• kiki

    Rädd för att börja med antidepressiva

    Som rubriken lyder, blivit ordinerad låg dos av antidepressiva, men är rädd för att börja. Någon som va i samma sist som jag är i nu? Fördelar med att ta?

  • Svar på tråden Rädd för att börja med antidepressiva
  • kiki

    Rädd för att bli beroende, rädd för att det inte kommer hjälpa mig att må bättre, rädd för att min familj ska få ännu mer skit pga mitt mående, rädd för att få ännu fler diagnoser..


    Mortiscia80 skrev 2021-03-07 13:16:30 följande:

    Varför är du rädd? Medicinen är till för att du ska må bättre.


  • PessimistiskaRelaisten

    Jag känner inte till din historia, men kan säga att min erfarenhet av antidepressiva var väldigt bra. Jag var precis som du tveksam, men för mig så fungerade det och fick ett bättre resultat än jag förväntat mig. Jag känner mig väldigt nöjd över att jag tillslut valde att testa det. 

    Det är ju även så att om du inte känner att det fungerar för dig så är det ju bara att sluta (såklart efter samtal med läkaren), men min poäng är väl att det faktiskt kan hjälpa vissa, men man vet inte förens man försökt. 

    Jag önskar dig lycka till! 

  • Mortiscia80
    kiki skrev 2021-03-07 20:50:22 följande:

    Rädd för att bli beroende, rädd för att det inte kommer hjälpa mig att må bättre, rädd för att min familj ska få ännu mer skit pga mitt mående, rädd för att få ännu fler diagnoser..


    De flesta antidepressiva blir man inte beroende av, då ska det vara riktigt speciella saker och såna sorter är inte det första man ger till en patient, långt ifrån. Vanliga SSRI som ges till många är väldigt ofarliga. Drick bara inte alkohol medan du medicinerar så blir det bra (man kan bli emotionellt instabil t ex).

    Du har egentligen inget att förlora, antingen blir du bättre (men var beredd på att det kan ta tid) eller så blir du åtminstone inte sämre än det läge du har nu.

    Jag vet inte exakt hur din familj skulle påverkas av att du äter mediciner men om de får dig att må bättre borde det ju bara vara bra? Om du fortsätter må som du gör nu kommer det väl bara att påverka dem negativt också.

    Samma med diagnoser, är det inte bättre att ha alla fakta på bordet, få möjlighet till rätt hjälp och kanske till och med en lättnad när man når vissa insikter om sig själv? Lite aha-upplevelse liksom.
  • ToniErdmann
    kiki skrev 2021-03-07 20:50:22 följande:

    Rädd för att bli beroende, rädd för att det inte kommer hjälpa mig att må bättre, rädd för att min familj ska få ännu mer skit pga mitt mående, rädd för att få ännu fler diagnoser..


    Du blir inte beroende av dagens antidepressiva, vilket man lätt blev med de som användes förr.
Svar på tråden Rädd för att börja med antidepressiva