• Maja Kristin

    Flytta eller inte?

    Hej alla kloka!

    Vi (jag och tonåring) har bott i vår lägenhet i snart 12 år och den är verkligen HEMMA - vi trivs hur bra som helst. Tyvärr är området vi bort i inget vidare och dessvärre har det blivit sämre på senare år. Har stått snart 16 år i bostadskö (Stockholm) och har god chans på lägenheter i trevliga områden. Mitt dilemma är - tänk om jag ångar mig?? 

    Vi älskar vår lägenhet men har ruttnat på området, hur sjutton ska man tänka?

  • Svar på tråden Flytta eller inte?
  • brallison

    Det är ju ni som gör ett boende till ett hem och ingen annan. Har ni kunnat göra denna lägenhet till ert hem, så ska ni även kunna göra med en annan Bra område är en viktig del av våra liv, särskilt när det finns ett barn som växer och påverkas av miljö, så jag skulle säga - absolut ska ni flytta. Men titta på noga på varje lägenhet - känner ni att ni kan omvandla den till ett nytt hem eller inte, och utifrån det gör ett besut. Lycka till!

  • Litorina
    brallison skrev 2021-03-05 08:28:38 följande:

    Det är ju ni som gör ett boende till ett hem och ingen annan. Har ni kunnat göra denna lägenhet till ert hem, så ska ni även kunna göra med en annan Bra område är en viktig del av våra liv, särskilt när det finns ett barn som växer och påverkas av miljö, så jag skulle säga - absolut ska ni flytta. Men titta på noga på varje lägenhet - känner ni att ni kan omvandla den till ett nytt hem eller inte, och utifrån det gör ett besut. Lycka till!


    Jag säger detsamma. Jag har bott på över 20 ställen i mitt 40-åriga liv och är det något jag har lärt mig är att hemma är en känsla man kan ta med sig. Den blomstrar mer eller mindre på olika platser, så klart. En viktig grej för att den ska infinna sig är att man känner sig trygg. Utan trygghet, ingen hemkänsla. Jag skulle tro att er hemkänsla främst sitter i er relation.

    Men ni har ett hem och har därmed inte bråttom, så nöj er inte med vad som helst. Vänta till något ni verkligen gillar dyker upp, så att ni flyttar TILL något och inte bara från.
  • Maja Kristin
    Tow2Mater skrev 2021-03-04 18:54:34 följande:

    Tonåringens umgänge -  det kanske blir mindre risk med 'dåligt' umgänge i ett bättre område.


    Ja absolut. Tonåringen har fina vänner men tyvärr finns det mycket sociala problem runtomkring i området som hen tyvärr stöter på regelbundet och som ju trots allt påverkar. Känns jättetråkigt, man vill ju skydda sina barn och här känner jag att jag inte kan det. Man kan ju inte låsa in ungarna heller Skrikandes Tack för ditt svar Hjärta
  • Maja Kristin
    brallison skrev 2021-03-05 08:28:38 följande:

    Det är ju ni som gör ett boende till ett hem och ingen annan. Har ni kunnat göra denna lägenhet till ert hem, så ska ni även kunna göra med en annan Bra område är en viktig del av våra liv, särskilt när det finns ett barn som växer och påverkas av miljö, så jag skulle säga - absolut ska ni flytta. Men titta på noga på varje lägenhet - känner ni att ni kan omvandla den till ett nytt hem eller inte, och utifrån det gör ett besut. Lycka till!


    Jaaa verkligen! Hjärta Börjar mer och mer landa i den tanken - att jag kan göra en ny plats till vårt hem. Området blir garanterat lugnare och tryggare och lägenheten skapar jag till vårt hem. Bodde i en extremt lyhörd lägenhet en gång i tiden och är livrädd för att hamna i en sån igen, jag antar att det gäller att gå på visningar och knacka lite i väggarna och verkligen känna efter. Jag vill så gärna känna WOW - här kommer vi trivas! Tack för din kommentar Hjärta
  • Maja Kristin
    Litorina skrev 2021-03-05 08:39:21 följande:
    Jag säger detsamma. Jag har bott på över 20 ställen i mitt 40-åriga liv och är det något jag har lärt mig är att hemma är en känsla man kan ta med sig. Den blomstrar mer eller mindre på olika platser, så klart. En viktig grej för att den ska infinna sig är att man känner sig trygg. Utan trygghet, ingen hemkänsla. Jag skulle tro att er hemkänsla främst sitter i er relation.

    Men ni har ett hem och har därmed inte bråttom, så nöj er inte med vad som helst. Vänta till något ni verkligen gillar dyker upp, så att ni flyttar TILL något och inte bara från.
    Precis! Hjärta Man vill känna att man flyttar TILL något och och inte bara FRÅN. Vi/jag har några områden som är intressanta, de verkar trygga, trevliga och bra. Vad det gäller lägenheter är det viktigt för mig att de inte är så lyhörda, bodde i en en gång där man hörde grannen kissa/hosta osv, superjobbigt. Har du som bott på många olika ställen några kloka erfarenheter kring det? Hörde nånstans att 40-50- tal är stabilt byggda, 60-70-tal lyhörda och typ 85 och framåt är bra ljudisolerade. 
  • Litorina
    Maja Kristin skrev 2021-03-05 15:11:11 följande:

    Precis!  Man vill känna att man flyttar TILL något och och inte bara FRÅN. Vi/jag har några områden som är intressanta, de verkar trygga, trevliga och bra. Vad det gäller lägenheter är det viktigt för mig att de inte är så lyhörda, bodde i en en gång där man hörde grannen kissa/hosta osv, superjobbigt. Har du som bott på många olika ställen några kloka erfarenheter kring det? Hörde nånstans att 40-50- tal är stabilt byggda, 60-70-tal lyhörda och typ 85 och framåt är bra ljudisolerade. 


    Min erfarenhet av betonghus från 50-60-tal är att det är bra isolerat. Såna har jag provat väldigt många Bodde ett tag i ett hus från typ 30-40-talet. Det var mer lyhört, men inte hemskt. Har aldrig bott i hus byggt 70-tal eller senare.

    En grej med äldre fönster är att de släpper in mer ljud utifrån än moderna. Äldre fönster med en bullrig väg utanför är inte så kul, lite fågelkvitter desto trevligare.

    Det jag framför allt gillar i många lägenheter från mitten av 1900-talet är planlösningen. Ofta hyfsat stora rum och gott om dörrar och garderober. Enda nackdelen kan vara köken, som ibland är onödigt små. I synnerhet nu när de flesta vill ha diskmaskin.
  • Maja Kristin
    Litorina skrev 2021-03-05 15:43:24 följande:
    Min erfarenhet av betonghus från 50-60-tal är att det är bra isolerat. Såna har jag provat väldigt många Bodde ett tag i ett hus från typ 30-40-talet. Det var mer lyhört, men inte hemskt. Har aldrig bott i hus byggt 70-tal eller senare.

    En grej med äldre fönster är att de släpper in mer ljud utifrån än moderna. Äldre fönster med en bullrig väg utanför är inte så kul, lite fågelkvitter desto trevligare.

    Det jag framför allt gillar i många lägenheter från mitten av 1900-talet är planlösningen. Ofta hyfsat stora rum och gott om dörrar och garderober. Enda nackdelen kan vara köken, som ibland är onödigt små. I synnerhet nu när de flesta vill ha diskmaskin.
    Ah hahah, du har erfarenheten mao Skrattande Betonghus från 50-60 tal, då tänker jag på såna där tre-vånings med rätt små fönster och balkong som sitter på utsidan av huset (inte mer inbyggd som i många miljonprogramsområden), lite funkis-stil. Är det dem du menar? Jag råkar tycka att de ser jättemysiga ut hehe, vilken tur för mig i sånna fall! Ja, vilka fönster gör ju oxå stor skillnad, lite trevligt fågelkvitter är ju alltid trevligt men inte bullriga vägar som sagt. Blir lite mer "modig" inför flytt när jag ser att du flyttat mycket. Herregud, trivs man inte får man väl kuska vidare tills man hittar nåt man verkligen trivs med. Jag är så himla van vid att bo i vår lght så det steget känns stort att ta. Vet dock med mig att vi verkligen bör byta område relativt snart. 
  • Litorina
    Maja Kristin skrev 2021-03-05 16:07:25 följande:

    Ah hahah, du har erfarenheten mao  Betonghus från 50-60 tal, då tänker jag på såna där tre-vånings med rätt små fönster och balkong som sitter på utsidan av huset (inte mer inbyggd som i många miljonprogramsområden), lite funkis-stil. Är det dem du menar? Jag råkar tycka att de ser jättemysiga ut hehe, vilken tur för mig i sånna fall! Ja, vilka fönster gör ju oxå stor skillnad, lite trevligt fågelkvitter är ju alltid trevligt men inte bullriga vägar som sagt. Blir lite mer "modig" inför flytt när jag ser att du flyttat mycket. Herregud, trivs man inte får man väl kuska vidare tills man hittar nåt man verkligen trivs med. Jag är så himla van vid att bo i vår lght så det steget känns stort att ta. Vet dock med mig att vi verkligen bör byta område relativt snart. 


    Ja, aningen mer erfarenhet än jag hade önskat kanske. Men det känns ju bra om den kan komma andra till del. Och det är lite kul att ha provat på allt från 12 våningar i betongdjungeln till liten röd stuga i skogen.

    Jag har bott både i gigantiska miljonprojekt och i mer snyggt och gulligt område med trevåningshus. Alla lägenheterna var bra! Men det finns en del lite senare stora hyreshus med fönsterkarmar av plast mm. De ska man akta sig för.

    En grej som är riktigt bra med de mindre trevåningshusen är att det ger större chans till kontakt med grannarna. I jätteområdena blir det lätt väldigt anonymt. Man kan inte känna igen sina 78 trapphusgrannar, som dessutom byts ut hela tiden. Det är lättare med typ 16.
Svar på tråden Flytta eller inte?