• zitronen

    HJÄLP bostadsrätt i Stockholm

    Jag är på jakt efter en bostadsrätt i Stockholm till mig och min sambo. Det här kommer bli vår första lägenhet.

    Jag vill bo så centralt som möjligt, gärna nära tunnelbana och max 20 min till Stockholm city. Bor nu i Järfälla och är så otroligt trött på förorten. Jag jobbar på st Görans sjukhus så helst något som ligger nära jobbet kommunalt (vi har ingen bil). Grönområden är trevligt men inget krav. Vi vill bo i ett säkert område där vi inte behöver vara rädda för att gå ute sent på kvällarna.

    Jag tänker en tvåa på minst 50 kvadrat och budgeten är 2.5 miljon. Jag har råd att lägga mer, men det känns riskabelt nu under coronatider. Är det här möjligt eller är jag för kräsen? Nyproduktion hade varit optimalt så vi slipper budgivningen.

    Jag söker tips på områden eller pågående nybyggen som beräknas vara klara 2021/2022.

    Månadskostnad är mindre viktigt då jag har en bra lön på 43 000 och kan lägga hälften i kontantinsats med min budget. Min sambo är arbetssökande och vi kommer skriva samboavtal så jag äger bostaden.

  • Svar på tråden HJÄLP bostadsrätt i Stockholm
  • Anonym (???)
    Catnap skrev 2021-03-04 12:51:15 följande:

    Varför kollar du inte bara hemnet?


    Tänkte precis skriva det, fungerar inte Hemnet?
  • Anonym (M)

    Klart man kan vilja ha tips även om Hemnet finns. Framför allt vad gäller omdömen på områden, men sedan är det ju heller inte så lätt att få en samlad bild av slutpriser där.

    Jag skulle säga att du får svårt att hitta något till det pris du tänker dig. Nu anser jag själv inte att 20 minuter från city är centralt, trodde ärligt att det var avståndet till Järfälla på ett ungefär? Men om vi då tänker oss närmare än Järfälla men ändå inte inne i stan... Söder om stan kanske inte är lika aktuellt för dig då du jobbar på St Göran men de trevligare förorterna som Hägerstensområdet, Gröndal, Enskede, Hammarbyhöjden och liknande är alla dyrare än så. Solna och Sumpan misstänker jag också är det. Jag tror Täby har bostadsrätter runt 50K/kvm men det blir väl också samma pendlande som du har idag. Jag vet inte vad bostadsrätterna i Nacka närmare stan ligger på men det kanske kan vara värt att kolla upp?

  • Anonym (M)

    Vad dum jag är som inte tänkte på Bromma som ju ligger bra till i förhållande till ditt jobb och allmänt känns ganska centralt. Om du kan tänka dig att lägga något mer och/eller gå ner lite i storlek ser det ut att finnas några nyproduktioner som kan passa, men även i övrigt tror jag du kan landa där om du kan tänka dig bo lite mer otillgängligt vad gäller kommunikationer. Men någon ideal tvåa nära stan tror jag tyvärr inte du får för 2,5 miljoner

  • Anonym (Charlotte)

    Om man jobbar på St Göran passar det ju bra att bo i Solna el Sundbyberg då det är smidigt att ta sig till Stadshagen med tunnelbanan med blå linjen. Men även gröna linjen norrifrån funkar bra, man kan gå av vid Thorildsplan och gå därifrån. I så fall skulle jag rekommendera Bromma. 2,5 milj är dock lite för en tvåa i de här områdena, kanske du kan få en liten minitvåa för det priset men tveksamt. Skulle gå upp till 3 milj om jag hade möjlighet, då har du lite mer chans att hitta en rimlig tvåa.

  • Anonym (M)

    Sedan skulle jag vilja tillägga att om jag var orolig för att förlora pengar så skulle jag inte prioritera nybygge. Iaf innanför tullarna kan man se en trend i fallande kvadratmeterpriser för varje årtionde med ett fåtal undantag, från 1800-talet och framåt. Om man idag betalar samma för ett nybygge som för en sekelskiftetslägenhet (vilket man väl gör??) tänker jag att nybygget kommer vara känsligare för nedgångar generellt eftersom de inte ses som lika attraktiva efter några år och faller in i det generella mönstret där äldre ses som finare än yngre.

  • Anonym (T)

     Konkreta tips (som jag själv har god koll på): 

    Örsvängen i Sundbyberg. Ligger väldigt fint mellan två sjöar, och förvånande låga priser (relativt sett). Förmodligen är det närheten till Hallonbergen som avskräcker. Men det ska man inte bry sig om, då man ju sannolikt inte lever sitt liv där, utan går dit för att nyttja kommunikationerna. Som är väldigt bra.

    Stora ursvik: ligger lite off nu, men om ett år går tvärbanan dit. I vilket fall ett område där många trivs, och där du kan hitta relativt billiga lägenheter.

    www.hemnet.se/bostader%5B%5D=473488&item_types%5B%5D=bostadsratt&living_area_min=45&living_area_max=55

  • Anonym (T)

    Jag skulle dock också vara försiktig med nyproduktion, om jag är rädd för prisfall. Kollar du tillbaka typ fem år har priserna på nyproducerat sjunkit rejält på vissa ställen. Så i det segmentet fanns definitivt "en bubbla". Dvs folk köpte för spekulation. 

    Ska du köpa lägenhet ska du för övrigt inte räkna helhjärtat med att "starta en bostadskarriär". För vad som händer om priserna då står stilla eller faller är att det bara leder till ångest. Jag har själv vänner som köpte typ 2015-16 och velat sälja i tre-fyra år nu. De väntar "bara" på att priserna ska vara som innan 2017 (Nu pratar vi Sundbyberg. Jag bor själv där). Inte ett kul sätt att leva, kan jag tycka.

    Man ska köpa för att bo. Dvs en lägenhet man trivs med. Och ökar den i värde ska man se det som en trevlig bonus. 

  • Anonym (T)
    FtS70 skrev 2021-03-04 17:35:31 följande:

    Jag köpte nyss en liten tvåa i centrala Sumpan för under 2,5 så det går.


    Definitivt. Jag själv fick en gång i tiden en hyresrätt av första värden jag ringde (satt med en lång lista). Men rent generellt får man inte det. Lika lite som man kan köpa en tvåa på 50 kvm för under 2,5 i centrala Sumpan. 

    Så i min värld är det nog klokare av TS att lägga kraften på andra ställen, om själva premisserna ( 50 kvm, max 2,5) ligger kvar.
  • Noname00

    Välj något längst tvärbanan, eller pendeltåget, man kommer längre ut men har bara 20 min med tåget till skillnad mot 20 min med tunnelban från arbrahamsberg, brommaplan som är bra men dyrare.

Svar på tråden HJÄLP bostadsrätt i Stockholm