• Hyllemor

    Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?

    Dagens i-landsproblem:

    Vi har ett extra rum, på ca 16 kvadratmeter, i anslutning till vardagsrummet. Från detta rum når man balkongen, vardagsrummet och köket. För oss är det fortfarande lite oklart vad vårt extra rum ska användas till.


    Först och främst är rummet bibliotek med väggarna täckta med böcker. Bokhyllorna vill jag ha kvar men dessvärre finns det bara en sittplats, så på kvällarna brukar min man hamna där inne och jag i vardagsrummet, om vi inte ska göra någonting tillsammans. Bortsett från böcker och en fåtölj så finns det endast en matta på golvet och en kristallkrona i taket.


    Vårt barn har börjat använda extrarummet som legobyggsrum under dagtid och sitter då på golvet och bygger, så rummet har dessutom gradvis fyllts med legolådor som döljs bakom en dörr. Egentligen hade han lika gärna kunnat ha legot i sitt eget rum, men tycker om att sitta i angränsande rum ifall jag är i vardagsrummet. Min man arbetar hemifrån 2 eftermiddagar/månad och sitter då med laptopen i fåtöljen. Han tycker dock att ett skrivbord i just det rummet förstör helheten, högst oklart på vilket vis.

    Om du och din familj hade ett rum över (alltså efter att alla har fått varsitt sovrum och man har plats med vad man ska i övriga bostaden) vad hade du då haft det extra rummet till? 

    Jag tycker att rummet är tomt och känner dessutom att det är fånigt att ha ett rum som bara en person vistas i åt gången. Jag har funderat på alltifrån att bara ställa in ett par fåtöljer, så att jag kan sitta bredvid min man och läsa, till att ställa in ett matbord så att jag dels kan duka till fina middagar och dels ha bordet som pysselbord, men både min man och son är skeptiska och tycker att det är praktiskt att ha ett rum med fri golvyta.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-07 20:49
    Jag vill tillägga att man även når köket och vardagsrummet från andra dörrar, så rummet är inte som ett "genomgångsrum" utan går att stänga till från två håll utan att det stör.
  • Svar på tråden Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?
  • Anonym (E)

    ?Läxrum?/kontor. Haft kvar böckerna och satt in något bord/skrivbord och haft det som ett kontor för vuxna (göra räkningar, ringa ev samtal etc) och för barnet att lösa pysselböcker, göra sina läxor etc.

  • Anonym (Bibliotek)

    Jag drömmer om ett bibliotek så det hade nog blivit det. Men med sittplatser till alla. Alla i familjen älskar böcker.

    Ett annat alternativ hade varit spelrum. Alla i familjen gillar spel (inkl. Tv-spel). Så ett form för spelrum med tv så man kan se film.

  • Anonym (Em)

    Jag har haft extrarum i många av mina bostäder som har använts till olika saker. I huset jag växte upp hade vi två extrarum, det ena användes som gästrum och det andra som kontor. När jag flyttade hemifrån använde jag ett rum till iller-rum. Sedan har jag använt extrarum som lekrum när vi hade sovrum på övervåningen och lekrummet då på nedervåningen. Har alltid haft ett extrarum som kontor/pluggrum, extra förråd, gästrum, kombinerat.

  • Anonym (Stort)

    Vi har ganska många rum varav ett är bibliotek och ett finrum/sal/matsal. Biblioteket har även tv och salen Lego. Skrattande Vi har även fler hus. Men hade jag ytterligare ett stort rum över hade det blivit enbart förvaring. 

  • Kexsmula

    Vi hade använt det som spelrum (dator och tv-spel, dvs) eftersom jag är datornörd och mannen spelnörd. Så fort vi kan köpa hus ska vi ha det!

    Innan mina barn och min man kom in i bilden hade jag ett extrarum i den här lägenheten som användes till just det och jag saknar det verkligen.

  • Anonym (a)

    Jag hade helt klart satt in åtminstone en till fåtölj och eventuellt en sackosäck till sånen. Som går att flytta om det ska vara "fint". Och kanske ett lite mindre hörnbord där ni kan ställa koppar kaffe, lägga ifrån er boken osv. 

    Det finns upp- och nedfällbara skrivbord på ikea. Tror faktiskt det är matbord, men jag har ett som skrivbord och det funkar utmärkt. Fäller bara ner det när jag vill ha lite extra plats i mitt rum. Men då måste det ju finnas plats på en vägg om ni har det. Vet inte heller hur gammal sonen är men det kanske kan bli bra sen att ha ett specifikt ställe att plugga tex. Inte i sitt rum där han sover, spelar, leker osv. Det upp- och nedfällbara bordet tar liksom inte upp så mycket plats o kan nog tänka mig att det kanske blir bättre än ett vanligt bord om din man nu inte vill ha det. 

  • Anonym (Våra rum)

    Våra onödiga extrarum är. Ett stort lekrum för syskonens gemensamma leksaker.ett gästrum, ett bibliotek med plats för läxläsning, ett hobbyrum för alla våra hobbyprylar som inte kan ligga i stallbyggnader och ett rum för mina och makens kläder.  Garderobsrummet är väldig t bra att ha så jag har god översikt över mina kläder och skor. Tidigare så blev det lätt att jag bara använde det som låg närmast i garderoben. 

  • Hyllemor
    Anonym (a) skrev 2021-03-07 21:13:46 följande:

    Jag hade helt klart satt in åtminstone en till fåtölj och eventuellt en sackosäck till sånen. Som går att flytta om det ska vara "fint". Och kanske ett lite mindre hörnbord där ni kan ställa koppar kaffe, lägga ifrån er boken osv. 

    Det finns upp- och nedfällbara skrivbord på ikea. Tror faktiskt det är matbord, men jag har ett som skrivbord och det funkar utmärkt. Fäller bara ner det när jag vill ha lite extra plats i mitt rum. Men då måste det ju finnas plats på en vägg om ni har det. Vet inte heller hur gammal sonen är men det kanske kan bli bra sen att ha ett specifikt ställe att plugga tex. Inte i sitt rum där han sover, spelar, leker osv. Det upp- och nedfällbara bordet tar liksom inte upp så mycket plats o kan nog tänka mig att det kanske blir bättre än ett vanligt bord om din man nu inte vill ha det. 


    Tack för dina jättebra tips! Jag ska absolut kolla in upp- och nedfällbara bord!
Svar på tråden Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?