• Nejlika85

    Så ledsen - någon med råd eller pepp?

    Hej,
    Skriver här för första gången och vet egentligen inte vad jag vill... ha lite pepp kanske, eller tröst, eller bara få höra solskenshistorier. 

    Är 36 år gammal och lever ensam. Inte hittat rätt man och nu under pandemin är det inte lätt att hitta någon heller... Barnlängtan växer och åren går.

    Har precis gjort min första insemination och fick idag mens. Så ledsen och stressad över allt. Fick mens 10 dagar efter insemination, vilket är väldigt kort har jag läst mig till och inte bra för fertilitet. Har anat att det är så tidigare, då jag känner av ägglossning rätt väl och då tyckt att mensen kommer väl snabbt. Någon som vet om man kan hjälpa till på medicinsk väg för att få normala 14 dagar från ägglossning till mens?

    Landstinget är ju fantastiska som erbjuder några inseminationer, men de har inte öppet helger.. vilket jag förstår. Så stressad över att få positivt ägglossningstest på en lördag, för då kan man inte försöka den månaden. Känns som tiden bara springer och att jag "inte har tid" med missade månader... 

    Rationellt vet jag att en månad hit eller dit inte betyder något, men det är så jobbigt ändå. Bara fem försök kvar... Alla andra har barn och familj. Bästa kompis gravid. Och nu funkar inte kroppen heller och jag får mens för tidigt. Och kommer oroa mig för ägglossning en lördag 

  • Svar på tråden Så ledsen - någon med råd eller pepp?
  • mileythebunny

    Hej!

    Så tråkigt att höra, skickar pepp och positiv energi.

    Jag har inte haft riktigt samma resa, men led av barnlöshet under många år av utredningar och behandlingar. Efter tre misslyckade ivf:er (mitt i det fjärde försöket) blev jag spontant gravid (38 år), trots att ivf-läkare sagt att jag borde ställa mig i kö för donerade ägg. Så nog finns solskenshistorier i verkliga livet också! Det är ditt första försök, hang in there! Resan har bara börjat!

    Mitt allra bästa tips är att lyssna på podden ?Jag vill ha barn?. Den drivs av Cilla som själv skaffat barn på egen hand. Och hon har flera avsnitt med gästande kvinnor som skaffar barn på egen hand via insemination eller ivf. De peppar, tipsar, informerar och sörjer tillsammans och kan vara ett enormt stöd. Det var det för mig. Och det är inte bara solskenshistorier utan tjejer som är mitt i sin resa och inte heller vet hur den kommer att sluta. Cilla började podda innan hon visste om hennes ivf skulle resultera i barn eller ej.

    Lycka till!!

  • Sannaha

    Förhoppningarna och förväntningarna som plötsligt byts ut mot sorg och förtvivlan är hemska men känns tyvärr som någon typ av definition av 'ofrivillig barnlöshet'. Vi försöker få ett syskon genom stimulering av äggblåsor då jag har PCO. Efter snart ett år av sprutor, hormoner, läkarbesök, hopp och tårar står jag här ännu en månad med ett negativt graviditetstest i handen och känslan av trötthet kommer över mig. Inför denna ägglossning tog jag sprutor i nästan en hel månad för att få en ägglossning och jag trodde så klart att det skulle gå vägen denna gång. Jag har också sedan cirka sex månader tillbaka tagit progesteron i form av Lutinus och Cyclogest, då jag fått små blödningar strax efter ägglossningen. De är kroppens gravidhormon som lurar kroppen att den är gravid, det har stoppat blödningarna och fungerat bra för mig (dock är biverkningarna förfärliga). Kanske att det kan vara något att ta upp med din läkare? 

  • Nejlika85
    mileythebunny skrev 2021-03-03 09:22:08 följande:

    Hej!

    Så tråkigt att höra, skickar pepp och positiv energi.

    Jag har inte haft riktigt samma resa, men led av barnlöshet under många år av utredningar och behandlingar. Efter tre misslyckade ivf:er (mitt i det fjärde försöket) blev jag spontant gravid (38 år), trots att ivf-läkare sagt att jag borde ställa mig i kö för donerade ägg. Så nog finns solskenshistorier i verkliga livet också! Det är ditt första försök, hang in there! Resan har bara börjat!

    Mitt allra bästa tips är att lyssna på podden ?Jag vill ha barn?. Den drivs av Cilla som själv skaffat barn på egen hand. Och hon har flera avsnitt med gästande kvinnor som skaffar barn på egen hand via insemination eller ivf. De peppar, tipsar, informerar och sörjer tillsammans och kan vara ett enormt stöd. Det var det för mig. Och det är inte bara solskenshistorier utan tjejer som är mitt i sin resa och inte heller vet hur den kommer att sluta. Cilla började podda innan hon visste om hennes ivf skulle resultera i barn eller ej.

    Lycka till!!


    Tack snälla för pepp och positiv berättelse som ger hopp! <3
    Så härligt att läsa om din framgång, glad för din skull

    Tack för tips, ska lyssna och ladda om!
  • Nejlika85
    Sannaha skrev 2021-03-03 14:36:15 följande:

    Förhoppningarna och förväntningarna som plötsligt byts ut mot sorg och förtvivlan är hemska men känns tyvärr som någon typ av definition av 'ofrivillig barnlöshet'. Vi försöker få ett syskon genom stimulering av äggblåsor då jag har PCO. Efter snart ett år av sprutor, hormoner, läkarbesök, hopp och tårar står jag här ännu en månad med ett negativt graviditetstest i handen och känslan av trötthet kommer över mig. Inför denna ägglossning tog jag sprutor i nästan en hel månad för att få en ägglossning och jag trodde så klart att det skulle gå vägen denna gång. Jag har också sedan cirka sex månader tillbaka tagit progesteron i form av Lutinus och Cyclogest, då jag fått små blödningar strax efter ägglossningen. De är kroppens gravidhormon som lurar kroppen att den är gravid, det har stoppat blödningarna och fungerat bra för mig (dock är biverkningarna förfärliga). Kanske att det kan vara något att ta upp med din läkare? 


    Tack för din historia, håller tummarna för att det går vägen för dig snart!
    Tack också för tips om medicin, ska fråga om det är något för mig. 
    Lycka till med nästa försök!
  • Limeblad

    Det är inte omöjligt att bli gravid med kort lutealfas. Är lite yngre än dig (31 år), blev gravid på ett par månaders försök med 8-10 dagars lutealfas (utifrån natural cycles och ägglossningstest).

  • Solblomma30

    Hej Nejlika! Vilken jobbig sits du är i, men vad cool du är som tagit itu med situationen på egen hand! Vill som Limeblad här ovanför peppa dig lite och säga att jag håller med. En lutealfas på tio dagar är inte för kort. Under tio dagar kan vara (men är inte säkert) ett problem. Jag har själv en lutealfas på max 9 dagar och jag har fyra barn som har blivit till utan problem.

    Jag googlade en hel del när vi försökte bli gravida och det jag hittade angående lutealfas var att tio dagar inte är för kort, och att läkarkåren är delad i tu angående kortare lutealfas än tio dagar. Hälften verkar tycka att ett bra ägg ger en stark corpus luteum/gulkropp som producerar tillräckligt med progesteron så att mensen fördröjs så länge som behövs för att ett befruktat ägg ska hinna fästa i livmoderslemhinnan. Ett dåligt ägg med dåliga chanser till en frisk graviditet ger en svagare gulkropp som inte producerar tillräckligt med progesteron för att fördröja mensen tills det befruktade ägget fäst.

    Den andra halvan av läkarkåren anser att man kan/bör förlänga lutealfasen med progesteron, men det gäller då lutealfaser kortare än tio dagar.

    I genomsnitt tar det 8-9 dagar för ett befruktat ägg att vandra ned genom äggledaren och börja fästa i livmodern. Så jag tror inte du ska vara orolig. Lycka till och hoppas du blir gravid snart!

Svar på tråden Så ledsen - någon med råd eller pepp?