• Minionen123

    Oro efter föräldraledighet

    Hej, alla...

    La in det förra inlägget i fel kategori...

    Legat vaken större delen av natten nu pga sådan oro inför att gå tillbaka till arbetet efter att ha varit föräldraledig. Efter snart ett år med att bara ta hand om bebis och varit helt frånkopplad arbetet så är jag otroligt nervös och orolig att gå tillbaka till arbetet igen. Börjar om 3 veckor...

    Arbetar som Omsorgapedagog (är ansvarig för det pedagogiska arbetet) på ett LSS-boende. Det är jag som ska handleda övrig personal i arbetet med de som bor på boendet. Jag hade bara hunnit arbeta 2 månader på denna tjänst innan jag blev mammaledig, nyutexaminerad men innan dess jobbat deltid natt på samma boende.

    Har alltså egentligen ingen erfarenhet att handleda andra vilket osså gör mig nervös med tanke på att jag dessutom varit mammaledig nu så jag har tappat sä mycket känns det som. Hon som vikarierade för mig känns som mycket bättre än mig och får sånn ångest av att komma tillbaka o sinka ner jobbet.... Vill bara söka andra jobb för att slippa gå dit.

    Hur kände ni av att gå tillbaka till jobbet? Om ni kände liknande hur gick det för er? Hur gick ni tillväga? Tips? Dör av oro o får ont i magen...

    <3

  • Svar på tråden Oro efter föräldraledighet
  • Tvillingarna14

    Kände samma sak när jag efter 14 månaders föräldraledighet skulle tillbaka in i arbetslivet. Då också till ny avdelning på samma arbetsplats, vilket gjorde mig extra nervös. Köpte lite nya kläder för att peppa mig och när jag väl kom dit kändes det bara skönt. Skönt eftersom jag fick vara med andra vuxna, att kunna få dricka en hel kopp kaffe utan att bli störd, slippa blöjbyten, matningar och skrik (har tvillingar). Det kommer alltså gå bra för dig också. Ring vikarien och be att få komma in en dag nästa vecka för att prata lite om jobbet och hur du känner. Inget konstigt med det. Allt kommer bli bra. Lycka till.

  • nnnnnnnn

    Oro inför det nya är normalt, så andas ut och inse att du kommer att komma in i det.
    För mej har det underlättat att inte vara borta heltid under lång tid, nu är det lite sent för dej med det rådet men om du får fler barn så tänk över detta noga:
    Hellre börja jobba när barnet är 5-9 månader och jobba tex 40% tills barnet är minst 1 år, sen kanske öka och jobba 60-75% minst ett halvår innan man ökar igen?
    Då är man inte borta helt så länge att man börjar tvivla på sitt jobb och sin förmåga, samtidigt som man får mjukstart med det bästa av både föräldraledigheten (tar inte all tid när barnet är pyttelitet och bara behöver omsorg utan får även en rejäl bit av kakan när barnet är äldre, pratar, leker man kan härja på lekplats eller åka och titta på djur osv.) och även har kvar jobbets fördelar (lön, gå ensam på toa, kunna dricka en hel kopp kaffe och prata med vuxna utan avbrott osv).

    Så har du möjlighet att smyga igång lite i förväg? Kanske komma "på besök" på jobbet och ha något förmöte? Eller börja med överlämning från vikarien/jobba dubbelt ett tag, det kan räcka med tex 1-2 h per dag under någon/några veckor om du kan lösa det med barnet (någon som passar eller att det är OK att barnet är med under den korta tiden).
    Om du kan komma iväg till jobbet tex 2 dagar redan denna veckan i 1-2 h per gång + varannan dag 1-2 h nästa vecka + lite mer tredje veckan, så kommer all oro släppa och du är redo att komma igång på allvar när det är dags att ta över själv.

Svar på tråden Oro efter föräldraledighet