• Anonym (Hund)

Vem är skyldig att betala för hundens nedkissande?

A = Registrerad ägare

B = Potentiell köpare

B hade en hund på prov. Under den tiden kissades en soffa ner så pass att de inte går att rädda. Möjligtvis med professionell hjälp, men det blir också dyrt. B vill att A bekostar det eftersom det enligt lagen är hens hund, A vägrar och säger att hen omöjligt kan hållas ansvarig.

Vem är den ansvariga att betala här?

• Svar på tråden Vem är skyldig att betala för hundens nedkissande?
  • Lucius Vorenus

Som hundägare har man strikt ägaransvar och ska då ersätta all skada som hunden orsakat. I det här fallet hade jag undersökt om hemförsäkringen kan användas.

• LadyJane

Tycker du ska maila SKK med frågan för här kan du få svar som överensstämmer med juridik och praxis.

Här får du bara svar från tvångstyckare som värderar allt i hur det "känns".

• Corrie

Hade jag varit B så hade jag inte ens kommit på annat än att jag skulle betala själv faktiskt, men då jag har husdjur så köper jag aldrig dyra soffor.

• Anonym (Korvspad)

A - ägaren!

Och sen är ju hela situationen en idioti. Man tar inte hem/släpper iväg en hund innan köpet är klart!!

• Anonym (Myran)

Lagen, Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter säger

" Ersättning för skador orsakade av hundar

19 §  En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan."

Eftersom ni är innehavare av hunden på prov(hundvakter) av hunden för att prova att vårda den är ni den som är ersättningsskyldig.

Liknande fall, där de hade en hund där pojken istället blev biten

lawline.se/answers/ar-hundvakten-ansvarig-for-skadan-hunden-orsakat

Tordes gälla samma för eran soffa, ni var ansvariga över hunden och anses vara hundvakt. Ni har det strikta ansvaret och får därmed ersätta soffan själva. Ansvaret övergick på er när ni tog med er hunden hem till er.

• Gameofthrones

Ägaren i detta fall.

• Dexter dot com

Självklar B då denne var ansvarig över hunden när den kissade på soffan. 
    Har ni inte skrivit avtal om vem som betalar skador,veterinärbesök mm under prövotiden?

• Anonym (Hund)
    Dexter dot com skrev 2021-03-10 10:14:22 följande:

Självklar B då denne var ansvarig över hunden när den kissade på soffan. 

Har ni inte skrivit avtal om vem som betalar skador,veterinärbesök mm under prövotiden?

I avtalet står bara för hur lång tid prövotiden ska vara och olika regler. Veterinärbesök skulle ägaren stå för.
Svar på tråden Vem är skyldig att betala för hundens nedkissande?