• Sun 7 Mar 2021 15:41
    678 visningar
    5 svar
    5
    678

    Fördelar och nackdelar med att vara gravid under Covid

    Hej,

    Jag känner att det finns mer fördelar än nackdelar att vara gravid under Covid, men jag är nyfiken att höra från er:

    Fördelar:


    Mer tid hemma för att koppla av eftersom restauranger stänger kl. 20.30 och sociala interaktioner / besök är begränsade
    Inga affärs- / fritidsresor utomlands
    Mindre pendling med arbete hemifrån (om möjligt)

    Nackdelar:
    Risk för covid under graviditeten
    Ingen möjlighet för familjen (förutom fadern) att besöka mamman på BB
    Risk för att fadern får kovid nära förlossning dagen och inte kan se sin partner föda
    Ekonomisk instabilitet kopplad till covid som kan påverka hushållets ekonomi


    Tänker ni på någonting annat?
  • Svar på tråden Fördelar och nackdelar med att vara gravid under Covid
  • Sun 7 Mar 2021 15:52
    #1

    Fördel: Arbeta hemifrån eller få möjlighet till ersättning från Fk

    Nackdelar: Fostret kan smittas med covid-19 om du får det, och ingen vet hur stora skador det kan göra i övrigt. Pappan får sannolikt inte vara med på UL och andra bm-besök, han missar mycket av graviditeten på det sättet. Ingen möjlighet till socialt skyddsnät från släktingar och vänner efter förlossning (eller före heller). Ännu viktigare att isolera sig totalt pga smittorisk än i vanliga fall. När det är dags för förlossning kan vården fortfarande vara väldigt överbelastad så man inte kan få samma nivå av uppmärksamhet som man annars skulle få. Varken mamma eller pappa får röra sig utanför det egna rummet efter förlossningen tills man åker hem, går pappa ut får han inte komma in igen, inte ens för att gå en kort runda i korridoren som det ser ut nu på de flesta sjukhus.

    Jag skulle säga att din lista på fördelar är nackdelar, att man knappt kan röra sig i samhället varken under eller efter graviditeten. Det betyder att man inte kan handla bebissaker i fysiska affärer eller göra utflykter med bebis var som helst, inte ens gå en runda på stan med barnvagnen. Även före graviditeten kan man inte passa på att njuta in i det sista av sånt man inte kan göra med en liten bebis i släptåg.

    Kan man vänta med att skaffa barn borde man försöka göra det!

  • Sun 7 Mar 2021 16:30
    #2

    Är i vecka 20 och än så länge är det bara att pappan inte fått följa med på UL som känts tråkigt. Är mer oroad över att vara sjuk under förlossningen eller att pappan ska vara sjuk och inte få vara med. Sen att det inte finns mammagrupper under föräldraledigheten känns tråkigt men hoppas det öppnar upp under hösten. Dessa saker känner jag inte är sådana att jag hade övervägt att avvakta med graviditet. Den enda fördelen är bättre möjlighet att jobba hemifrån så har kunnat sova på dagtid de dagar jag varit trött.

  • Wed 10 Mar 2021 10:09
    #3
    Limeblad skrev 2021-03-07 16:30:26 följande:

    Är i vecka 20 och än så länge är det bara att pappan inte fått följa med på UL som känts tråkigt. Är mer oroad över att vara sjuk under förlossningen eller att pappan ska vara sjuk och inte få vara med. Sen att det inte finns mammagrupper under föräldraledigheten känns tråkigt men hoppas det öppnar upp under hösten. Dessa saker känner jag inte är sådana att jag hade övervägt att avvakta med graviditet. Den enda fördelen är bättre möjlighet att jobba hemifrån så har kunnat sova på dagtid de dagar jag varit trött.


    Tycker snarare de va skönt att inte bli påprakad mammagrupper och föreldrautbildningar då allt va stängt
  • Wed 10 Mar 2021 10:19
    #4
    +1

    De flesta BB är stängt för besök för andra släktingar även när det inte är covid. Pappan och syskon när man ska hämta hem mamman och nya syskonet var välkomna på det BB jag har fött innan covid. Jag har delat ett rum med en som hade 3 andra barn på rummet som sprang runt och röjde och släktingar som lyckades bli insläppta. Fruktansvärt irriterande och efter 6 h fick jag byta rum.

    Fördelar: Man behöver inte komma med utsäkter för man inte orkar träffa folk när man är gravid och mår skit.

    Nackdelar: Typ allting annat.

  • Sat 13 Mar 2021 20:26
    #5

    Tack så mycket för alla svar, det hjälper oss i vår tänkande om vi vill vänta eller redan försöka få barn nu.

Svar på tråden Fördelar och nackdelar med att vara gravid under Covid