• Anonym (känslomässig närhet)

Varför har män generellt mindre behov av kärlek och känslommässig närhet?

Det kan ju knappast ha undgått någon att män i större grad är ute efter sex än en kärleksrelation. Kvinnor världen över verkar få svårare och svårare att hitta en partner och skaffa barn enligt olika rapporter.

Bitterhet och uppgivenhet genomsyrar dejtingkulturen som främst verkar gynna män, iallafall den skara som är genomsnittligt trevliga och med social förmåga. Enligt incels är det ju precis tvärtom, att de är kvinnornas marknad och endast 10 % av männen, dvs de allra snyggaste som det är kö på i ett halvår som får ligga och snygga flickvänner.

Men detta verklighetsfrånvända konstaterande utgår ju endast från deras egna behov, alltså sex. Om man istället utgick från kvinnornas behov är det ju kärlek som gäller, och enligt kvinnor är ju detta i lika, om inte högre grad, om man tittar närmre på det, en bristvara.

Man måste ju utgå från de egentliga behoven och inte klumpa in klumpa in män och kvinnor i en enda grupp med likformade behov när de söker helt olika saker.

Vad som intresserar mig är VARFÖR män generellt värderar sex så mycket högre än riktig närhet och kärlek med andra människor, och varför det är så svårt för en man att få känslor?? Behöver män kärlek och känslomässig närhet mindre än kvinnor i sin biologi? Vad tror ni?

• Svar på tråden Varför har män generellt mindre behov av kärlek och känslommässig närhet?
  • Anonym (Mx)

Intressant fråga, för jag håller med dig.

Som mkt annat här i världen så får man kanske leta historiskt efter svaret. Kan det vara eftersom män som jagade, kom hem och satte på kvinnorna avlade flest barn? Och kvinnor som villa ha mkt närhet, säkert ofta olika män, avlade fler barn?

Att vi lever i tvåsamhet är ett påfund som kom senare historiskt sätt. När kristendomen gjorde entre. Det var inte lika viktigt innan.

Livet skiter i moral och välmående. Det är bara överlevnad som gäller.

• Tecum
    Anonym (känslomässig närhet) skrev 2021-03-06 15:06:57 följande:
    Det kan ju knappast ha undgått någon att män i större grad är ute efter sex än en kärleksrelation. Kvinnor världen över verkar få svårare och svårare att hitta en partner och skaffa barn enligt olika rapporter.

Bitterhet och uppgivenhet genomsyrar dejtingkulturen som främst verkar gynna män, iallafall den skara som är genomsnittligt trevliga och med social förmåga. Enligt incels är det ju precis tvärtom, att de är kvinnornas marknad och endast 10 % av männen, dvs de allra snyggaste som det är kö på i ett halvår som får ligga och snygga flickvänner.

Men detta verklighetsfrånvända konstaterande utgår ju endast från deras egna behov, alltså sex. Om man istället utgick från kvinnornas behov är det ju kärlek som gäller, och enligt kvinnor är ju detta i lika, om inte högre grad, om man tittar närmre på det, en bristvara.

Man måste ju utgå från de egentliga behoven och inte klumpa in klumpa in män och kvinnor i en enda grupp med likformade behov när de söker helt olika saker.

Vad som intresserar mig är VARFÖR män generellt värderar sex så mycket högre än riktig närhet och kärlek med andra människor, och varför det är så svårt för en man att få känslor?? Behöver män kärlek och känslomässig närhet mindre än kvinnor i sin biologi? Vad tror ni?
    Vilka rapporter? Menar du nyhetsartiklar finns det lika många som visar motsatsen, fler och fler män kommer aldrig att bli fäder då kvinnor skaffar barn med i deras tycke lämpliga män och sedan blir singelmammor.
    Då kvinnor kan försörja sig själva och barn har de med all rätt högre krav på män och utbudet blir mindre. Det måste vara en viktigare orsak till de problem du nämner än påståendet att män inte behöver och vill ha känslomässig närhet.

Idag kan kvinnor få den sex och närhet de vill ha utan att binda sig till en speciell man, och det utan att de är varken snygga eller charmiga. Det sägs att därför väljer många kvinnor att leva ensamma eller med vänner och den trenden tros förstärkas i framtiden. Sex kan de alltid få. För mindre attraktiva män är det tvärtom, det krävs mer och mer av dem och det gäller även om de vil ha en relation. 
    Alltså tvingas många män försöka få tillfälligt sex då det är så svårt att få till en känslomässig närhet i en relation. Sex blir det näst bästa och det är svårt nog att ordna.
  • Anonym (sss)
    Anonym (känslomässig närhet) skrev 2021-03-06 15:06:57 följande:

Jag vet inte jag. Är kvinna och har inte stött på den typen av män så ofta, men det kanske beror på hur jag väljer också. Jag har enbart varit ihop med kärleksfulla, omtänksamma män som lika gärna som jag, vill ha kärlek, kommunikation och ömsesidig respekt. Visst har jag stött på en och annan som varit ute efter enbart sex men eftersom jag själv inte funkat så, har jag väl valt bort dem. 

Jag håller inte med om det sista du skriver, att det är svårt för män att få känslor. 
  • PessimistiskaRelaisten

Enligt ditt påstående så är jag väl mer lik en man än en kvinna, trots att jag är en kvinna. I min erfarenhet är det rätt så jämlikt med killar som söker sex och de som söker mer seriösa relationer och känslor. Så jag kan inte hålla med om att män mer generellt vill ha sex istället för känslomässig närhet. 

• Anonym (Svar på tal)

Ja, män kanske är mer aktiva i att söka sexuella relationer men de har inte mindre behov av kärlek och känslomässig närhet än kvinnor!

• Hotelliggaren
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-03-06 16:11:58 följande:

Ja, män kanske är mer aktiva i att söka sexuella relationer men de har inte mindre behov av kärlek och känslomässig närhet än kvinnor!

Tror oxo att det är lite så. Vi män har absolut lika mkt behov av närhet, kärlek och att bara vara i nåns famn.
    Skillnaden är att kvinnor oftare än män blandar samman de sexuella och kärleks/känslomässiga känslorna. Känslomässig närhet blir en förutsättning för sex.
    För män finns det ofta en distansering där. Män kan ha sex utan känslomässigt "förspel" men naturligtvis helst med det. 
    Att män inte verkar söka sex framför känslomässig närhet beror nog på att det behovet tränger sig på snabbare än behovet av det andra. 
    Om jag blir singel så är jag ju kåt efter en vecka, men kanske inte intresserad av känslomässig relation.
    Tror kvinnor ofta kan vänta mkt längre, de behöver känna sig "redo" liksom.
    Män är i regel redo precis när som helst.
    Men behovet av närhet har vi alla samma tror jag!
  • Balkongsong89

Jag tror inte skillnaderna är så stora egentligen.

Däremot så attraheras killar snabbare än tjejer och får lusten snabbare också. Då verkar det ju vara en överrepresentation eftersom män tar initiativ först.

Men ser man det i ett större perspektiv så tror jag det jämnas ut. Kanske att män ser sex som ett bevis på kärlek medans en del kvinnor kvinnor anser att det inte gör det.

• Anonym (Justin I)

Det kan stämma, jag vet inte. Själv har jag aldrig raggat på krogen, aldrig sökt "ren sex", utan sökt långa relationer med tillit och närhet. Haft två riktigt långa äktenskap.

Alla män jag känner funkar ungefär på samma sätt. De vill ha närhet och långa relationer, de allra flesta. 

Vet inte om det finns någon vetenskap och beprövad erfarenhet på området. Det är lätt att ta det man själv ser som det sanna. 

• Tukt

Jag har svårt att hålla med, för jag känner inte alla män, eller alla kvinnor. Det är svårt då. Och några undersökningar runt att män vill ha mindre närhet har jag heller inte sett, och jag tror inte på det heller.
    Det TS beskriver är däremot rätt traditionella könsnormer utifrån hur vi förväntas vara. Och även om vi omkullkastat en del av dessa lever mycket kvar.
    Och då kan det verka som att det är viktigare med närhet för kvinnor, och män är sextokiga. Men egentligen kanske båda vill samma, fast de uttrycker det olika utifrån vad som förväntas av en.

• Anonym (Tankar)

Den dagen man förstår att äkta inimitet är psykisk inte fysisk... Tanken har inte slagit män än. Jag tror att det där sexbesattheten är ett substitut och ett försök att undvika att ge bort sitt hjärta, undvika äkta intimitet, undvika äkta närhet och ett sätt att undvika att vara sårbar (vilket alla blir i äkta kärlek och äkta intimitet). Sexbesatthet av det fysiska = rädsla för intimitet.

Svar på tråden Varför har män generellt mindre behov av kärlek och känslommässig närhet?