett bröst i taget) så fylls bröst upp och det blir mer spänt, det gör också att mjölken kan komma med mer kraft så att det verkar som om det är mer mjölk.

    Du skriver förresten att du inte riktigt får amningen att funka och då undrar jag lite vad du menar med det?
  • Thu 4 Mar 2021 16:37
    #11

    Amma mycket så produceras det mer mjölk som andra skrivit i tråden.

    Själv ammade jag min dotter i 2 år och minns att jag redan från start ammade via ett bröst per amningstillfälle, vilket inte var något problem då hon ofta ville amma. Men byta bröst går ju också bra.

  • Thu 4 Mar 2021 20:58
    #12
    syntharen skrev 2021-03-04 16:33:27 följande:

    Att brösten känns slappa betyder inte att brösten är tomma, det fylls på hela tiden. Men om det går en stund mellan amningarna (som när du bara ammar ett bröst i taget) så fylls bröst upp och det blir mer spänt, det gör också att mjölken kan komma med mer kraft så att det verkar som om det är mer mjölk.

    Du skriver förresten att du inte riktigt får amningen att funka och då undrar jag lite vad du menar med det?


    Bra skrivet :) Jag instämmer i detta, amning funkar som all annan mat. Om man en dag äter tre dl makaroner men ändå är jättehungrig efteråt så kokar man nästa dag fyra dl makaroner istället. Men om man å andra sidan blev mätt efter 2 dl makaroner så kokar man såklart en dl mindre nästa dag. Så funkar brösten också. Hårda, stinna bröst signalerar till hjärnan att göra mindre mjölk. Mjuka, mer tömda bröst signalerar till hjärnan att öka mjölkproduktionen (alternativt signalerar det att mjölkproduktionen är i balans och att man kan ligga kvar på samma produktion). Så hårda, stinna bröst är inget positivt egentligen.
  • Thu 4 Mar 2021 21:53
    #13

    Vill du få upp produktionen så ökar du på nattamningen.

    Jag hade massa mjölk, nu kanske det är genetiskt, men jag såg alltid till att tömma båda brösten. Orkade bebis inte så handmjölkade jag alltid ut det mesta och sparade eller hände ut. Upplevde att mjölkproduktionen hölls igång om man såg till att båda brösten fick -arbeta aktivt-. Men det är bara min reflektion. Man ska ju amma ofta och mycket på natten om man vill maxa produktionen

Svar på tråden Råd om amning?