• Yxelita94

    Gravid efter uttag av hormonspira?

    Som rubriken lyder, vad har ni för erfarenheter av att bli gravid efter uttag av hormonspiral? Jag har haft mirena i ca ett halvår men tog ut den nu 24/2-21 pga extrem barnlängtan. Nästan så att det blivit psykiskt jobbigt. Är visserligen ?bara? 23 år, men att skaffa barn har varit min stora längtan redan sen tonåren. Nu har jag en fästman jag älskar över allt annat, nyligen flyttat in i hus och vi känner oss så redo vi bara kan.

    Har köpt hem en mängd ägglossningstest och graviditetstest + folsyra i kosttillskottsform. Tar det generellt sett länge efter en hormonspiral att komma igång med ägglossning som vanligt eller vet ni hur det funkar. Och hur lång tid tog det för er/försöker ni fortfarande? Jag fattar att det är individuellt så det behöver ingen komma och säga, för det förstår jag. Men vill bara höra egna erfarenheter. Vi har haft sex typ varje/varannan dag nu k 2 veckor sedan jag tog ut den. Hoppas hoppas hoppas jag får till en graviditet nu i vår <3 Blivit gravid förr 2gg men då har jag gjort abort pga andra omständigheter samt min unga ålder.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Gravid efter uttag av hormonspira?
  • Berguven

    Jag tog ut min hormonspiral i slutet av juni 2019 och vi började försöka i slutet av augusti och blev gravida i september. Så för min del så verkar ägglossningen ha kommit igång rätt tätt inpå.

    Lycka till :)

  • Yxelita94
    Berguven skrev 2021-03-08 20:29:42 följande:

    Jag tog ut min hormonspiral i slutet av juni 2019 och vi började försöka i slutet av augusti och blev gravida i september. Så för min del så verkar ägglossningen ha kommit igång rätt tätt inpå.

    Lycka till :)


    Åh vad roligt! Grattis tack snälla, längtar så!
  • Secret A

    Är 23, 24 senare i år. Hade kyleena hormonspiral i 2 år och tog ut den i oktober 2020, inte blivit gravid än. Vi har iof inte försökt seriöst innan men började aktivt försöka i februari.

    Vi har en 2,5 åring sen innan.

  • Yxelita94
    Secret A skrev 2021-03-18 19:55:07 följande:

    Är 23, 24 senare i år. Hade kyleena hormonspiral i 2 år och tog ut den i oktober 2020, inte blivit gravid än. Vi har iof inte försökt seriöst innan men började aktivt försöka i februari.

    Vi har en 2,5 åring sen innan.


    Tack för svar! Okej, hoppas ni lyckas få till ett syskon snart då!
  • SolrosenH

    Jag har också en hormonspiral som jag planerar att ta ut nästa vecka. Jag har en dotter på 16 månader men jag planerar att skaffa ett syskon till henne så snart som möjligt.

    Är också lite undrande måste jag säga.

    Lycka till!!

    Hoppas du blir gravid! Kram

  • Syren93

    Tog ut min hormonspiral 11 mars (efter ca 7 års användning) , fick mens 17 mars och blev därefter gravid direkt, som tyvärr slutade i missfall i vecka 7.

    Tror inte att hormonspiral ska påverka, men sen kan det ju vara olika hur snabbt man kommer igång med ägglossning etc. Jag hade väldigt sällan mens då jag hade spiral, men verkar ju som att det kom igång snabbt när tagit ut den!

    Lycka till :)

Svar på tråden Gravid efter uttag av hormonspira?