Anonym (sex som gammal) skrev 2021-03-06 00:50:06 följande:
Jag skulle uppskatta ärliga kommentarer från er som från 50 och äldre, både i fast relationer och som dejtar. Inte såna där att man minsann inte bryr sig om utseendet och att åldras är en del av livet mm, för det har jag väldigt svårt att tro på.
Allas kroppar, vissa mer än andras förändras ju radikalt efter 50-60 på så sätt att de går från att se fräsche och ungdomliga ut till gamla. Oftast relativt snabbt.
Har jobbat mycket i vården och sett hur det kan se ut med slapphet och hud som inte längre sitter fast på kroppen när den rör sig.
Hur tänker man på sig själv i sexuella sammanhang?
Kan man känna sig sexig och attraherbar för någon när man inte längre är särskilt vacker att se på eller räknas som knullbar i allmänhetens ögon?
Självklart finns det olika sorters skönhet men ni vet säkert vad jag menar?!
Tror inte jag nånsin kommer att kunna falla för någon kropp äldre än 35, en vem vet?
Min erfarenhet är att attraktionen förändras med tiden, så att man tycker att personer i samma ålder som än själv är attraktiva och att yngre, rent objektivt mer fysiskt attraktiva, personer blir ointressanta - snygga att se på men inte så intressanta som partners pga av bristande livserfarenhet och mognad. I mitt jobb har jag mycket kontakt med unga kvinnor i 20-års åldern och hur snygga och sexiga de än är känns tanken på att ha sex med dem totalt främmande och ointressant. Skulle säga att allt under 35 känns ungt och lite tråkigt för mig. Man får ju lägre sexdrift också så attraktionen blir mer och mer mental, vilket innebär att man har överseende med fysiska skavanker, dessutom är man själv inte perfekt naturligtvis. Det finns säkert totalt utseendefixerade personer i min ålder och högre som fortfarande bara bryr sig om det fysiska, men förutom det fåtal män som kan få mycket yngre kvinnor har nog de flesta i den kategorin inget sex alls. Jag känner mig lika sexig som jag gjorde för tio-tjugo år sedan och tycker min fru är lika sexig som hon var då, även om vi båda har åldrats. Jag tror inte det kommer vara särskilt annorlunda om tio år, kanske om tjugo, men när det gått så långt att jag inte känner mig sexig så tror jag att jag själv kommer tappat så mycket av driften att det inte kommer bekomma mig alls. Det är en väldig befrielse att kunna släppa den ungdomliga fixeringen vid sex och utseende, ärligt talat.