• Masrebecca

    Panikångest under graviditet

    Hej!

    Har sedan många år tillbaka panikångest, nu när jag är gravid har det blivit så mycket värre, har svårt att hantera min oro och kan få panikattacker flera gånger om dagen.... är rädd att fostret ska påverkas av mitt mående... Har mått sjukt illa sedan jag plussade vilket också säkert är en orsak till att jag mår så psykiskt dåligt. Jag hoppas ju att det bara är hormonerna som spökar nu i början är i vecka 11. Någon mer med panikångest som är gravid, hur mår ni?

  • Svar på tråden Panikångest under graviditet
  • Lilant

    Sök hjälp:) hade sånt innan jag blev gravid å är nu gravid med barn två och illamåndet som du säger gör att man mår psykiskt dåligt även kvinnor som aldrig känt av dåligt pyskiskmående tenderar att bli dåliga psykiskt av illamåendet just pga av hur påfrestande det är, är det första barnet så har du det ju lätt bara att vila vila vila, vill bara varna dig för att om du söker hjälp så kommer du få en son utredning och det bidrar till mer stress å psykiskt dåligt mående

  • Lilant
    Lilant skrev 2021-03-03 12:05:22 följande:

    Sök hjälp:) hade sånt innan jag blev gravid å är nu gravid med barn två och illamåndet som du säger gör att man mår psykiskt dåligt även kvinnor som aldrig känt av dåligt pyskiskmående tenderar att bli dåliga psykiskt av illamåendet just pga av hur påfrestande det är, är det första barnet så har du det ju lätt bara att vila vila vila, vill bara varna dig för att om du söker hjälp så kommer du få en son utredning och det bidrar till mer stress å psykiskt dåligt mående


    Socutredning*
  • Anonym
    Lilant skrev 2021-03-03 12:05:22 följande:

    Sök hjälp:) hade sånt innan jag blev gravid å är nu gravid med barn två och illamåndet som du säger gör att man mår psykiskt dåligt även kvinnor som aldrig känt av dåligt pyskiskmående tenderar att bli dåliga psykiskt av illamåendet just pga av hur påfrestande det är, är det första barnet så har du det ju lätt bara att vila vila vila, vill bara varna dig för att om du söker hjälp så kommer du få en son utredning och det bidrar till mer stress å psykiskt dåligt mående


    Bra att du varnar, folk är inte alltid medvetna om detta.
  • Masrebecca

    Jag har ändå varit öppen med att jag har ångestproblematik på mvc. De nämnde inte något om socutredning på grund av det. Jag har varit stabil i mitt mående tills alla dessa extra hormoner fått mig lite ur balans för tillfället. Känns ju hemskt att inte kunna vända sig till mvc för exempelvis en samtalskontakt utan att de ska startas någon utredning....

  • Lilant
    Masrebecca skrev 2021-03-03 13:19:23 följande:

    Jag har ändå varit öppen med att jag har ångestproblematik på mvc. De nämnde inte något om socutredning på grund av det. Jag har varit stabil i mitt mående tills alla dessa extra hormoner fått mig lite ur balans för tillfället. Känns ju hemskt att inte kunna vända sig till mvc för exempelvis en samtalskontakt utan att de ska startas någon utredning....


    Kommer komma senare finns ju fortfarande risk för missfall och vore väldigt dumt av dom att anmäla innan vecka 22+0 då bäbisen faktiskt är en person med egna rättigheter :)
  • Anonym (Ingen anmälan)

    Det stämmer inte att du blir anmäld för att du mår dåligt.

    Jag satt fanemig och sa att jag ville ta livet av mig när jag var i vecka 30 och ingen anmälan här. Bara massa stöd och hjälp!

  • Anonym
    Anonym (Ingen anmälan) skrev 2021-03-03 18:57:32 följande:

    Det stämmer inte att du blir anmäld för att du mår dåligt.

    Jag satt fanemig och sa att jag ville ta livet av mig när jag var i vecka 30 och ingen anmälan här. Bara massa stöd och hjälp!


    Du hade tur.
  • Anonym (??)

    Får man en soc utredning om man haft ångest o medicinerats innan man blev gravid? Slutade för 1-2 år sedan med medicin o mår mkt bättre, men har ju sagt till min bm att jag e rädd för förlossningen vilket gett mig mkt ångest o panik. Men de kan man väl inte få anmälan för?! Helt sjukt ju. Alla mår väl dåligt till o från under graviditeten ?

    Ville även göra en utredning för bipolär som Det inte blev något av o rann ur randen, innan jag blev gravid. Kan sånt komma senare ? Eller är det om man söker hjälp när barnet e fött ?

    För att förtydliga : jag mår JÄTTE BRA idag. Jag pratar om saker för 2 år sedan eller längre tillbaks.

  • Sommar30

    Att det ska komma en soc anmälan efter vecka 22+ haha nej? Är i vecka 39 & sagt att jag har ångest också och inte har jag fått nån anmälan.

  • Anonym (??)

    Nån som jobbar på soc här som kan säga om detta stämmer, eller har egen erfarenhet av det?

Svar på tråden Panikångest under graviditet