• Relaxa75

    Är individualism bra för samhället?

    Mycket runt omkring oss individanpassas allt mer. Kommer vi nå en nivå som tom är skadligt för samhället?


    Självklart är det bra med ett rättvist samhälle för varje individ, men jag kan tycka att vi blivit offerkoftor och professionella fel-letare. Så fort ett sk fel är eliminerat, så letar man efter nästa fel i samhället. Eller har vi alltid tyckt synd om oss själva och gnällt lika mkt?

    Kvinnorna tycker synd om sig själva, männen tycker synd om sig själva även dom. Och inkluderar man den yngre generationer, typ 20åringar, så upplever jag att dom är som stora bäbisar. Allt ska vara anpassat, krävande och bekväma som behöver en livscoach för att gå och handla mjölk.

  • Svar på tråden Är individualism bra för samhället?
  • Anonym (F)

    Nej, för mycket individualism är inte bra för samhället eftersom vi då kommer få en stor grupp av individer, snarare än en enhetlig grupp som samarbetar för allas bästa och drar åt samma håll. Rent biologiskt sett har egoism och individualism en negativ inverkan på den stora gruppen och kan ses som ett hot i större utsträckning. Även på kort sikt blir det negativt om man ska ha ett spretigt samhälle där allt ska individanpassas, oavsett vilket område man tänker sig, och faktum är att för många valmöjligheter där en person kan välja mellan "allt" gör människor olyckliga och handlingsförlamade, vilket också har negativa följder både för individ och samhälle.

  • Relaxa75
    Anonym (F) skrev 2021-03-06 15:28:59 följande:

    Nej, för mycket individualism är inte bra för samhället eftersom vi då kommer få en stor grupp av individer, snarare än en enhetlig grupp som samarbetar för allas bästa och drar åt samma håll. Rent biologiskt sett har egoism och individualism en negativ inverkan på den stora gruppen och kan ses som ett hot i större utsträckning. Även på kort sikt blir det negativt om man ska ha ett spretigt samhälle där allt ska individanpassas, oavsett vilket område man tänker sig, och faktum är att för många valmöjligheter där en person kan välja mellan "allt" gör människor olyckliga och handlingsförlamade, vilket också har negativa följder både för individ och samhälle.


    Varför har det då blivit ett ideal i vårt samhälle?
  • Anonym (F)
    Relaxa75 skrev 2021-03-06 16:41:02 följande:
    Varför har det då blivit ett ideal i vårt samhälle?
    Det är en naturlig motreaktion på tidigare levnadssätt där människan var mer en kugge i ett stort urverk, eller en arbetsmyra, eller vilken analogi du vill använda. Post-modernismen utgår delvis från att det inte finns några absoluta sanningar, att våra upplevelser är subjektiva, att mitt perspektiv är lika sant som ditt men också individens frigörelse, och just den delen har förvridits så till den milda grad att i princip allt numera kretsar kring egots tillfredsställelse, alla ska få allt de vill ha, alla ska ha rätt att vara nästan hur de vill (så länge man inte bryter mot lagen iaf) osv. Det finns ju goda sidor också, jämlikhetsarbetet har gått framåt och belyser inte bara färg och kön utan även andra aspekter av förtryck/diskriminering och det är ju jättebra förstås.

    Tittar man på de historiska perioderna så kan man enkelt se att varje period är en direkt motreaktion gentemot den direkt föregående, utom möjligen de gamla grekerna eftersom man sällan tittar bortom antiken fast man skulle så klart hitta motreaktioner även där när man jämför med vad som fanns innan. Så vill man veta varför vi har det som vi har det nu måste man titta på modernismen och tidsmässigt första halvan av 1900-talet i runda slängar med allt det innebar, t ex den stora depressionen, två världskrig som präglat stora delar av västvärlden, sociokulturella uttryck och hur de förändrades, t ex musik är intressant att se på som förändrande kraft och som en reaktion mot det etablerade samhället.

    Ok, nu blev det mycket på en gång, men sånt här är väldigt intressant.
  • Anonym (...)

    Individualism är definitivt att föredra. Alternativet är kollektivism och i princip kommunism. Jag växte upp på 80-talet och kände definitivt att det var allt för kollektivistiskt speciellt i skolmiljö. Jag ogillar fortfarande ord som solidaritet.

    Samhället måste först och främst skydda individens rätt till friheten att själv välja hur de vill leva.

  • Relaxa75
    Anonym (...) skrev 2021-03-07 04:55:11 följande:

    Individualism är definitivt att föredra. Alternativet är kollektivism och i princip kommunism. Jag växte upp på 80-talet och kände definitivt att det var allt för kollektivistiskt speciellt i skolmiljö. Jag ogillar fortfarande ord som solidaritet.

    Samhället måste först och främst skydda individens rätt till friheten att själv välja hur de vill leva.


    Jag växte också upp på 80-talet och tyckte att dåtidens anda fungerade bra för det mesta. Jag anser att kollektivet ibland behöver prioriteras framför individen. Men för att vara tydlig är det självklart inte mänskligt lidande eller orimliga uppoffringar jag pratar om.

    Det finns givetvis för- och nackdelar med olika system, men lite solidaritet och att man låter gruppens behov ibland gå före skadar inte. Det kan tvärtom göra individen lite ödmjuk.
Svar på tråden Är individualism bra för samhället?