• Fri 5 Mar 2021 15:59
    641 visningar
    4 svar
    4
    641

    Försäkringskassan och de nya rekommendationerna

    Tycker det är lite luddigt med de nya rekommendationerna som fk lämnat ut.

    Om chefen anser att man har risker i arbetsmiljön så kan man bli förbjuden att arbeta pga risk att bli smittad av covid.

    Om chefen redan gjort en miljöanalys, man tagit bort delar av patientarbete och de sista veckorna i graviditeten får man enbart sitta med telefonrådgivning, men kan inte arbeta hemifrån utan måste på arbetet och arbeta varje dag där patienter och kollegor florerar, räknas det in?

    Större barn som går i skola och förskola, de är ju risker speciellt nu när så många barn och lärare är sjuka, de räknas inte in?

  • Svar på tråden Försäkringskassan och de nya rekommendationerna
  • Fri 5 Mar 2021 16:07
    #1

    Din arbetsgivare ska ha gjort en riskanalys för den som är gravid. Framkommer det risker måste det till en handlingsplan. Försiktighetsprincipen ska råda.

    Här kan du läsa mer:

    www.av.se/nyheter/2020/gravida-och-covid-19-pa-arbetsplatsen--forsiktighetsprincipen-ska-rada/

    www.av.se/halsa-och-sakerhet/graviditet-och-amning/

  • Fri 5 Mar 2021 16:43
    #2

    Det är ju lite oklart exakt hur det går till, efter som regeringen bestämt att det är graviditetspenning som gäller som ersättning för gravida. Ersättningen för övriga riskgrupper är drygt 100 kr mer per dag, och något du själv ansöker om. För att få graviditetspenning pga risker i arbetet (i detta fall smitta) måste arbetsgivaren aktivt förbjuda den anställde att arbeta. Det går inte själ att söka för att man tycker det finns risker, om arbetsgivaren gjort en annan bedömning.

    Förhoppningsvis tar regeringen sitt förnuft till fånga och inser att detta är diskriminering mot gravida kvinnor, och låter gravida få ersättning för riskgrupper.

  • Fri 5 Mar 2021 19:11
    #3

    Min chef är helt med på att jag ska söka graviditetspenning (är i v 24) men jag blir orolig över att jag ska få avslag. Arbetsgivaren måste ju göra en riskbedömning och sen stänga av en från arbete om det inte går att göra några åtgärder. Men försäkringskassan är väl de som beslutar om man får ersättning? Jag ringde fk idag och hon jag pratade med kunde inte säga om det var möjligt att få avslag..

  • Anonym (LenaL­amm)
    Fri 5 Mar 2021 22:14
    #4
    Knepochknåp skrev 2021-03-05 19:11:06 följande:

    Min chef är helt med på att jag ska söka graviditetspenning (är i v 24) men jag blir orolig över att jag ska få avslag. Arbetsgivaren måste ju göra en riskbedömning och sen stänga av en från arbete om det inte går att göra några åtgärder. Men försäkringskassan är väl de som beslutar om man får ersättning? Jag ringde fk idag och hon jag pratade med kunde inte säga om det var möjligt att få avslag..


    Blir du avstängd från att arbeta får du graviditetspenning, så det behöver du inte vara orolig för. Men viktigt att intyg från arbetsgivaren är korrekt ifyllt och att det tydligt står att du är avstängd från arbete och varför (och att det ej går att anpassa arbetsuppgifterna eller omplacera)
Svar på tråden Försäkringskassan och de nya rekommendationerna