• Mon 8 Mar 2021 18:58
    8548 visningar
    7 svar
    7
    8548

    Se hit! LÖN SOM ELEVASSISTENT!

    Hej!
    Jag har fått ett erbjudande om att arbeta som elevassistent på en särskola för barn i låg-mellanstadiet och har lite frågor som jag gärna vill ha svar på,

    Först och främst är jag utbildad uska med inriktning specialpedagogik och psykiatri och jobbar som stödassistent inom Lss i nuläget om det har nån betydelse.

    1) Vad har du som är elevassistenter för lön före skatt?
    2) Har du någon utbildning?
    3) Hur länge har du jobbat?

    4) Vad är det bästa och "sämsta" med yrket? 

  • Svar på tråden Se hit! LÖN SOM ELEVASSISTENT!
  • Mon 8 Mar 2021 20:02
    #1
    IsaNova0816 skrev 2021-03-08 18:58:49 följande:

    Hej!
    Jag har fått ett erbjudande om att arbeta som elevassistent på en särskola för barn i låg-mellanstadiet och har lite frågor som jag gärna vill ha svar på,

    Först och främst är jag utbildad uska med inriktning specialpedagogik och psykiatri och jobbar som stödassistent inom Lss i nuläget om det har nån betydelse.

    1) Vad har du som är elevassistenter för lön före skatt?
    2) Har du någon utbildning?
    3) Hur länge har du jobbat?

    4) Vad är det bästa och "sämsta" med yrket? 


    1) Jag tjänade ca 19.000 före skatt, jobbade heltid.
    2) Jag var utbildad fritidsledare.
    3) Jag jobbade som elevassistent i två år. Slutade pga dom hade inte råd att ha kvar mig. 
    4) Jag jobbade på en grundskola (mellanstadiet) där en klass behövde ett extra vuxenstöd i klassrummet särskilt riktat mot några elever som ibland behövde gå ut och ta paus för att inte störa de andra (då följde jag med ut), eller ta hand om konflikter, tjafs och sånt. Var även alltid ute på rasterna med eleverna, hängde i korridoren på rasterna osv. Som en extra vuxen i skolan, extra ögon och öron, spred lugn och lite ordning, utan att vara lärare. Det var ett bra jobb. Trivdes mycket bra. Dock var ju lönen piss och då var jag ändå en av få elevassistenter i kommunen som fick jobba heltid, dom flesta andra elevassistenterna jobbade på 25, 50 eller 75% och(!) hade lägre grundlön än mig. 
  • Mon 8 Mar 2021 21:14
    #2

    Tack så mycket för svaret, var det länge sedan du var elevassistent?

    Ja lönen är ju tyvärr förstås alldeles för låg, så som i de flesta yrken som har med omsorg kring människor att göra men för mig personligen passar ett dagjobb väldigt mycket bättre än ett typiskt jobb inom vård-och omsorg eftersom det i mitt fall alltid har inneburit oregelbundna tider. 

    Har mina barn på heltid och enbart en person som kan vara barnvakt i en väldigt liten utsträckning. Vilket inte fungerar för min och barnens del om jag ska kunna försörja oss men ändå slippa dygnspass, helger och sena kvällar.

    Återigen: Tack för ditt svar Glad

  • Mon 8 Mar 2021 21:24
    #3
    IsaNova0816 skrev 2021-03-08 21:14:20 följande:

    Tack så mycket för svaret, var det länge sedan du var elevassistent?

    Ja lönen är ju tyvärr förstås alldeles för låg, så som i de flesta yrken som har med omsorg kring människor att göra men för mig personligen passar ett dagjobb väldigt mycket bättre än ett typiskt jobb inom vård-och omsorg eftersom det i mitt fall alltid har inneburit oregelbundna tider. 

    Har mina barn på heltid och enbart en person som kan vara barnvakt i en väldigt liten utsträckning. Vilket inte fungerar för min och barnens del om jag ska kunna försörja oss men ändå slippa dygnspass, helger och sena kvällar.

    Återigen: Tack för ditt svar Glad


    Jag slutade 2017. 

    Jobbar idag med ett annat liknande jobb som jag fick kort efter att jag slutade som elevassistent och ingångslönen gick upp med 8000 kronor i månaden. För mig spelade lönen roll. Jag lever ensam och vill vara självständig, bor och lever billigt men vill kunna lägga undan pengar för sämre tider osv. Det var väldigt mycket svårare med elevassistent-lönen jämfört med nu. 

    Kan också förstå det där med att bara jobba dag. Jag jobbar kvällar och helger på mitt nuvarande jobb och det är lite slitigt emellanåt. Jag har inte barn men det är svårt att få ihop det sociala, många gånger jobbar jag när gemene man är ledig och när jag är ledig, vilket kan vara en onsdag mitt i veckan, då kan ingen ses. Detta var innan corona då :D 
  • Tue 9 Mar 2021 08:07
    #4

    Vad härligt med en så stor löneökning! Skrattande 

    Allt har ju sina för-och nackdelar och att spara pengar är ju jätteviktigt. Jag har en särbo som får ut ca 30.000 i månaden och även fast vi inte bor ihop har vi gemensam ekonomi Glad Självklart kommer jag söka annat jobb under tiden eftersom anställningen är tidsbegränsad. Ska hoppa in inom hemtjänsten på dagtid längre fram i sommar. 

  • Tue 9 Mar 2021 10:03
    #5

    Ca 21000 före skatt, inte utbildad men jobbat i 10år. Bäst tycker jag är att en dag är aldrig den andra lik, trivs jätte bra att jobba i skola och fritids

  • Tue 9 Mar 2021 15:36
    #6

    Har varit i kontakt med Kommunal och blev helt chockad!

    Hon jag pratade med berättade att de som är elevassistenter på den arbetsplatsen idag har en lön mellan 24-28 tusen kronor i månaden. Med all den tidigare erfarenheten inom yrket borde jag inte gå lägre än nånstans mellan 25-27 tusen!

    Hur kan det skilja så himla mycket? 

  • Tue 9 Mar 2021 22:18
    #7
    IsaNova0816 skrev 2021-03-09 15:36:21 följande:

    Har varit i kontakt med Kommunal och blev helt chockad!

    Hon jag pratade med berättade att de som är elevassistenter på den arbetsplatsen idag har en lön mellan 24-28 tusen kronor i månaden. Med all den tidigare erfarenheten inom yrket borde jag inte gå lägre än nånstans mellan 25-27 tusen!

    Hur kan det skilja så himla mycket? 


    Kan nog skilja rejält mellan olika kommuner. 

Svar på tråden Se hit! LÖN SOM ELEVASSISTENT!