• Tue 9 Mar 2021 21:08
    247 visningar
    0 svar
    0
    247

    Har några fler erfarenhet av en såhär dålig ridskola?

    Hej!

    Jag och mina barn går på en ridskola som jag nu insett (efter betalning såklart ????) är helt förfärlig. Ägaren är också ridläraren och hen har inga anställda utan förlitar sig på stallflickor mellan 8-16 att hålla teorier, vara domare i tävlingar, leda hästar, ha ansvar för stallet när hon är borta samt hålla lektioner då och då (16 åringarna då), utan att ägaren är där.

    Filosofin som både ridläraren och stalltjejerna har är att man uppfostrar hästar genom slag och att det är ?nödvändigt för att få respekt?. Hästarna är olyckliga, sparkar och bits på alla utom stalltjejerna som de ju är rädda för. Jag vågar inte låta mina barn gå in i boxen och knappt jag själv heller utan brukar få be stalltjejerna till slut och då blir de irriterade och otrevliga för de har ju annat att göra. I värsta fall får jag fråga en annan förälder och så får vi hoppa undan sparkar och hoppas på det bästa. Små barn i åttaårsåldern leder hästar på lektionerna, vissa av hästarna som de små barnen rider är 1.75 i mankhöjd och det räcker att de drar upp huvudet för att de små ledarna ska tappa taget. Läraren är argsint och nedvärderande, samt tvingar en att använda spö orimligt mycket på de stackars skänkeldöva hästarna. Säger man nej kommer hem fram, tar spöet och slår på hästen. Då bockar den ofta. Man märker att hästarna är rädda för ridläraren för kommer hen nära så kan de galoppera iväg och det känns verkligen inte tryggt! Droppen för mig var när jag såg ridläraren slå hästen med en kratta under lektionen för att ryttaren inte fick den att trava snabbt nog....

    Har redan anmält till länsstyrelsen men är bara nyfiken på om det är fler som råkat ut för såna här ridskolor? Anmälde ni? Blev det några förbättringar?

Svar på tråden Har några fler erfarenhet av en såhär dålig ridskola?