• Eva27

Stress! Spända käkar och tunga

Hjälp!!

Har varit sjukt stressad, i flera år när jag tänker efter.

För en tid sedan började jag få problem

Med att svälja. Har blivit röntgad och gjort gastroskopi men de kan inte hitta nåt fel.

Jag börjar tro att jag helt enkelt är slutkörd i musklerna kring käke och tunga.

Jag pressar ihop käkarna ibland men framförallt trycker jag upp tungan i gommen.

Den är där i princip hela tiden!

Har väldigt mycket segt slem i svalget som jag börjar tro har med detta att göra också.

Alltså typ att det skapas ett vakum eller nåt, som gör att det hamnar där.

Så flummigt.

Men nån som känner igen sig?

Har några tips på hur man slappnar av käkar och tunga?

• Svar på tråden Stress! Spända käkar och tunga
  • Sillanna

Du lider möjligen inte av allergi? Tog de biopsi när de gjorde gastron?

Jag vet inte riktigt vad dina sväljningsproblem innebär, men jag har problem med att mat fastnar i matstrupen och för min del handlar det om "allergisk matstrupe". Jag behandlas med nasonex som jag sprejar i munnen/svalget. Jag har inga större problem med att svälja sedan jag började med medicinen.

Handlar det om att du inte kan förmå dig att svälja, att det handlar om själva sväljreflexen, så beror det mer troligt på stress kan jag tänka mig utan att vara någon expert.

• Eva27

Sillanna!

Åh intressant! Nej de tog ingen biopsi, de konstaterade bara att det såg normalt ut.

Hur var det för dig, kunde man ?se? allergin?

Jag har inga födoämnesallergier men pollen och djur sedan tidigare.

Problemet uppsida under graviditeten, då är det ju iofs vanligt att man utvecklar saker.

Jag upplever att jag inte kan svälja en hel tugga, framförallt degiga grejer, typ potatis måste jag svälja flera ggr.

Har även fått ordination om att skölja näsan fyra ggr per dag.

Har väldigt segt slem i svalget ( hur fan fastnar det där?) och slemhinnorna i näsan ofta blöder osv.

Eftersom att jag går och sväljer och spänner mig hela tiden så gissar jag att området också är lite ?utmattat? och att det kan väga in.

Sillanna, något du känner igen?

• Avenia

Så hade jag när jag hade borrelia. Blev utredd för ms men det var borrelia.

• Core
    Avenia skrev 2021-03-09 18:14:51 följande:

Så hade jag när jag hade borrelia. Blev utredd för ms men det var borrelia.

Intressant, jag genomgår neurologisk utredning pga konstiga symtom, dom hittade ingenting på EMG eller mri. Ska ta LP, var det så det konstaterades på dig?

Vad hade du för symtom?

Har haft borrelia för väldigt länge sedan, över tio år, det kan väl inte vara sedan dess antar jag?
  • Shoutingsilence

Begär en kontraströntgen för att kontrollera sväljfunktionen.
    Du får då svälja lite olika vätskor för att se hur saker och ting rör sig under sväljrörelsen. Om det inte funkar som det ska ska du remitteras till mer omfattande röntgen.
    Själv gick jag igenom även magnetröntgen och en ganska omfattande operation för att kunna ta cellprover i tungbasen.
    Jag hade cancer, men det behöver ju inte du ha.
    Min poäng med det här inlägget är att du ska utredas ordentligt innan det avfärdas som stress.

• Almavivas

Du har magnesiumbrist. Ät magnesium. Kör dubbel mängd till en början. 

• Avenia
    Core skrev 2021-03-09 22:29:13 följande:

Intressant, jag genomgår neurologisk utredning pga konstiga symtom, dom hittade ingenting på EMG eller mri. Ska ta LP, var det så det konstaterades på dig?

Vad hade du för symtom?

Har haft borrelia för väldigt länge sedan, över tio år, det kan väl inte vara sedan dess antar jag?

Borrelia är ibland svårbotat och om man har haft en fästing kan den ha smittat en med fästingfeber eller rickettsia också.

Nej, jag gjorde ingen LP. Jag behandlades på symtom och den röda ringen.
  • Eva27
    Almavivas skrev 2021-03-10 05:19:22 följande:

Du har magnesiumbrist. Ät magnesium. Kör dubbel mängd till en början. 

När problemet uppdagades var jag gravid och åt magnesium då och då mot ryckningar i benen.

Tror du ändå det kan vara magnesium brist?

Skall sägas att jag var sjukt stressad hela graviditeten, eg hela 2020. Mycket slitigt jobb och ångest över saker.
  • Sillanna

Jag fick göra en sväljröntgen, där jag fick svälja sådan föda som brukar fastna. Efter röntgen gjorde jag en gastroskopi där de tog biopsi. De kollar då efter eosinofiler som är en indikation på allergi. Jag har inte heller någon bevisad födoämnesallergi, förutom nötter. Jag är sämst när min vanliga allergi är sämst, det vill säga under vår och sommar. Sen jag började medicinera med Nasonex (nässpray som innehåller kortisonliknande ämne) så är problemen i stort sett borta. Jag sprayar då i svalget, inte i näsan. Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Stress! Spända käkar och tunga