• Anonym (Nyfiken)

    Barn i oktober - vad var bäst?

    Väntar första barnet med BF mitt i oktober.

    Ni som fått barn i oktober - vad var bäst? Tycker man ofta hör så mycket om hur böst det är att få barn på våren men några positiva saker måste det väl finnas med en oktoberbebis också? :) (förutom att bebisen i fråga är extremt efterlängtad i sig själv...)

    Men vad var det bästa med oktoberbarn/födsel?

  • Svar på tråden Barn i oktober - vad var bäst?
  • Anonym (Oktober)

    Jag undrar också då jag också väntar barn i oktober.

    Tycker oktober är den allra tråkigaste månaden på året, men barnet är efterlängtat så månad spelar ingen roll alls egentligen.. men ändå kul att höra andras erfarenheter.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Oktober) skrev 2021-03-02 19:57:41 följande:

    Jag undrar också då jag också väntar barn i oktober.

    Tycker oktober är den allra tråkigaste månaden på året, men barnet är efterlängtat så månad spelar ingen roll alls egentligen.. men ändå kul att höra andras erfarenheter.


    Jag gillar oktober för att löven kan vara magiskt fina då. Lite också att inget annat händer, så fyller man år i oktober så blir det ju ett skäl att göra något roligt då!

    Men kul att höra andras tankar!
  • scanmia

    Jag har barn födda i oktober och april så jag har testat både vår och höst. Bra med en oktoberbebis är att det är helt ok att boa in sig och bara mysa hemma utan press på att ge sig ut i det fina vädret. Man behöver inte heller oroa sig för att bebisen blir för varm eller får värmeutslag, myggbett och getingstick och annat som hör den varmare årstiden till. Det är också perfekt timing när våren kommer lagom till när bebisen är lite mer rörlig och kan utforska gräsmattor och sandlådor.
    Grattis till oktoberbebis! Hur mysigt som helst!!

  • ErikaMaria77
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-03-02 19:54:38 följande:

    Väntar första barnet med BF mitt i oktober.

    Ni som fått barn i oktober - vad var bäst? Tycker man ofta hör så mycket om hur böst det är att få barn på våren men några positiva saker måste det väl finnas med en oktoberbebis också? :) (förutom att bebisen i fråga är extremt efterlängtad i sig själv...)

    Men vad var det bästa med oktoberbarn/födsel?


    Jag har två vinterbarn. De var +6 mån när det blev värsta sommarvärmen. Det är lätt att klä på ett barn när det är kallt. Men sommarhetta och stark sol är svårare att skydda dem emot, för att inte tala om sommarens insekter. Själv vill man ju gärna vara ute i solen men inte så lämpligt alla gånger med ett mycket litet barn. De hade fått in fasta tider för mat och sömn.
    De kommer att ha många kompisar som har födelsedag på våren/sommaren.  Då är det ett pusslande med när man kan ha kalas för att det inte ska kollidera med kompisarnas.
  • Anonym (Nyfiken)
    scanmia skrev 2021-03-02 20:02:15 följande:

    Jag har barn födda i oktober och april så jag har testat både vår och höst. Bra med en oktoberbebis är att det är helt ok att boa in sig och bara mysa hemma utan press på att ge sig ut i det fina vädret. Man behöver inte heller oroa sig för att bebisen blir för varm eller får värmeutslag, myggbett och getingstick och annat som hör den varmare årstiden till. Det är också perfekt timing när våren kommer lagom till när bebisen är lite mer rörlig och kan utforska gräsmattor och sandlådor.

    Grattis till oktoberbebis! Hur mysigt som helst!!


    Låter ju superfint! Just att bebis är några månader äldre där första vår- och sommaren känns faktiskt fint. Och lite detta ingen press att åka någonstans första julen...
  • Anonym (Nyfiken)
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-02 20:07:55 följande:

    Jag har två vinterbarn. De var +6 mån när det blev värsta sommarvärmen. Det är lätt att klä på ett barn när det är kallt. Men sommarhetta och stark sol är svårare att skydda dem emot, för att inte tala om sommarens insekter. Själv vill man ju gärna vara ute i solen men inte så lämpligt alla gånger med ett mycket litet barn. De hade fått in fasta tider för mat och sömn.

    De kommer att ha många kompisar som har födelsedag på våren/sommaren.  Då är det ett pusslande med när man kan ha kalas för att det inte ska kollidera med kompisarnas.


    Jo, sant. Just oktober känns som en okej månad för kalas med, julstöket har inte kommit igång än då och inte mkt som händer i övrigt (frånsett höstlov och alla helgona).

    Men just detta att inte ha en bebis på någon månad när det är som allra varmast (och ikte vara höggravid då heller) känns kanske extra skönt med första barnet, när allt är nytt...

    Kul att få positiva saker!
  • Lilant

    Har fått barn i juni 2020 tyckte det va extremt jobbigt då dottern höll på att dö av värmeslag en gång och man kan ju inte mer än att vara naken:) nu väntar vi andra barnet oktober 2021 ska bli jätte skönt för som sagt det är lättare att ta på om någon fryser än att ta av om det blir för varmt, sen är fördelen med att föda på kall årstid att man kan ta på dom sååå mycket fina kläder:) för som sagt min dotter va mest naken hela tiden så nästan alla hennes bäbis kläder är oanvända så har jätte mycket kläder för nya bäbisen :) sen så va de ju jobbigt att föda när se va 30 grader varmt ute inte så jobbigt på bb då sjukhus är kalla men sen när vi kom ut så svällde jag upp nått enormt, något jag hoppas slippa nu när det är kallt :)

  • Lilant

    Och juste barnet kommer vara 1 år och två månader på jul året efter första året spelar inte så stor roll då bäbisen kommer vara två månader :) och det är ju mycket roligare än dottern som nu va 6 månader som kunde sitta med men inte öppna sina paket och sånt :)

  • Anonym (Nyfiken)
    Lilant skrev 2021-03-03 08:55:23 följande:

    Har fått barn i juni 2020 tyckte det va extremt jobbigt då dottern höll på att dö av värmeslag en gång och man kan ju inte mer än att vara naken:) nu väntar vi andra barnet oktober 2021 ska bli jätte skönt för som sagt det är lättare att ta på om någon fryser än att ta av om det blir för varmt, sen är fördelen med att föda på kall årstid att man kan ta på dom sååå mycket fina kläder:) för som sagt min dotter va mest naken hela tiden så nästan alla hennes bäbis kläder är oanvända så har jätte mycket kläder för nya bäbisen :) sen så va de ju jobbigt att föda när se va 30 grader varmt ute inte så jobbigt på bb då sjukhus är kalla men sen när vi kom ut så svällde jag upp nått enormt, något jag hoppas slippa nu när det är kallt :)


    Så kul att höra om de som är glada att få barn i oktober!

    Jag tycker ju det kan vara en mysig månad de år det är fin höst - och en rätt lugn tid på året i allmänhet. Kanske inte perfekt för kalas utomhus, men det är ju få månader av de 12 som är.

    Men just detta med värmen för spädbarn är ju verkligen en sann sak, lättare att ta på än av lager, som du säger...
  • Anonym (Maddel)

    Ganska mycket skulle jag säga :) Dels själva grejen att vänta på sin bebis gör ju denna specifika hösten mycket mer speciell! Man slipper gå som störst i de varma månaderna. Framtida födelsedagar hamnar mitt i terminen så de flesta är hemma och har inte så mycket annat för sig. Och det mysigaste är att man gärna sitter inne och myser på hösten/vintern så att man missar inte de soliga dagarna.

Svar på tråden Barn i oktober - vad var bäst?