• Leyla95

Vilket medborgarskap får barnet?

Hej. Jag är gravid med mitt första barn och jag undrar vilket medborgarskap barnet kommer att få? Jag (mamman) är själv Dansk medborgare och pappan finns inte med i bilden. Jag skulle vilja att mitt barn får Dansk medborgarskap då jag i framtiden vill flytta tillbaka dit, förmodligen inom 3 år.

Obs. Jag förstår inte hur man svarar tillbaka på svar?

Vore tacksam om någon kunde förklara det också. Jag är inloggad från mobilen.

• Svar på tråden Vilket medborgarskap får barnet?
  • Jag är bara jag
    Mint skrev 2021-03-09 16:51:06 följande:
    Det stämmer inte. Barnet blir dansk medborgare.

www.norden.org/sv/info-norden/danskt-medborga...

Eftersom pappan inte finns med i bilden (ens på papperet, får vi anta?) så kan barnet inte bli svensk medborgare.
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-sv...
    Om det föds i Sverige? Jösses och vi som tom kallar afganer som bott här en dag för nysvenskar. Logiken for ut genom dörrn.
  • Tow2Mater
    Jag är bara jag skrev 2021-03-09 16:54:24 följande:
    Om det föds i Sverige? Jösses och vi som tom kallar afganer som bott här en dag för nysvenskar. Logiken for ut genom dörrn.
    Det har ju liksom inget med medborgarskap att gora....
  • Anonym (??)
    Hur menar du nu? Utveckla gärna. 
  • Blue Waffle

Det beror på vart barnet föds, föds det i sverige får det svenskt medborgarskap. Är du dansk och vill att barnet ska ha danskt medborgarskap så fpr du planera att föda i danmark.

• BuoBä
    Blue Waffle skrev 2021-03-09 18:49:19 följande:

Det beror på vart barnet föds, föds det i sverige får det svenskt medborgarskap. Är du dansk och vill att barnet ska ha danskt medborgarskap så fpr du planera att föda i danmark.

Så funkar det i tex USA men inte i Sverige. Det blir som i länkarna som Mint postade, att barnet blir dansk medborgare även om det föds i Sverige eftersom mamman är dansk.
  • Anonym (IL)

Barnet blir som dig, dvs dansk.
    Uppger du pappans namn och han är svensk och barnet föds i Sverige kan barnet få dubbelt medborgarskap.

Man får inte automatiskt medborgarskap i ett land för att man föds där om ingen av föräldrarna är medborgare där.
    Det fungerar ju inte så att om du som gravid är utomlands  tex på semester och barnet föds för tidigt där så blir barnet medborgare i det landet.
    Nej man blir medborgare i det landet/länder (man kan få dubbelt som barn i många länder) som föräldrarna är medborgare i.
    Dock i USA (vet inga andra länder kan du bli medborgare om du föds där)

• Anonym (IL)
    Men dom är ju inte svenska medborgare för det, dom har eller söker uppehållstillstånd.
    Svenskt medborgarskap får dom söka som alla andra men många söker ju bara uppehållstillstånd.
  • Anonym (Danska)

Barnet blir dansk medborgare om du är dansk medborgare. Skulle pappan varit med i bilden kunde barnet fått dubbelt medborgarskap beroende på vilket medborgarskap han har. Endel länder accepterar sedan inte dubbelt utan barnet måste välja när barnet är myndigt.

Mina barn är födda i Norge med svenska föräldrar. De är enbart svenska medborgare. De har dock inga svenska personnummer eftersom det får man bara om man är bosatt i Sverige (vet inte om Danmark har samma system?).

• Anonym (spelar ingen roll var barnet födds)

Barnet kan endast få medborgarskap som dennes föräldrar har, oavsett var det födds. Så, om du är dansk och pappan är inte med i bilden, så blir det endast danskt medborgarskap. Sen ska man inte föväxla dubbelt medborgarskap med två olika medborgarskap (som många här verkar att göra). Väldigt få länder accepterar dubbla medborgarskap och då måste länderna ha ett speciellt avtal om detta. Men man kan ha flera medborgarskap från olika länder, som inte "stör" varandra. Så, både jag och min dotter har två medborgarskap - svenska (jag har bott här i 17 år och dotters pappa är svensk) och ryska (jag är född där och därför fixade vi det för dottern också). Men med två medborgarskap funkar det så att vi räknas enbart som svenska när vi är i Sverige och enbart som ryska när vi är i Ryssland.

• Anonym (IL)
    Anonym (spelar ingen roll var barnet födds) skrev 2021-03-10 09:14:20 följande:

Barnet kan endast få medborgarskap som dennes föräldrar har, oavsett var det födds. Så, om du är dansk och pappan är inte med i bilden, så blir det endast danskt medborgarskap. Sen ska man inte föväxla dubbelt medborgarskap med två olika medborgarskap (som många här verkar att göra). Väldigt få länder accepterar dubbla medborgarskap och då måste länderna ha ett speciellt avtal om detta. Men man kan ha flera medborgarskap från olika länder, som inte "stör" varandra. Så, både jag och min dotter har två medborgarskap - svenska (jag har bott här i 17 år och dotters pappa är svensk) och ryska (jag är född där och därför fixade vi det för dottern också). Men med två medborgarskap funkar det så att vi räknas enbart som svenska när vi är i Sverige och enbart som ryska när vi är i Ryssland.

Vad menar du med länder som inte stör varandra?
    Det är inte ovanligt att barn får dubbelt medborgarskap om en förälder kommer ifrån ett annat land.
    Däremot har vissa länder så att man måste välja medborgarskap då man blir myndig men barn kan ofta ha dubbelt.

Min släkt som bor i USA har t ex både svenskt och amerikanskt medborgarskap.
    Dom har två olika pass.
    Gäller likadant med släkt ifrån Kanada. (barn)
  • Anonym (spelar ingen roll var barnet födds)
    Anonym (IL) skrev 2021-03-10 10:23:37 följande:
    Vad menar du med länder som inte stör varandra?
    Det är inte ovanligt att barn får dubbelt medborgarskap om en förälder kommer ifrån ett annat land.
    Däremot har vissa länder så att man måste välja medborgarskap då man blir myndig men barn kan ofta ha dubbelt.

Min släkt som bor i USA har t ex både svenskt och amerikanskt medborgarskap.
    Dom har två olika pass.
    Gäller likadant med släkt ifrån Kanada. (barn)
    Haha, inte länder som stör varandra, utan medborgarskap som inte stör varandra (dvs man inte behöver välja bara ett av dessa)
    Så det är just det din släkt har - två olika medborgarskap men inte dubbelt medborgarskap. Om jag minns rätt, dubbelt medborgarskap skrivs in i samma pass, men i din släkts fall har man olika pass.
  • Anonym (IL)
    Anonym (spelar ingen roll var barnet födds) skrev 2021-03-10 10:40:04 följande:
    Haha, inte länder som stör varandra, utan medborgarskap som inte stör varandra (dvs man inte behöver välja bara ett av dessa)
    Så det är just det din släkt har - två olika medborgarskap men inte dubbelt medborgarskap. Om jag minns rätt, dubbelt medborgarskap skrivs in i samma pass, men i din släkts fall har man olika pass.
    Inte för att det spelar någon roll men Regeringen kallar det för dubbelt medborgarskap man har medborgarskap i två länder. Så vad jag förstår är det ingen skillnad på dubbelt medborgarskap och ha två olika medborgarskap.
    När mina släktingar förra sommaren förnyade sina svenska pass talades det bara om dubbelt medborgarskap. 
    Alla både dom och myndigheter kallar det det dubbelt medborgarskap.
    Fast det har ju ingen större roll, det är vad det är.

Men bra för dig och dottern att ni kan ha dubbelt medborgarskap. Glad

Wikipedia: Dubbelt medborgarskap innebär att man är medborgare i två länder på samma gång. 

Sweden abroad: 
    Dubbelt medborgarskap innebär att du är medborgare i mer än ett land

Regeringskansliet: 

Dubbelt medborgarskap

Uppdaterad 15 februari 2021

Sverige tillåter sedan många år svenska medborgare att också ha andra medborgarskap. 

• Blue Waffle
    BuoBä skrev 2021-03-09 19:03:15 följande:
    Så funkar det i tex USA men inte i Sverige. Det blir som i länkarna som Mint postade, att barnet blir dansk medborgare även om det föds i Sverige eftersom mamman är dansk.
    Tycker ändå mamman kan planera att föda i danmark, om hon är dansk och vill ändå flytta tillbaka dit, så slipper hon belasta den svenska förlossningsvården.
  • BuoBä
    Blue Waffle skrev 2021-03-12 22:02:11 följande:

Tycker ändå mamman kan planera att föda i danmark, om hon är dansk och vill ändå flytta tillbaka dit, så slipper hon belasta den svenska förlossningsvården.

Fast om mamman bor, arbetar och betalar skatt i Sverige så har hon samma rätt till vård i Danmark, som om en svensk medborgare skulle ha om den är på semester i Danmark. Det vill säga väldigt begränsad.

www.norden.org/sv/info-norden/ratt-till-vardtjanster-i-sverige
Svar på tråden Vilket medborgarskap får barnet?