• Fbmaestro

    Nyproduktion, tidig Inflytt?

    Hej,

    Jag och min fru har köpt ett parhus som håller på att byggas.

    På grund av missförstånd med mäklaren som sålde huset till oss så kommer vi att vara bostadslösa i 4 veckor. Detta är i sig inget bekymmer då både mina och frugans föräldrar har gott om utrymme där vi kan bo.

    Utöver detta så är hela processen jobbigare då vi behöver flytta 2 ggr.

    Min egentliga fråga är om någon vet ifall man får flytta in i det nya huset tidigare om huset är färdigt?

    Om huset är klart 2 veckor innan avtalat till exempel.

    Vet att huset ska besiktigas osv. Men har ändå lite hopp om att det kan bli tidigare inflytt. Inte med fyra veckor kanske, men 1 eller 2.

    Husbygget i sig ser ut att gå väldigt fort när jag åker förbi.

    Någon som har upplevt något sådant?

  • Svar på tråden Nyproduktion, tidig Inflytt?
  • LasseBD

    Det är nog inte så vanligt om jag ska gissa.

    Men hyr en container och kolla om du kan ställa den på din tomt. Så blir flytten lite smidigare.

  • brallison

    Insidan av huset brukar fixas på sista dagarna innan besiktning/inflyttning. Dessutom är det en fråga om försäkring - om ni ska flytta in tidigare, så behöver ni skriva ett separat avtal om det och ta över försäkringen. Med andra ord - prata med mäklare/byggherre om det redan nu.

  • Fbmaestro

    Så länge som bygget pågår får vi inte gå in i tomten.

    Har frågat, de säger att det är för tidigt för att säga när de blir klara. De räknar med att bli klara tidigare men vet inte om det innebär att vi får flytta in tidigare.

    Husets fasad är redan byggt så det är egentligen tak och insidan som återstår. Tiden som återstår är 4 månader. Det känns inte som att 4 månader behövs för insidan och taket om jag ska gissa.

    Försäkring tecknas såklart om vi flyttar in tidigare. Samt nåt avtal om att vi flyttar in tidigare.

    Har nämnt för byggherren att vi gärna flyttar in tidigare. Samtidigt vill jag inte att de ska stressa så att nåt blir fel.

  • Noname00

    På vilket sätt uppstod det ett missförstånd.
    Framgick det inte skrivtligt ett  planerat inflyttningsdatum?

Svar på tråden Nyproduktion, tidig Inflytt?