• Anonym (Orolig)

    Konmer något hända om vi håller dem hemma?

    Vi bor i Sthlm, barnens skola (f-6) var stängd veckan innan lovet på grund av extremt många fall bland både personal och elever.

    Vi överväger starkt att hålla dem hemma även efter lovet även om skolan öppnar igen för att vi helt enkelt är rädda. Ena föräldern och ett av barnen är riskgrupp, men allt vi fått till svar är att skolplikten väger tyngre.

    Nån vecka kan vi ju sjukanmäla dem utan att behöva förklara varför, men efter det?

    Om deras frånvaro blir anmäld till soc eller vart de nu är skolan vänder sig, kommer något reelt hända när läget är det som är?

  • Svar på tråden Konmer något hända om vi håller dem hemma?
  • Anonym (Soc.)

    Nej. Om vi börjar tala om att ni håller barnen hemma flera månader så kan det hända drastiska saker, men annars handlar det nog om utredningar, dialog och motivation från socialtjänstens sida.

    Ni kan få vite också dock...

  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-03-03 11:45:54 följande:

    Vi bor i Sthlm, barnens skola (f-6) var stängd veckan innan lovet på grund av extremt många fall bland både personal och elever.

    Vi överväger starkt att hålla dem hemma även efter lovet även om skolan öppnar igen för att vi helt enkelt är rädda. Ena föräldern och ett av barnen är riskgrupp, men allt vi fått till svar är att skolplikten väger tyngre.

    Nån vecka kan vi ju sjukanmäla dem utan att behöva förklara varför, men efter det?

    Om deras frånvaro blir anmäld till soc eller vart de nu är skolan vänder sig, kommer något reelt hända när läget är det som är?


    Undervisningen då, hur ska ni klara den? För ni vuxna jobbar väl?

    Jag tror inte att något  händer om ni håller dom hemma. Även om de anmäler  er, så kommer  ingen att ta era barn. Men jag hoppas du inte är sorten som sedan sitter på  Aftonbladets löpsedel och gråter för  att skolan inte tog sitt ansvar under pandemin,  om dina barn halkat efter.
  • Anonym (U)

    Fast om det är stora utbrott så stänger skolan. de håller inte öppet om det innebär en risk för smittspridning 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (U) skrev 2021-03-03 12:47:46 följande:

    Fast om det är stora utbrott så stänger skolan. de håller inte öppet om det innebär en risk för smittspridning 


    Ja, men om de öppnar efter lovet så kräver det ju många nya utbrott för att de ska stänga igen och vad är det då som säger att det inte är någon av mina som blir smittade? Det är bara ren tur att de sluppit undan hittills.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-03-03 12:31:23 följande:

    Undervisningen då, hur ska ni klara den? För ni vuxna jobbar väl?

    Jag tror inte att något  händer om ni håller dom hemma. Även om de anmäler  er, så kommer  ingen att ta era barn. Men jag hoppas du inte är sorten som sedan sitter på  Aftonbladets löpsedel och gråter för  att skolan inte tog sitt ansvar under pandemin,  om dina barn halkat efter.


    Jag jobbar inte mer än jag vill själv och i teorin kan de ju skicka hem arbete om de inte fortsätter med distansarbete. Risken att de halkar så pass efter den korta tid som är kvar av skolåret att det blir något problem tror jag inte är jättestor.
  • neverpreggo

    Är en halv termin en kort tid för dig? Ok går väl bort lite dagar men...reagerade på det.

  • Anonym (Orolig)
    neverpreggo skrev 2021-03-03 13:25:06 följande:

    Är en halv termin en kort tid för dig? Ok går väl bort lite dagar men...reagerade på det.


    Relativt ja, de brukar inte ha massa nytt sista tiden, så får de saker att arbeta med hemifrån är jag inte orolig för att de kommer efter på grund av det. De var hemma nästan hela vårterminen förra året utan att det blev några problem med den saken. Det var dock en annan skola som inte hade några problem med att låta barnen vara hemma.
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-03-03 13:27:39 följande:
    Relativt ja, de brukar inte ha massa nytt sista tiden, så får de saker att arbeta med hemifrån är jag inte orolig för att de kommer efter på grund av det. De var hemma nästan hela vårterminen förra året utan att det blev några problem med den saken. Det var dock en annan skola som inte hade några problem med att låta barnen vara hemma.
    En halv termin är inte = "sista tiden". Jag är lärare och jag inser att du inte har bra koll på hur mycket man kan göra på en arbetsvecka.  Nu är ju barnen rätt små, så det är klart att det är olikt hur det blir för äldre barn. 
    Om du menar att ni tänker ha barnen hemma nån vecka eller så, är det ingen fara, men hela terminen hoppas jag inte att du menar? 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oooo) skrev 2021-03-03 13:34:12 följande:

    En halv termin är inte = "sista tiden". Jag är lärare och jag inser att du inte har bra koll på hur mycket man kan göra på en arbetsvecka.  Nu är ju barnen rätt små, så det är klart att det är olikt hur det blir för äldre barn. 

    Om du menar att ni tänker ha barnen hemma nån vecka eller så, är det ingen fara, men hela terminen hoppas jag inte att du menar? 


    Du behöver inte haka upp dig på ett ordval. Jag hade som sagt barnen hemma från början av mars till sommarlovet förra året och de kom inte efter det minsta, så jag vet att jag klarar av att hantera det själv. Jag vet att ni kan hinna med massor på en vecka, det enda jag sa var att de inte påbörjar något helt nytt på våren. DE = Mina barns skola, jag säger inget om vad andra skolor gör.
  • Challenger

    Det är ingen som kommer att ta något ansvar för om barnen blir sjuka, eller sprider smittan till sina föräldrar. Är det någon lärare, eller närstående som dör på skolan efter de insjuknat i Corona är det inte ens ett arbetsmiljöbrott.  Det ses mer som smällar man får ta. På ett år är det 13 tusen personer som har dött. Det motsvarar en Estoniaolycka varannan vecka. Våra folkvalda har dock beslutat om att skolplikten väger tyngre, så beslutet är väl "demokratiskt" förankrat får man förmoda 

  • Anonym (Q)

    Ytterst få barn är riskgrupp. Endast de med extrem muskelsvaghet och andningshjälpmedel, framför allt i kombination med intellektuell funktionsnedsättning. Är det det ett barn har? Ja, då skulle jag nog hålla barnet hemma någon vecka extra.

  • Challenger
    Anonym (Q) skrev 2021-03-05 07:11:13 följande:

    Ytterst få barn är riskgrupp. Endast de med extrem muskelsvaghet och andningshjälpmedel, framför allt i kombination med intellektuell funktionsnedsättning. Är det det ett barn har? Ja, då skulle jag nog hålla barnet hemma någon vecka extra.


    Vill minnas att jag läst att några hundra barn vårdats på sjukhus för hyperinflammation kopplat till Covid19 i Sverige. En del har behövts läggas i respirator, men visst är det mest äldre som dör.  Vi får väl hoppas att det går att vaccinera bort eländet någon gång, men det verkar gå väldigt trögt.
  • Anonym (Q)
    Challenger skrev 2021-03-05 07:45:03 följande:

    Vill minnas att jag läst att några hundra barn vårdats på sjukhus för hyperinflammation kopplat till Covid19 i Sverige. En del har behövts läggas i respirator, men visst är det mest äldre som dör.  Vi får väl hoppas att det går att vaccinera bort eländet någon gång, men det verkar gå väldigt trögt.


    En extremt liten procent av befolkningen under 50år drabbas hårt av covid och behöver intensivvård/drabbas av långtidscovid. Att risken finns gör inte samtlig befolkning till riskgrupp.
  • korngryn

    Ja, skolplikten väger ju tyngre, vilket ni redan fått veta. Kolla med skolan om de kan gå med på distansundervisning kanske?

  • neverpreggo
    Anonym (Orolig) skrev 2021-03-03 13:27:39 följande:
    Relativt ja, de brukar inte ha massa nytt sista tiden, så får de saker att arbeta med hemifrån är jag inte orolig för att de kommer efter på grund av det. De var hemma nästan hela vårterminen förra året utan att det blev några problem med den saken. Det var dock en annan skola som inte hade några problem med att låta barnen vara hemma.
    Långt ifrån alla skolor har verksamhet där det knappt händer något på en halv termin. Att utgå ifrån det känns inte som en bra startpunkt.
  • Glinda från Oz

    Det finns barn som varit hemmasittare i flera år och ingenting har hänt med dem. Ni kommer få samtal från skolan såklart, kanske från socialen också men inget kommer hända om ni är en bra och vettig familj som inte har en massa andra problem. 


    Hämta barnens skolböcker så de kan läsa hemma och hör med läraren eller någon av barnens klasskompisar vilka läxor barnen har så ni kan mejla in dem. Håller ni barnen hemma måste ni såklart se till att deras skolgång sköts ändå. 

Svar på tråden Konmer något hända om vi håller dem hemma?