• Anonym (?)

Hur socialt är det att vara medicinsk sekreterare?

Söker jobb som inte är supersociala.

Har mycket höga betyg inom humaniora, tyvärr inte alls lagd åt programmering eller teknik eller så. Bra på att skriva, testat översättning men det gick inte att leva på frilans.

Är trevlig men har svårt för kallprat och prata inför grupp och möten. Klarar möten och kallprat till viss del men tar mycket ork.

Mycket flitig och noggrann, hög arbetsmoral. Mest väldigt introvert.

Funderar på medicinsk sekreterare, hur socialt är det? Hur är jobbet i övrigt?

Andra tips på jobb?

• Svar på tråden Hur socialt är det att vara medicinsk sekreterare?
  • Citronsaft

Dom flesta jobbat väl hemifrån nu. Absolut rätt socialt annars med både patienter och kollegor. Så nog inget för dig. Men beror säkert på vilken arbetsplats också.

• Anonym (?)

Patienter funkar finfint, där är jag svårslagen. Kollegor funkar om man har en uppgift att fokusera på.

Hur mycket möten är det? Är det mycket presentationer?

• Anonym (Nope)

Jag är medicinsk sekreterare i grunden men jobbar numera som chef över dem. Som citronsaft skriver är det många som just nu jobbar hemifrån, dock inte på heltid.

Det är ett jobb under stor förändring, att sitta själv hemma och skriva journaler alternativt sitta i ett eget rum utan samröre med patienter eller kollegor är ett arbetssätt som är på väg bort i och med taligenkänningens genombrott vilket kommer leda till att medicinska sekreterare i framtiden kommer att ha helt andra arbetsuppgifter som kräver god social förmåga.

Exempelvis kommer sekreterarna att medverka vid ronder, vårdplanering och annan patientadministration såsom remisshantering och fakturering. Vissa av dessa saker sköts redan idag av medicinska sekreterare. Detta kräver god kommunikation och samarbete med andra professioner, tex läkare, sjuksköterskor, ekonomiansvariga och IT-samordnare.

Det finns en föreställning som lever kvar att introverta personer passar bra som medicinska sekreterare som vi måste arbeta bort för att rätt personer ska söka till utbildningarna.

• Anonym (?)

Så länge det är fokus på en arbetsuppgift funkar kollegor fint, och vad gäller patienter är jag som sagt omvittnat poppis. Jobbat inom service hela livet. Det är kanske semesterkallpratet med kollegor som är min sämsta gren, blir uttråkad efter 10 min.

Men bra att få veta att yrket är på väg att ändra sig, det är en aspekt att ta hänsyn till.

Suck. Varför kan folk inte få vara lite introverta bara...Är ju omöjligt att hitta jobb där man inte måste vara supersocial!

• Anonym (Hemma bäst)
    Anonym (?) skrev 2021-03-03 19:44:45 följande:

Suck. Varför kan folk inte få vara lite introverta bara...Är ju omöjligt att hitta jobb där man inte måste vara supersocial!

Håller med. Hatar att ALLT numera är service, service, service.
  • Anonym (?)

Håller med. Jag har arbetat hårdare och fått mer gjort på mina jobb än mina kollegor. Gjort förbättringar. Men inget sånt är värt mer än att orka babbla hit och dit om meningslösa saker i all oändlighet.

• Anonym (Nope)

Så länge det är fokus på en arbetsuppgift funkar kollegor fint, och vad gäller patienter är jag som sagt omvittnat poppis. Jobbat inom service hela livet. Det är kanske semesterkallpratet med kollegor som är min sämsta gren, blir uttråkad efter 10 min.

Men bra att få veta att yrket är på väg att ändra sig, det är en aspekt att ta hänsyn till.

Anonym (Hemma bäst) skrev 2021-03-03 19:53:51 följande:

Håller med. Hatar att ALLT numera är service, service, service.

Grejen är ju att många monotona (och osociala) arbeten automatiseras och digitaliseras, dels på grund av att minska arbetsskador, dels på grund av effektiviseringar. Det kostar helt enkelt mindre, både ekonomiskt och hälsomässigt, att digitalisera och automatisera.
  • Anonym (?)

Ja. Men de höga sociala kraven gör att en massa kompetens och arbetsvilja går till spillo. Samhällsekonomiskt är det nog en förlust, att fullt arbetsföra och duktiga människor, kanske tom högt utbildade, tar mindre och mindre kvalificerade jobb för att slippa, och kanske tom blir sjukskrivna. Det är synd att samhället är så ensidigt.

• Anonym (medhåll)
    Anonym (?) skrev 2021-03-03 20:08:37 följande:

Ja. Men de höga sociala kraven gör att en massa kompetens och arbetsvilja går till spillo. Samhällsekonomiskt är det nog en förlust, att fullt arbetsföra och duktiga människor, kanske tom högt utbildade, tar mindre och mindre kvalificerade jobb för att slippa, och kanske tom blir sjukskrivna. Det är synd att samhället är så ensidigt.

medhåll, så trist utveckling för introverta och funktionsnedsatta.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Nope) skrev 2021-03-03 19:38:03 följande:

Jag är medicinsk sekreterare i grunden men jobbar numera som chef över dem. Som citronsaft skriver är det många som just nu jobbar hemifrån, dock inte på heltid.

Det är ett jobb under stor förändring, att sitta själv hemma och skriva journaler alternativt sitta i ett eget rum utan samröre med patienter eller kollegor är ett arbetssätt som är på väg bort i och med taligenkänningens genombrott vilket kommer leda till att medicinska sekreterare i framtiden kommer att ha helt andra arbetsuppgifter som kräver god social förmåga.

Exempelvis kommer sekreterarna att medverka vid ronder, vårdplanering och annan patientadministration såsom remisshantering och fakturering. Vissa av dessa saker sköts redan idag av medicinska sekreterare. Detta kräver god kommunikation och samarbete med andra professioner, tex läkare, sjuksköterskor, ekonomiansvariga och IT-samordnare.

Det finns en föreställning som lever kvar att introverta personer passar bra som medicinska sekreterare som vi måste arbeta bort för att rätt personer ska söka till utbildningarna.

Håller inte med, i det nya blir fokus större på medicinsk kodning i det administrativa, mer IT och rättning av språkfel och andra fel som blir och större fokus på att det som görs i programmen följer patientdatalagen, vilket det inte gör alls i nuläget. Man kan vara hur osocial man vill i både kodning, rättning av fel m.m. Remisshantering är också introvert göromål. Finns inget socialt i att hantera en remiss. Fakturering görs också utan sociala krav, helst i tystnad introvert för att göra det snabbt. För att medverka på ronder kan man vara hur introvert man vill, - det är ju inte sekreteraren som pratar vid tillfällena. För att sköta ekonomin behöver man inte heller prata utan bara utföra det som ska göras.

Man KAN vara social om man vill, men man kan också vara hur osocial som helst i yrket då uppgifterna inte kräver offentliga presentationer, behöver inte diskuteras utan bara utföras. Oftast är det dessutom alldeles för mycket som behövs göras och utföras för att tid ska fìnnas att sitta och tjöta med olika folk, man är ju glad om man får någon paus alls och behöver man då tystnad så går det alldeles utmärkt att vara en tyst person. Det är ju inget serviceyrke utan det är ju ett juridiskt, administrativt IT-yrke så passar introverta bra. Och även så i framtiden eftersom dagarna mest spenderas med näsan in i en datorskärm och kommer bli så ännu mer.

En supersocial person som vill stå i centrum och integrera hela tiden, blir nog inte så vidare lycklig med att välja detta yrket eftersom det många gånger krävs en mycket stor koncentration framför datorn under långa stunder, speciellt som kodare. För de flesta uppgifter krävs en mycket stor koncentration så det är svårt att vara "supersocial" om uppgifterna ska bli färdiga snabbt. Men man KAN vara både social och introvert för att trivas i yrket. "God social förmåga" betyder i övrigt bara att man inte ska hamna i konflikter med folk på arbetsplatsen, i princip. Att vara introvert kan underlätta för kollegor då de slipper störas av översociala kollegor som stör koncentrationen. Att vara "normal" räcker. "Normal social förmåga" och det har de flesta introverter.
  • Anonym (En annan)

Medicinsk sekreterare är ett perfekt jobb för en introvert som kan vara "normalt social" när det behövs, skulle jag vilja säga. Annars är också ekonomijobb med fakturhantering också rätt osociala yrken så där kan du ju också kolla efter utbildningar inom.
  • Anonym (?)
    Anonym (En annan) skrev 2021-03-03 21:16:05 följande:

Medicinsk sekreterare är ett perfekt jobb för en introvert som kan vara "normalt social" när det behövs, skulle jag vilja säga. Annars är också ekonomijobb med fakturhantering också rätt osociala yrken så där kan du ju också kolla efter utbildningar inom.

Tack för ditt svar, mycket informativt! Kan absolut vara "normalt social" när det behövs och uppfattas som trevlig.
  • Anonym (Elin)

Känner väldigt med dig ts och är typ precis sån jag med, mycket introvert, ogillar sociala sammanhang speciellt i grupp där det ?måste? pratas, men omtyckt av kunder och duktig på mitt jobb (jobbar inom vården). Känner också att mitt jobb är alldeles för socialt och tar alldeles för mycket energi så har också funderat på medicinsk sekreterare (vårdadministratör) men funderar även på vad annat man kan bli, där man även tjänar rätt bra..

• Anonym (?)

Hoppas vi introverter kan hitta jobb där vi får utlopp för vår kompetens och våra starka sidor, men som inte är översociala!

Svar på tråden Hur socialt är det att vara medicinsk sekreterare?