"När ska du sluta leva som en bohem"
Det var den snälla versionen av frågan jag ofta får av min familj, sagt av min farmor. Andra versioner jag får höra är "Ska du nånsin sluta trasha runt", "väx upp och sluta leva som en lodis", "ska du inte sluta bete dig som en hemlös snart", "skaffa en karl så han kan knulla dig till människa". Det sista sagt av min lillebror vid ett väldigt ensidigt gräl där han var väldigt frustrerad.
Ok, så jag lever lite udda. Är det ett brott? Så länge man inte gör något brottsligt, då? Jag har ett jobb som inte är platsbundet så det kan jag göra varsomhelst där jag har internet. Jag bor i ett fritidshus, när jag bor någonstans, men till coronan då så drog jag runt massor med bilen för att upptäcka och uppleva. Jag har en dröm om att köra bil runt hela världen, synd att det är en massa hav emellan bara. Just nu plannerar jag en rund-rutt genom hela Europa, då jag bara bilat fram och tillbaka mellan vissa städer förr. Bilen är mitt guilty pleasure, jag gör allt jag kan för att klimatkompensera den.
Jag har kanske en del annat som spär på familjens bohem-ordval. Huset jag bor i är helt och så kanske inte i helt perfekt skick och marken runtomkring är lite vildvuxen. Gitarren jag har med mig, konsten jag skapar, skrivandet, kläderna jag har på mig, maten/sättet jag äter kanske. Det att jag inte spottar i glaset direkt. Min morbror säger att jag dricker som en karl och att om jag blir full beter jag mig som en också.
Ingen av dem har någonsin behövt rädda upp någon situation för mig, varken ekonomiskt eller socialt.
Så, vad tycker ni? Behöver/borde jag växa upp? Eller är det ok att leva så här?