• Anonym (Uppgiven)

    Jag vill flytta isär, han vill inte. Hur lösa detta?

    Jag vill separera från min sambo eller åtminstone bo på varsitt ställe och sen får vi se hur det blir med relationen. Vi har ett barn, snart 3 år. Jag känner mig så olycklig och låst i relationen. Har funderat på separeration av och till sen vårt barn föddes. Min sambo pendlar i humör hela tiden, ena stunden glad men så fort något går emot blir han arg och sur. Han kan gå och sura utan att prata med mig, få utbrott och tex slå i väggarna och ibland säga fula ord. Sen växlar han tillbaka efter en stund och säger ofta förlåt och försöker gottgöra. Det är som en känslomässig bergochdalbana att vara med honom. Så fort vi ska göra något tillsammans, som att åka och handla eller åka till någon park med barnet så blir det tjafs, eller rättare sagt han blir sur på mig för något obetydligt. Upplever honom också som bestämmande, säger jag nej till det han vill blir han sur. Han blir även grinig om jag vill göra något för mig själv, tex åka iväg själv och gå på stan, då ringer han och surar över att det tar lång tid.

    Han vägrar parterapi. Jag vill nu separera, vill få rå om mig själv (och vårt barn). Känns sorgligt att vara ifrån mitt barn halva tiden men jag tror inte han heller mår bra av våra konflikter.

    Problemet är att vi köpte bostadsrätt för inte så länge sedan, jag har betalt hela kontantinsatsen och det har vi samboavtal på. Vi bodde innan i hyresrätt som sambon stod på. Jag har sagt att jag vill flytta isär men sambon vill inte lyssna, han samarbetar inte utan byter bara samtalsämne varje gång jag tar upp det. Han vill inte flytta ut och kommer troligtvis inte lyfta ett finger för att hitta en lägenhet. Han kan omöjligen köpa ut mig pga. inga sparpengar och låg inkomst. Funderar på att flytta ut och så får vi därefter bestämma hur vi ska göra med lägenheten (alternativen är ju att jag får den eller att sälja). Samtidigt vill jag ju inte sätta mitt barns pappa i hemlöshet och jag känner mig på något sätt skyldig för att vi sa upp hans gamla lägenhet för att flytta hit. Han står inte i bostadskön heller, jag själv har stått i kön länge men man får ju inte ge bort sina ködagar. Vi bor i Stockholm så bostadssituationen är inte lätt. Någon som har något råd?

  • Svar på tråden Jag vill flytta isär, han vill inte. Hur lösa detta?
  • Anonym (H)

    Han får bo i andrahand. Det gör många.

    Det låter däremot rätt obehagligt att en liten 3 åring ska bo själv med någon som slår väggen och surar.

  • Anonym (Uppgiven)

    Ja helst hade jag ju haft barnet hos mig, men har svårt att tro att pappan kommer gå med på något annat än växelvis boende och jag vill ju heller inte förstöra barnets relation med sin pappa. Han är en bra pappa för det mesta, kan ju inbilla mig att han kommer sura mindre när han inte har mig att vara sur på. Men klart jag är orolig att han ska bete sig så när han är själv med sonen också.

  • Anonym (Uppgiven)

    Ja helst hade jag ju haft barnet hos mig, men har svårt att tro att pappan kommer gå med på något annat än växelvis boende och jag vill ju heller inte förstöra barnets relation med sin pappa. Han är en bra pappa för det mesta, kan ju inbilla mig att han kommer sura mindre när han inte har mig att vara sur på. Men klart jag är orolig att han ska bete sig så när han är själv med sonen också.

  • Tow2Mater

    Sambon känner val intuitivt att du har funderat på separeration av och till i hela 3 år och ändå köpt boende med honom. Hjälp honom lösa boende! Så ert barn kan fortsätta ha er båda i sitt liv!

  • Anonym (Uppgiven)
    Tow2Mater skrev 2021-03-08 19:13:19 följande:

    Sambon känner val intuitivt att du har funderat på separeration av och till i hela 3 år och ändå köpt boende med honom. Hjälp honom lösa boende! Så ert barn kan fortsätta ha er båda i sitt liv!


    Vill självklart hjälpa honom och kommer inte slänga ut honom på gatan. Men jag kan också säga att jag har varit öppen med mina tankar på separeration och han var ganska drivande i att flytta hit.
  • Anonym (S)

    Usch vilken jobbig situation!

    För det första så hoppas jag att du förstår att du gör helt rätt!!! Både du och ditt barn förtjänar att må bra!! Och det gör ingen av ett fullt ut när ni har det som ni har det.

    I många år gick jag själv och tänkte att bara barnen har mig här så mår de bäst. Pappan gjorde ingenting för dem. De fick klara sig själva om han var själv med dem. Han nattade dem inte, sysselsatte dem inte, körde dem inte till aktiviteter, skällde på dem osv.

    Och jag hade inga känslor för honom längre... en sån vidrig man han hade blivit!! Men hur skulle varannan vecka livet bli för mina barn med denne man?!?!

    Tillslut tog jag i alla fall steget. Och han gick med på det som tur var. Jag köpte ut honom ur vår gentlemans bostad och där hamnade jag i en liknande sits som dig. Han flyttade inte... sa att han ville hitta ett riktigt bra boende först. För barnens skull... så plötsligt levde jag med mitt ex i MIN bostad. Jag skötte fortfarande barnen, ALLT med hushållet och jag betalade ALLT!!

    Tillslut gick det fredliga över och jag sa att hittar han ingen bostad så får han flytta ut på gatan. Jag brydde mig inte. Elakt kan tyckas men man måste faktiskt samarbeta även i dessa situationer. Bara en vecka senare flyttade han. En liten lägenhet, snordyr men det fick bli hans problem.

    Hoppas du kan hitta lite lättnad i din situation utifrån min.

    Står ni båda på bostaden? Kanske kan du ta in en advokat?

    En nära vän till mig skulle skilja sig och hennes ex vägrade köpa ut henne då han ansåg att han lagt ner mer tid på att renovera huset. Min vän tog då in en advokat och trots att det i dig kostar pengar så löste det situationen.

  • Anonym (iiu)

    "jag har betalt hela kontantinsatsen och det har vi samboavtal på."

    Hade en man gjort så hade hela FL garanterat exploderat.

  • Anonym (Ylva)

    Kan han bo någon annans stans en tid, typ hos sina föräldrar? Bara att du får ut honom!

    Han verkar ju inte heller aktivt göra något åt situationen med sitt humör eftersom problemet kvarstår.

  • Sockerikaffet

    Om ni verkligen inte kommer överens och du vill driva processen juridiskt så ansöker du om en bodelningsförättare hos tingsrätten. Då får ni hjälp att reda ut vem som ska bo kvar i bostaden och när den andre ska flytta ut. Det är lite drastiskt men då kan han iaf inte stoppa processen.

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (iiu) skrev 2021-03-08 20:28:00 följande:

    "jag har betalt hela kontantinsatsen och det har vi samboavtal på."

    Hade en man gjort så hade hela FL garanterat exploderat.


    Hmm men om man tänker efter lite... Utan samboavtal hade han haft all laglig rätt till hälften av de pengar jag lagt in, alltså hade det blivit som att ge honom flera hundra tusen. Det hade känts lite surt faktiskt. Kanske hade jag inte ens haft möjlighet att köpa ut honom om jag skulle vara tvungen att öka min belåning för att ge honom hälften av det jag lagt in kontant. Vi äger lägenheten tillsammans så jag behöver ju ändå köpa ut honom om lägenheten har ökat i värde, det har jag inga problem med. Jag har även betalat för en bil till oss/ honom som jag inte har planerat att kräva något för.
Svar på tråden Jag vill flytta isär, han vill inte. Hur lösa detta?