• Anonym (??)

    Vilken vecka tror ni att jag är i?

    Hade senaste mens 4 Januari . Har en regelbunden mens och testade med äl test.

    Var på vul för ca 1,5 vecka sen . Då sa läkaren på gynakuten att jag var gravid i v 7+0. Vilket var extrakt med min mens.

    Idag var jag på ett till ul då säger läkaren som jobbar på barnmorskemottagningen att jag är i v 7+3. IDAG! Men idag är jag i v 8+2 enligt min sista mens och äl testerna och den förra läkaren.

    Jag tyckte att läkaren idag var virrig och mätte väldigt fort.

    Kan jag ha blivit tillbaka dragen 7 dagar?

    Alltså att jag blivit gravid 7 dagar efter min äl?

    Anledningen till att jag bryr mig är att jag ville så gärna ha min kub gjord tills påsk då jag fyller år. Haha!

    Men nu skickade ju läkaren en kub remis med 7 dagar tillbaka .

  • Svar på tråden Vilken vecka tror ni att jag är i?
  • nnnnnnnn

    Det brukar ju stämma om man har koll på ÄL och sista mens.
    Antagligen var läkaren för slarvig eller så är något konstigt.
    Varför gör du UL så ofta?  om man får lov att fråga, var det något de ville kolla extra på?

  • Anonym (-)
    Anonym (??) skrev 2021-03-03 15:23:51 följande:

    Hade senaste mens 4 Januari . Har en regelbunden mens och testade med äl test.

    Var på vul för ca 1,5 vecka sen . Då sa läkaren på gynakuten att jag var gravid i v 7+0. Vilket var extrakt med min mens.

    Idag var jag på ett till ul då säger läkaren som jobbar på barnmorskemottagningen att jag är i v 7+3. IDAG! Men idag är jag i v 8+2 enligt min sista mens och äl testerna och den förra läkaren.

    Jag tyckte att läkaren idag var virrig och mätte väldigt fort.

    Kan jag ha blivit tillbaka dragen 7 dagar?

    Alltså att jag blivit gravid 7 dagar efter min äl?

    Anledningen till att jag bryr mig är att jag ville så gärna ha min kub gjord tills påsk då jag fyller år. Haha!

    Men nu skickade ju läkaren en kub remis med 7 dagar tillbaka .


    Det kan vara väldigt svårt att mäta, så både det första och andra ultraljudet kan vara fel. Kanske ligger du egentligen någonstans mellan dessa datum? 
    Det kan ju ta några dagar för ägget att fästa och då kan äl stämma med att man ändå blivit gravid "för sent", om du förstår hur jag menar. 
    Men det är frustrerande att inte veta, speciellt när det diffar så mycket. Jag har blivit flyttat varje gång, totalt 9 dagar.. 

    Just vid kub är bästa tiden att få ett korrekt datum så även om det känns trist att det blir lite senare så är det nog ändå bra. Gör du det för tidigt så får dom inte sätta bf utefter det utan får vänta till RUL och då är det inte säkert att det blir helt rätt.. 
  • Anonym (??)
    nnnnnnnn skrev 2021-03-03 15:26:01 följande:

    Det brukar ju stämma om man har koll på ÄL och sista mens.

    Antagligen var läkaren för slarvig eller så är något konstigt.

    Varför gör du UL så ofta?  om man får lov att fråga, var det något de ville kolla extra på?


    Jag hade ett ul idag men var tvungen att åka in till gynakuten för 1.5 vecka sen pga smärta på ena sidan. Det var bara en cysta som låg där. Därav 2 ul.
  • Anonym (??)
    Anonym (-) skrev 2021-03-03 15:33:11 följande:

    Det kan vara väldigt svårt att mäta, så både det första och andra ultraljudet kan vara fel. Kanske ligger du egentligen någonstans mellan dessa datum? 

    Det kan ju ta några dagar för ägget att fästa och då kan äl stämma med att man ändå blivit gravid "för sent", om du förstår hur jag menar. 

    Men det är frustrerande att inte veta, speciellt när det diffar så mycket. Jag har blivit flyttat varje gång, totalt 9 dagar.. 

    Just vid kub är bästa tiden att få ett korrekt datum så även om det känns trist att det blir lite senare så är det nog ändå bra. Gör du det för tidigt så får dom inte sätta bf utefter det utan får vänta till RUL och då är det inte säkert att det blir helt rätt.. 


    Tack för svar : ) Är nog mest orolig att det skulle vara något fel. Typ att jag är i v 8+ 3 men att fortet stannar upp eller dylikt .

    Man är ju verkligen orolig från start. Även fast man gjort det förr.
  • Anonym (??)
    Citronsaft skrev 2021-03-03 15:36:51 följande:

    Kan stämma, kan vara fel på bebisen, kan vara fel räknat. Frågade du inte hur du kunde bli flyttad?


    Jo jag sa att det var konstigt medan hon sa att dom första kanske hade räknat fel,

    Dom första var jätte noga. Direkt när hon såg hinnsäcken så sa hon att det var samma vecka jag räknat ut.

    Medan tanten idag var jätte snabb.
  • Anonym (-)
    Anonym (??) skrev 2021-03-03 15:38:01 följande:
    Tack för svar : ) Är nog mest orolig att det skulle vara något fel. Typ att jag är i v 8+ 3 men att fortet stannar upp eller dylikt .

    Man är ju verkligen orolig från start. Även fast man gjort det förr.
    Jag förstår precis vad du menar. Troligtvis så är det bara svårt att mäta så tidigt, ett par mm hit eller dit kan ju göra stor skillnad så tidigt. Förhoppningsvis så matchar allt bra på kub för dig. Men det är klart man oroar sig =/ Jag har blivit flyttad så pass mycket att jag, om mitt bf skulle stämma, har plussat på äl+2.. Känns ju inte helt rimligtObestämd  
  • Citronsaft
    Anonym (??) skrev 2021-03-03 15:40:46 följande:

    Jo jag sa att det var konstigt medan hon sa att dom första kanske hade räknat fel,

    Dom första var jätte noga. Direkt när hon såg hinnsäcken så sa hon att det var samma vecka jag räknat ut.

    Medan tanten idag var jätte snabb.


    Låter konstigt. Gjorde mitt i 5+6 och det gick utmärkt att mäta exakta mått.
  • Anonym (??)
    Citronsaft skrev 2021-03-03 16:12:07 följande:

    Låter konstigt. Gjorde mitt i 5+6 och det gick utmärkt att mäta exakta mått.


    Ja jag kände att det första ultraljudet är exakt mätt . Därav var det så konstigt idag. Läkaren idag var så tafflig och rörig
  • Anonym (-)
    Citronsaft skrev 2021-03-03 16:12:07 följande:
    Låter konstigt. Gjorde mitt i 5+6 och det gick utmärkt att mäta exakta mått.
    Fast till mig har dom sagt att det är väldigt svårt att mäta i början när den är så liten. Dom kan mäta och få ett exakt mått, men det är inte helt säkert att dom inte mäter lite fel. Några få dagar hit eller dit har dom förklarat att felmarginalen är på. Jag har gjort flera tidiga ultraljud i två graviditeter och det har inte blivit exakt samma varje gång. Förra graviditeten skiljde det dock inte lika mycket som den här så om det skiljer en vecka mellan två så skulle jag tippa på att båda har mätt lite fel, men åt olika håll så att säga. 
Svar på tråden Vilken vecka tror ni att jag är i?