• Anonym (la bohème)

"När ska du sluta leva som en bohem"

Det var den snälla versionen av frågan jag ofta får av min familj, sagt av min farmor. Andra versioner  jag får höra är "Ska du nånsin sluta trasha runt", "väx upp och sluta leva som en lodis", "ska du inte sluta bete dig som en hemlös snart", "skaffa en karl så han kan knulla dig till människa". Det sista sagt av min lillebror vid ett väldigt ensidigt gräl där han var väldigt frustrerad. 

Ok, så jag lever lite udda. Är det ett brott? Så länge man inte gör något brottsligt, då? Jag har ett jobb som inte är platsbundet så det kan jag göra varsomhelst där jag har internet. Jag bor i ett fritidshus, när jag bor någonstans, men till coronan då så drog jag runt massor med bilen för att upptäcka och uppleva. Jag har en dröm om att köra bil runt hela världen, synd att det är en massa hav emellan bara. Just nu plannerar jag en rund-rutt genom hela Europa, då jag bara bilat fram och tillbaka mellan vissa städer förr. Bilen är mitt guilty pleasure, jag gör allt jag kan för att klimatkompensera den.

Jag har kanske en del annat som spär på familjens bohem-ordval. Huset jag bor i är helt och så kanske inte i helt perfekt skick och marken runtomkring är lite vildvuxen. Gitarren jag har med mig, konsten jag skapar, skrivandet, kläderna jag har på mig, maten/sättet jag äter kanske. Det att jag inte spottar i glaset direkt. Min morbror säger att jag dricker som en karl och att om jag blir full beter jag mig som en också.

Ingen av dem har någonsin behövt rädda upp någon situation för mig, varken ekonomiskt eller socialt.

Så, vad tycker ni? Behöver/borde jag växa upp? Eller är det ok att leva så här?

• Svar på tråden "När ska du sluta leva som en bohem"
  • Anonym (Hmm)

Ditt liv, lev det som du vill! Gud, att våga vara så fri som du är, jag avundas dig.

• Anonym (U)

Du behöver hitta bättre umgänge.

• Anonym (Dude)

Skönt familj du verkar ha xD

Klart att det är helt okej att leva som du gör!

Andra förstår det inte men så lever dom antagligen inte livet heller fullt ut. Du lever både enkelt och reser. Och är lycklig o så. Kanske ska dricka mindre dock?

Hade gärna flyttat till dig m hunden min o gjort det någon uppmana om att hitta en karl så han kan... xD

Aja, bry dig inte om vad andra tycker. Jag har min bil o hund som är det viktigaste för mig. Vantrivs i lägenhet så är glad för din skull att få vara nära naturen :)

• Anonym (Wera)

Det enda negativa jag tänker om människor som lever kringflackande liv är att de verkar ensamma. Jag skulle gissa att den vanligaste anledningen till att inte leva så är nära relationer. De flesta vill inte resa omkring jämt för de vill vara nära sina kära.

Om du är ensam eller inte vet bara du och du väljer själv hur du vill leva så länge det inte drabbar andra. (Men ta det försiktigt med sponken.)

• Anonym (la bohème)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-03-09 21:35:28 följande:

Ditt liv, lev det som du vill! Gud, att våga vara så fri som du är, jag avundas dig.

Våga. I alla fall ibland. När coronan är över och vi får resa friare igen, dra iväg på någon semester på ett sätt som inte är charterflyg till närmaste sandstrand. Dra till Frankrike och besök Ambert. Jag har ingen aning om vad Ambert är för samhälle, men det lät bra och de har tydligen en vacker kyrka.
  • Anonym (la bohème)
    Anonym (U) skrev 2021-03-09 21:36:41 följande:

Du behöver hitta bättre umgänge.

Haha, ja, släkten är värst eller vad säger man.
  • Anonym (Svar på tal)

"När ska du sluta lägga dig i hur andra lever och döma dem för det?"

Fy f.. vad skön livsstil du verkar ha iaf!

• Anonym (Nej)

Den finaste saken med att vara vuxen är att man själv kan välja på vilket vis man önskar leva sitt liv. Du har uppenbarligen redan vuxit upp och insett det när går emot någon slags släktnorm övriga släktingar förhåller sig till.

Ditt liv låter helt toppen.

Själv bor jag i villa på landet med man och barn. Älskar att odla och pyssla. Lite halvt fallfärdig kåk som vi håller på att renovera men vi älskar huset. Älskar att gå i skogen och plocka bär. Jobbar heltid på kontor (hade hellre haft ett annat typ av jobb). Mitt livsval föll inte heller i god släktjord...

• Anonym (la bohème)
    Anonym (Dude) skrev 2021-03-09 21:41:58 följande:

Skönt familj du verkar ha xD

Klart att det är helt okej att leva som du gör!

Andra förstår det inte men så lever dom antagligen inte livet heller fullt ut. Du lever både enkelt och reser. Och är lycklig o så. Kanske ska dricka mindre dock?

Hade gärna flyttat till dig m hunden min o gjort det någon uppmana om att hitta en karl så han kan... xD

Aja, bry dig inte om vad andra tycker. Jag har min bil o hund som är det viktigaste för mig. Vantrivs i lägenhet så är glad för din skull att få vara nära naturen :)

Jag är väl lite så att jag drick väldigt sällan men när jag gör det så dricker jag "karlaktigt", det vill säga inte direkt sockerdrinkar med små paraplyer. Ge mig en sexa whisky och en stor stark. Jag kan bli onykter/full, men jag har aldrig blivit stupfull, men när jag är onykter kan jag lätt verka stöddig. Jag är medveten om det. På middagar och fina tillställningar dricker jag aldrig mer än max 2 glas vin och det blir jag inte full på.

Jag skulle så gärna ha hund. En dag...
  • ErikaMaria77
    Anonym (la bohème) skrev 2021-03-09 21:34:17 följande:

Det var den snälla versionen av frågan jag ofta får av min familj, sagt av min farmor. Andra versioner  jag får höra är "Ska du nånsin sluta trasha runt", "väx upp och sluta leva som en lodis", "ska du inte sluta bete dig som en hemlös snart", "skaffa en karl så han kan knulla dig till människa". Det sista sagt av min lillebror vid ett väldigt ensidigt gräl där han var väldigt frustrerad. 

Ok, så jag lever lite udda. Är det ett brott? Så länge man inte gör något brottsligt, då? Jag har ett jobb som inte är platsbundet så det kan jag göra varsomhelst där jag har internet. Jag bor i ett fritidshus, när jag bor någonstans, men till coronan då så drog jag runt massor med bilen för att upptäcka och uppleva. Jag har en dröm om att köra bil runt hela världen, synd att det är en massa hav emellan bara. Just nu plannerar jag en rund-rutt genom hela Europa, då jag bara bilat fram och tillbaka mellan vissa städer förr. Bilen är mitt guilty pleasure, jag gör allt jag kan för att klimatkompensera den.

Jag har kanske en del annat som spär på familjens bohem-ordval. Huset jag bor i är helt och så kanske inte i helt perfekt skick och marken runtomkring är lite vildvuxen. Gitarren jag har med mig, konsten jag skapar, skrivandet, kläderna jag har på mig, maten/sättet jag äter kanske. Det att jag inte spottar i glaset direkt. Min morbror säger att jag dricker som en karl och att om jag blir full beter jag mig som en också.

Ingen av dem har någonsin behövt rädda upp någon situation för mig, varken ekonomiskt eller socialt.

Så, vad tycker ni? Behöver/borde jag växa upp? Eller är det ok att leva så här?

Förstår att det är din familj som reagerar. Den snälla tolkningen kan vara att de är oroliga för dig, de vill dig väl.
    Eller att de avundas dig din självständighet och styrka. Eller, troligast en blandning av båda. Hur man bemöter såna kommentarer beror ju oftast på ens egen dagsform. Du kan säga, tack för omtanken men du vet ju att jag mår bra och lever ett bra liv. Eller, är du så avundsjuk på min frihet och styrka så att du måste komma med nedsättande kommentarer.
  • Anonym (empati)

Jag tror nog att om det är en normal familj så är de oroliga för att du kanske är ensam och kommer ångra hur du lever nu i framtiden. Att du i framtiden tänker att du borde skaffat man och barn, känna av ensamhet ...

• Mrs Moneybags

Den enda faran jag ser är att du kanske dricker för mycket?

I övrigt är det ditt liv och du lever det precis som du vill. 

• Anonym (såklart)

Självklart är det okej för dig att leva ditt liv precis som du vill! Du ligger ingen till last och har inga skyldigheter att uppfylla din familjs förväntningar om hur livet ska se ut. 

Det låter underbart lockande att leva såsom du gör, även om jag kanske inte skulle vilja ha det så helt, så är det en smaka av frihet i det. 

• Lainie Kennedy

Det är ditt liv! De är nog (precis som jag) avundsjuka på att du gör som du vill och lever livet. Om jag vågade skulle jag göra likadant. Skit i dem.

Svar på tråden "När ska du sluta leva som en bohem"