• Wed 3 Mar 2021 09:04
    649 visningar
    9 svar
    9
    649

    Fel att inte göra allt för att trösta bebis?

    Min bebis är 5 veckor och har börjat bli skrikig vid bröstet när hon varit vaken närmare en timme på dagen. Hon tar bröstet, suger några sug och skriker sedan hysteriskt. Jag tolkar det som att hon är övertrött och har svårt att komma till ro. Mjölk flödar från brösten så det är inte det som saknas. Går jag runt hela tiden och vaggar henne brukar hon sluta skrika. Somnar direkt jag lastar henne i vagnen och går ut på en promenad. Men direkt jag sätter mig börjar skriket igen. Men ibland som idag efter en tröttsam natt orkar jag inte springa runt hela tiden. Är det då fel tycker ni att bara sätta sig ner, lägga henne till bröstet hud mot hud så hon kan ta det om hon vill och låta henne skrika? Jag tänker att hon ligger på det tryggaste ställe ett barn kan ligga och borde inte bli traumatiserad av att få skrika lite? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Fel att inte göra allt för att trösta bebis?
  • Mascar­aklump­ar
    Wed 3 Mar 2021 10:02
    #1

    Det låter som en bra plan och jag tror inte alls hon blir traumatiserad av det. Hennes behov ligger ju i sömnen i sig (och säkert också i att vara nära dig, vilket hon ju får). Att bli körd i vagnen eller omkringburen för att kunna sova är inget grundläggande behov utan en vana som råkat uppstå.

  • Anonym (R)
    Wed 3 Mar 2021 10:10
    #2

    Jag skulle rekommendera att införskaffa en pilatesboll. Det är väldigt skönt att slippa gå runt och vanka och så kan man sätta sig framför tv:en och slötitta på något. Det har verkligen räddat mig då min son på 7 veckor är en riktig mammaperson som bara vill vara näranära hela tiden.

    Ett annat tips är att skaffa en bärsjal eller bärsele (Har en Babybjörn Mini, är helt frälst). Lycka till :)

  • Wed 3 Mar 2021 12:09
    #3

    Du borde av bvc fått broshyren "skaka aldrig ditt barn" eller vad den heter där står det iallefall klart och tydligt om man som förelder inte orkar ska man lägga ner sitt barn på en säker plats (sin egen säng) och gå därifrån i 15 minuter, barnet dör inte att att du lämnar det men barnet dör om du får ett bryt av utmattning och skakar det :)

  • Wed 3 Mar 2021 14:57
    #4
    Anonym (R) skrev 2021-03-03 10:10:35 följande:

    Jag skulle rekommendera att införskaffa en pilatesboll. Det är väldigt skönt att slippa gå runt och vanka och så kan man sätta sig framför tv:en och slötitta på något. Det har verkligen räddat mig då min son på 7 veckor är en riktig mammaperson som bara vill vara näranära hela tiden.

    Ett annat tips är att skaffa en bärsjal eller bärsele (Har en Babybjörn Mini, är helt frälst). Lycka till :)


     


    Bärsjal eller bärsele funkar inte alls på mitt barn, så det kanske funkar för en del, men inte för alla.

  • Anonym (R)
    Wed 3 Mar 2021 15:05
    #5
    Johan70 skrev 2021-03-03 14:57:13 följande:

     

    Bärsjal eller bärsele funkar inte alls på mitt barn, så det kanske funkar för en del, men inte för alla.


    Jahapp. Ja det är ju sant. Ska jag inte tipsa om bärsjal och bärsele eftersom att det finns vissa barn som inte tycker om det eller vad vill du ha sagt?

    Förlåt om jag verkar spydig, så är inte fallet utan blev genuint nyfiken på varför du gav det svar du gav.
  • Wed 3 Mar 2021 15:08
    #6
    Anonym (R) skrev 2021-03-03 15:05:05 följande:
    Jahapp. Ja det är ju sant. Ska jag inte tipsa om bärsjal och bärsele eftersom att det finns vissa barn som inte tycker om det eller vad vill du ha sagt?

    Förlåt om jag verkar spydig, så är inte fallet utan blev genuint nyfiken på varför du gav det svar du gav.

     


    Du skrev ju att du var helt frälst. Hade det varit en mer vanlig rekommendation utan religiöst klingande överord, hade jag nog inte funnit anledning att påpeka att det kanske inte passar alla.

  • Anonym (R)
    Wed 3 Mar 2021 15:13
    #7
    Johan70 skrev 2021-03-03 15:08:47 följande:

     

    Du skrev ju att du var helt frälst. Hade det varit en mer vanlig rekommendation utan religiöst klingande överord, hade jag nog inte funnit anledning att påpeka att det kanske inte passar alla.


    Haha. Jisses. Ja, folk kan verkligen läsa in mycket i ett ord. Men tack för svar, då förstår jag hur du tänker.

    Jag tipsar iaf om bärsjal eller bärsele. Värt att prova. Det är bra grejer för dem det funkar för (helgarderar mig här...).
  • Wed 3 Mar 2021 15:14
    #8
    Johan70 skrev 2021-03-03 15:08:47 följande:

     

    Du skrev ju att du var helt frälst. Hade det varit en mer vanlig rekommendation utan religiöst klingande överord, hade jag nog inte funnit anledning att påpeka att det kanske inte passar alla.


    Håller med om att det inte passar alla blev nästan ihjälslagen av ungen när vi försökte haha hon gillar inte att sitta fast
  • Wed 3 Mar 2021 15:32
    #9

    i din andra tråd fick du rådet att titta på denna video om de 5 grundläten som babyn har, så kan du se om det hjälper dej att tolka barnets signaler:


     




Svar på tråden Fel att inte göra allt för att trösta bebis?