• hxx95
    Thu 4 Mar 2021 14:57
    1168 visningar
    7 svar
    7
    1168

    Intervju hos arbetsförmedlingen

    Hej! 

    Jag har blivit kallad på arbetsintervju hos arbetsförmedlingen angående en tjänst som arbetsförmedlare, enheten personligt distansmöte. 

    Jag skulle uppskatta alla former av tips inför arbetsintervjun!

    Vilka frågor kan jag förväntas svara på? 
    Vilka egenskaper och färdigheter förväntas man ha som en arbetsförmedlare? 

    Tack snälla på förhand!

  • Svar på tråden Intervju hos arbetsförmedlingen
  • Thu 4 Mar 2021 15:32
    #1
    +1

    Tekniska färdigheter lär man behöva med tanke på arbetets utformning. Det viktigaste är inte vilka egenskaper du ska trycka på utan hur du framstår i ett samtal, eftersom det är vad som kommer vara viktigt när du pratar med utomstående. Allt som har att göra med att vara social och "relatable" kommer vara viktigt i alla fall. Du ska säkert vara stresstålig (som i alla jobb numera) men framför allt kunna hantera andra personers frustrationer och kunna inspirera. Förbered gärna exempel ur vardagen där du kunnat visa upp just sådana personlighetsdrag.

  • Thu 4 Mar 2021 15:33
    #2
    +1

    Och hitta personliga lösningar, tänka lite utanför boxen osv.

  • hxx95
    Thu 4 Mar 2021 15:41
    #3

    Tusen tack för bra tips! Ska se till och fundera på sådana exempel :) 

  • hxx95
    Thu 4 Mar 2021 15:41
    #4
    Mortiscia80 skrev 2021-03-04 15:32:59 följande:

    Tekniska färdigheter lär man behöva med tanke på arbetets utformning. Det viktigaste är inte vilka egenskaper du ska trycka på utan hur du framstår i ett samtal, eftersom det är vad som kommer vara viktigt när du pratar med utomstående. Allt som har att göra med att vara social och "relatable" kommer vara viktigt i alla fall. Du ska säkert vara stresstålig (som i alla jobb numera) men framför allt kunna hantera andra personers frustrationer och kunna inspirera. Förbered gärna exempel ur vardagen där du kunnat visa upp just sådana personlighetsdrag.


    Tusen tack för bra tips! Ska se till och fundera på sådana exempel :) 
  • moaguu­un
    Thu 4 Mar 2021 15:46
    #5
    -1

    enligt Min erfarenhet behöver en arbetsförmedlare inte kunna något alls. 

  • Gameof­throne­s
    Thu 4 Mar 2021 16:27
    #6

    Vill du ha råd om en intervju? - du är en arbetsförmedlare? Jag antar att du har jobbat med såna här frågor innan. Varför stället du inte dem hör frågorna hos dina arbetskollegor, om du kommer ifrån annan Arbetsförmedling.

    Är du nyexaminerad. Då förstår jag att du vill ha lite tips.

    Va alltid konsekvent mot ditt CV och personligt brev. Ha inte starka dofter på dig, ställ frågor, vid övriga frågor innan ni avslutar mötet.

    Man ska vara sig själv, lite nervös gör inget det är mänskligt. Klä dig efter deras klädkod. Ha i get snus som dräller lukta lnte nyrökt ta en cigg långt innan isåfall, eller efter intervjun.

    Får du jobbet :

    Öppensinnad person med olika typer av människor. Döm inte ut människor efter klädsel eller beteende som man inte känner igen. Rådfråga rätt kollega när du får frågor som du måste lösa.

    Lyssna på vad dina klienter behöver för hjälp. Råd osv.

  • hxx95
    Thu 4 Mar 2021 17:16
    #7

    Ja, jag är nyexaminerad och detta är mitt första akademikerjobb. Hade jag jobbat som arbetsförmedlare sedan innan hade jag nog inte frågat om hjälp. 

    Tack för dina tips men jag röker eller snusa ej:) 

Svar på tråden Intervju hos arbetsförmedlingen