• 1Carro82

    IPL hemma

    Hej!
    Jag har länge funderat på att köpa en IPL-apparat för hemmabruk (lutar åt någon av Philips lumea-modeller) men tvekar så väldigt så nu tänkte jag att ni skulle få hjälpa mig. Jag har googlat och googlat men blir inte klokare tyvärr.
    Jag hade tänkt att använda den till bikinilinje och armhålor.
    Som det är nu så vaxar jag bikinilinjen när det behövs, till sommaren eller om man skall till simhallen eller så. Men problemet är att efter jag vaxat så är jag först prickig i ett par dagar och sedan slät och fin i någon vecka för att sedan få nya prickar och inåtväxta hårstrån. När de prickarna väl lagt sig efter ett par veckor så är jag lite halvhårig igen... Så det är alltså en väldigt kort tid jag är hår- och prickfri mellan vaxningarna. Armhålarna epilerar jag och det funkar ganska bra. Rakning är inget alternativ varken på bikinilinjen eller armhålarna, jag får klåda, prickar och plitor med en gång.
    Min förhoppning är att kunna köra IPL nu innan sommaren och sedan underhållsbehandla under sommaren och förhoppningsvis kunna vara relativt hårfri under hela bikinisäsongen.
    Philips har en 120 dagars nöjd-kund-garanti, det känns ju bra med tanke på att det är rätt mycket pengar för en chansning, det kanske inte funkar alls på mig.
    Men jag är rädd för pigmentförändringar som står att man kan få, det är visst ovanligt men förekommer.
    Jag vill gärna höra så många av era erfarenheter som möjligt, positiva som negativa.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden IPL hemma
  • Hibiskusen94

    Har du lasrat dig nångång på salong?

    Jag tänker att det kan vara bra att veta hur känslig du är mot det.

    Jag har lasrat mig på salong ett antal gånger men det var flera är sen sist, så jag brukar nu raka eller vaxa (brazilian).

    Jag fick en Braun silk IPL i julklapp och kör nu en gång i veckan (ben, armar, armhåla, där nere) och jag märker stor skillnad! Det växer redan mycket långsammare och mindre hår.

    Om du är orolig för hudförändringar så kan du ju testa ett litet område och vänta 48 timmar för att se om du reagerar på det innan du kör på.

    Och jag rekommenderar RFSU ingrown hair cream som du lägger på efteråt, inga röda prickar eller inåtväxta hårstrån!

  • 1Carro82
    Hibiskusen94 skrev 2021-03-07 15:37:51 följande:

    Har du lasrat dig nångång på salong?

    Jag tänker att det kan vara bra att veta hur känslig du är mot det.

    Jag har lasrat mig på salong ett antal gånger men det var flera är sen sist, så jag brukar nu raka eller vaxa (brazilian).

    Jag fick en Braun silk IPL i julklapp och kör nu en gång i veckan (ben, armar, armhåla, där nere) och jag märker stor skillnad! Det växer redan mycket långsammare och mindre hår.

    Om du är orolig för hudförändringar så kan du ju testa ett litet område och vänta 48 timmar för att se om du reagerar på det innan du kör på.

    Och jag rekommenderar RFSU ingrown hair cream som du lägger på efteråt, inga röda prickar eller inåtväxta hårstrån!


    Tack så mycket för ditt svar! Jag har aldrig lasrat på salong, jag har funderat på det men det tar emot att lägga såpass mycket pengar på mig själv...
    Smart att testa på ett litet område först, det har jag inte tänkt på själv. Få hitta nåt ställe på kroppen som inte syns Skrattande
    Tack för tipset på krämen också, skall absolut köpa en sådan om jag bestämmer mig för att köpa en IPL Glad
  • Kvittning

    Jag har tidigare haft lumea essentials men den höll inte så länge och det tog väldigt lång tid (använder framförallt på benen och den har ett litet behandlingsområde så det är väldigt många blixtar som behöver fyras av för att täcka hela benen). Eller den höll i kanske två år, men jag kan omöjligt ha använt så många blixtar som det angavs att den skulle hålla på den tiden. 

    I alla fall, resultatet var super så när den gick sönder så har jag skaffat en lumea advanced som har ett betydligt större behandlingsområde för varje blixt, har typ halverat behandlingstiden och nu känns det mer som en rimlig behandling. Och tycker absolut att det var värt pengarna att gå upp en nivå. 

    Numer så rakar jag benen typ en gång i veckan. Det växer såklart ut hår snabbare än så, men det är så glest att det inte syns om man inte är på väldigt nära håll. 

    Och problem som jag haft med inåtväxande hårstrån med rakning och epilator har i princip helt försvunnit. 

    Inledningsvis kan det vara bra att använda den varje till varannan vecka i kanske 2 månader men sedan räcker det med kanske en gång i månaden eller varannan månad för underhållsbehandling. 

    Har också testat behandling på salong men jag tycker faktiskt att min hemmabehandling gett bättre resultat. 

  • 1Carro82
    Kvittning skrev 2021-03-08 09:16:50 följande:

    Jag har tidigare haft lumea essentials men den höll inte så länge och det tog väldigt lång tid (använder framförallt på benen och den har ett litet behandlingsområde så det är väldigt många blixtar som behöver fyras av för att täcka hela benen). Eller den höll i kanske två år, men jag kan omöjligt ha använt så många blixtar som det angavs att den skulle hålla på den tiden. 

    I alla fall, resultatet var super så när den gick sönder så har jag skaffat en lumea advanced som har ett betydligt större behandlingsområde för varje blixt, har typ halverat behandlingstiden och nu känns det mer som en rimlig behandling. Och tycker absolut att det var värt pengarna att gå upp en nivå. 

    Numer så rakar jag benen typ en gång i veckan. Det växer såklart ut hår snabbare än så, men det är så glest att det inte syns om man inte är på väldigt nära håll. 

    Och problem som jag haft med inåtväxande hårstrån med rakning och epilator har i princip helt försvunnit. 

    Inledningsvis kan det vara bra att använda den varje till varannan vecka i kanske 2 månader men sedan räcker det med kanske en gång i månaden eller varannan månad för underhållsbehandling. 

    Har också testat behandling på salong men jag tycker faktiskt att min hemmabehandling gett bättre resultat. 


    Tack för svaret! Det låter ju ganska lovande ändå, även om jag ju inte vet hur det funkar på mig såklart. Blir nog så att jag beställer en ikväll Glad
    Någon annan som har något att tillägga?
Svar på tråden IPL hemma