IsaNova0816 skrev 2021-03-08 18:58:49 följande:
Hej!
Jag har fått ett erbjudande om att arbeta som elevassistent på en särskola för barn i låg-mellanstadiet och har lite frågor som jag gärna vill ha svar på,
Först och främst är jag utbildad uska med inriktning specialpedagogik och psykiatri och jobbar som stödassistent inom Lss i nuläget om det har nån betydelse.
1) Vad har du som är elevassistenter för lön före skatt?
2) Har du någon utbildning?
3) Hur länge har du jobbat?
4) Vad är det bästa och "sämsta" med yrket?
1) Jag tjänade ca 19.000 före skatt, jobbade heltid.
2) Jag var utbildad fritidsledare.
3) Jag jobbade som elevassistent i två år. Slutade pga dom hade inte råd att ha kvar mig.
4) Jag jobbade på en grundskola (mellanstadiet) där en klass behövde ett extra vuxenstöd i klassrummet särskilt riktat mot några elever som ibland behövde gå ut och ta paus för att inte störa de andra (då följde jag med ut), eller ta hand om konflikter, tjafs och sånt. Var även alltid ute på rasterna med eleverna, hängde i korridoren på rasterna osv. Som en extra vuxen i skolan, extra ögon och öron, spred lugn och lite ordning, utan att vara lärare. Det var ett bra jobb. Trivdes mycket bra. Dock var ju lönen piss och då var jag ändå en av få elevassistenter i kommunen som fick jobba heltid, dom flesta andra elevassistenterna jobbade på 25, 50 eller 75% och(!) hade lägre grundlön än mig.