• Bebis2021

    Beviljas gravpenning pga covid?

    Har läst nu att gravpenning ska ges vid risk för covidsmitta på arbetet, själv jobbar jag inom vården på hälsocentral, inte med smittade patienter men med mycket patientkontakt, så risken för smitta finns ju ändå. Någon annan som arbetar på hälsocentral, kommer ni beviljas gravpenning ? Eller med andra yrken men som inte arbetar i direkta covidvården och som inte skulle ha fått gravpenning om de inte vore för nya reglerna kring covid och gravida?

  • Svar på tråden Beviljas gravpenning pga covid?
  • S23

    Det är egentligen din arbetsgivares beslut. De behöver kryssa i rutan att du förbjuds att arbeta pga riskerna för smitta,

    Finns ingen rimlighet i att de inte ska anse det. Men som sagt. Det är upp till arbetsgivaren. Var nyligen en artikel om en förskolepedagog där arbetsgivaren vägrar låta henne gå hem

  • mopstops

    Jag jobbar som röntgensjuksköterska och driver frågan med ledningen nu. De vill avvakta "sitt beslut " på vad HR säger övergripande i regionen vilket jag tycker är helt fel. De måste ju göra en individuell bedömning av varje fall. Jag träffar MÅNGA patienter varje dag och vi ska ju inte arbeta med bekräftade covid eller misstänkta. Problemet är ju vara att ena dagen är de hos oss och röntas för något utan cobidmisstanke sen blir de inlagda och kommer tillbaka en eller två dagar senare med misstanke om covid. Har även haft de som testat negativt och gått in och röntgat dem och så har röntgen visat misstänkt covid. Så jag undrade senast idag om de anser att se kan skydda oss?? Fick ett väldigt svävande svar. Men jag får avvakta några dagar och se vad HR säger. Går in i vecka 19 på torsdag så är lite tid för mig kvar. Vi kanske träffar 30-40 patienter varje dag. Plus personal både från oss och från andra. Sen om man tänker att de i sin tur träffar andra så kan man ju inte direkt säga att vi har få kontakter. Uppdatera gärna hur ni blir bemötta och vad som händer hos er.

  • S23
    mopstops skrev 2021-03-09 18:29:18 följande:

    Jag jobbar som röntgensjuksköterska och driver frågan med ledningen nu. De vill avvakta "sitt beslut " på vad HR säger övergripande i regionen vilket jag tycker är helt fel. De måste ju göra en individuell bedömning av varje fall. Jag träffar MÅNGA patienter varje dag och vi ska ju inte arbeta med bekräftade covid eller misstänkta. Problemet är ju vara att ena dagen är de hos oss och röntas för något utan cobidmisstanke sen blir de inlagda och kommer tillbaka en eller två dagar senare med misstanke om covid. Har även haft de som testat negativt och gått in och röntgat dem och så har röntgen visat misstänkt covid. Så jag undrade senast idag om de anser att se kan skydda oss?? Fick ett väldigt svävande svar. Men jag får avvakta några dagar och se vad HR säger. Går in i vecka 19 på torsdag så är lite tid för mig kvar. Vi kanske träffar 30-40 patienter varje dag. Plus personal både från oss och från andra. Sen om man tänker att de i sin tur träffar andra så kan man ju inte direkt säga att vi har få kontakter. Uppdatera gärna hur ni blir bemötta och vad som händer hos er.


    Det ska ju inte spela någon roll om man arbetar inom vården eller inte. Så ligg på dem.

    Alltså detta gäller för alla som riskerar att smittas. Och det gör alla som arbetar där man möter så mycket människor.

    Det är synd att man valt att lägga beslutet på arbetsgivarna och inte satt upp tydliga regler för vad som är okej arbetsmiljömässigt.

    Kolla vad som står om smittor hos arbetsmiljöverket.

    Jag skulle även råda dig att ta kontakt både med fack och skyddsombud
  • Bebis2021
    S23 skrev 2021-03-09 12:09:45 följande:

    Det är egentligen din arbetsgivares beslut. De behöver kryssa i rutan att du förbjuds att arbeta pga riskerna för smitta,

    Finns ingen rimlighet i att de inte ska anse det. Men som sagt. Det är upp till arbetsgivaren. Var nyligen en artikel om en förskolepedagog där arbetsgivaren vägrar låta henne gå hem


    Nä jag har förstått att arbetsgivaren avgör, känns som att det kan bli en väldig skillnad pga de... känns väl även lite oklart vad som ska anses som risk dock, de är ju många som träffar människor i sitt jobb Lixom.
  • Bebis2021
    mopstops skrev 2021-03-09 18:29:18 följande:

    Jag jobbar som röntgensjuksköterska och driver frågan med ledningen nu. De vill avvakta "sitt beslut " på vad HR säger övergripande i regionen vilket jag tycker är helt fel. De måste ju göra en individuell bedömning av varje fall. Jag träffar MÅNGA patienter varje dag och vi ska ju inte arbeta med bekräftade covid eller misstänkta. Problemet är ju vara att ena dagen är de hos oss och röntas för något utan cobidmisstanke sen blir de inlagda och kommer tillbaka en eller två dagar senare med misstanke om covid. Har även haft de som testat negativt och gått in och röntgat dem och så har röntgen visat misstänkt covid. Så jag undrade senast idag om de anser att se kan skydda oss?? Fick ett väldigt svävande svar. Men jag får avvakta några dagar och se vad HR säger. Går in i vecka 19 på torsdag så är lite tid för mig kvar. Vi kanske träffar 30-40 patienter varje dag. Plus personal både från oss och från andra. Sen om man tänker att de i sin tur träffar andra så kan man ju inte direkt säga att vi har få kontakter. Uppdatera gärna hur ni blir bemötta och vad som händer hos er.


    Okej ja ni borde ju definitivt få gravpenning, de kommer väl bli "besvärligt" för många arbetsgivare med detta men dock kan dom ju inte heller påstå att de är riskfritt att arbeta när man träffar massa människor. Och som du säger så kanske man tror att dom ej har covid men kan lika gärna ha det, på min hc tar vi inte emot dolk med luftvägssymtom men å andra sida är de många som inte har symtom osv...

    Själv är jag bara i vecka 7 än så avvaktar ett tag till med att ta upp med arbetsgivaren, men jag hoppas på att man kan få bli beviljad

    Uppdaterar äängre fram när jag vet något, blir intressant att se hur detta kommer skötas av arbetsgivaren
  • Bebis2021
    S23 skrev 2021-03-09 18:39:07 följande:

    Det ska ju inte spela någon roll om man arbetar inom vården eller inte. Så ligg på dem.

    Alltså detta gäller för alla som riskerar att smittas. Och det gör alla som arbetar där man möter så mycket människor.

    Det är synd att man valt att lägga beslutet på arbetsgivarna och inte satt upp tydliga regler för vad som är okej arbetsmiljömässigt.

    Kolla vad som står om smittor hos arbetsmiljöverket.

    Jag skulle även råda dig att ta kontakt både med fack och skyddsombud


    Håller med om att de blir tokigt när arbetsgivaren kan ta beslutet, för dom är de ju enklast att ha en kvar på jobbet
  • Semlan3

    Är inte gravid själv men har undrat också vad som räknas liksom. Är det endast nära covidvård eller även på en annan arbetsplats där man tex möter kollegor och så? För i så fall borde det ju omfatta alla yrken där man inte arbetar hemifrån eller kan få möjlighet att arbeta hemifrån? Smittorisken finns ju i princip överallt.

  • Lillamy993

    Tycker detta är orättvist om man jämför med övriga riskgrupper.. Jag jobbar på en rätt stor klinik personalmässigt men inte ytmässigt inom hälso- och sjukvården, träffar enbart patienter i receptionen. Träffar desto mer av klinikens anställda både utanför och på mitt kontor som jag delar. Vi har dessutom större del stafettläkare som kommer från olika delar av Sverige, är minst en ny varje vecka känns det som. Kan ej jobba hemifrån. Jag vill gå hem i vecka 20 men är rädd för att min chef kommer säga nej. Ska ringa facket idag och höra vad dom säger och ta snacket med chefen imorgon.

  • Lillamy993

    Tycker detta är orättvist om man jämför med övriga riskgrupper.. Jag jobbar på en rätt stor klinik personalmässigt men inte ytmässigt inom hälso- och sjukvården, träffar enbart patienter i receptionen. Träffar desto mer av klinikens anställda både utanför och på mitt kontor som jag delar. Vi har dessutom större del stafettläkare som kommer från olika delar av Sverige, är minst en ny varje vecka känns det som. Kan ej jobba hemifrån. Jag vill gå hem i vecka 20 men är rädd för att min chef kommer säga nej. Ska ringa facket idag och höra vad dom säger och ta snacket med chefen imorgon.

  • 081214

    Jag jobbar på medicinavdelning och känner mig också lite oroad att inte få graviditetspenning.. vi använder ju visir och munskydd i alla patientkontakter MEN det är ju mellan kollegor den stora risken är.. jag hade covid i november och blev då smittad av en kollega :/ är änsålänge bara i v 9 så inget jag pratat med chefen om ännu. Ca 95% av alla mina kollegor har haft det och de flesta har fått det på jobbet så nog måste väll risken räknas som hög?!

  • Holy93

    Arbetar inom äldreomsorgen och kommer nog försöka jobba till vecka 32 (28 eller 29 om jag tar semester innan) för att inte förlora så mycket pengar. Just nu har vi inga covid fall på mitt boende och arbetar natt så möter inte så många personal heller. Jag kommer inte säga något till chefen om det såvida hon inte säger något om det, stänger hon av mig så är det väl så, men just nu behövs vi personal så tror hon är glad att jag vill jobba

  • HenneGrek

    Hej! Ser att de flesta verkar jobba inom vården på något sätt. Själv jobbar jag på lager och det finns ingen garanti för att jag inte ska bli smittad där, därför ska min chef stänga av mig när jag fått moderskapsintyget och vi fixat lite papper. Är nu i vecka 20. Är flera personer på andra avdelningar som fått corona, 8-9 personer fick det under kort tid på olika avdelningar för ca 3 veckor sedan. Har bästa chefen. Hon sa att det är upp till mig hur jag vill göra och jag ska inte skämmas för att söka gravpeng

  • 100wfs

    Om jag förstått det rätt så gäller det endast om arbetsgivaren inte kan erbjuda andra, säkra, arbetsuppgifter, t.ex. att man istället för att springa på golvet i en butik endast jobbar i kassa bakom visir. Någon här tyckte det var orättvist jämfört med andra riskgrupper men det är samma där. Jag t.ex. är i riskgrupp men jag hade inte fått beviljat pengar från Fk eftersom min arbetsgivare kunnat erbjuda mig "smittsäkra" arbetsuppgifter på en plats där jag inte behöver träffa människor fysiskt. Om min arbetsgivare däremot bedömt att det inte gick att utföra något arbete på ett smittsäkert sätt så hade jag kunnat ansöka om (och antagligen få) den ersättningen från Fk som är riktad till riskgrupper. 

Svar på tråden Beviljas gravpenning pga covid?