• Anonym (Liii)

Vacker vs snygg

Jag funderar över ordets innebörd. Jag får ofta höra att jag är vacker, vilket jag känner är en ganska slätstruken komplimang typ söt. Jag började diskutera det här med en vän som hävdar att vacker är den finaste komplimangen man kan ge någon, att det står över snygg och sexig och allt annat.

Jag hade hellre fått höra att jag är snygg, och tycker inte alls vacker är en finare komplimang än snygg.

Vem har rätt? Hur värderar ni ordet vacker när ni säger det till någon? Vad är innebörden?

• Svar på tråden Vacker vs snygg
  • Aniiee

Ingen har rätt och båda har rätt eftersom det är subjektivt.

Enligt min, subjektiva, åsikt så är vacker och snygg samma sak fast med olika attityd. 

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Mx)

Enligt mig är vacker mer klassiskt snygg. Lite värdigare ord, lite mer grace.

Sexig ligger på andra änden av den skalan, där sexighet och ungdom spelar in mer.

Snygg ligger någonstans mellan vacker och sexig. Men alla 3 orden är ju komplimanger kring utseendet såklart.

• neverpreggo

Jag tycker absolut att vacker är en betydligt bättre komplimang än snygg. För mig är det en skillnad. Skulle inte jämföra med söt iaf.

Sen så hade jag väl inte direkt brytt mig vilken av dessa som jag fick utan bli glad för båda (+ söt).

• Embla twopointoh
    Anonym (Liii) skrev 2021-03-10 13:26:47 följande:

Jag funderar över ordets innebörd. Jag får ofta höra att jag är vacker, vilket jag känner är en ganska slätstruken komplimang typ söt. Jag började diskutera det här med en vän som hävdar att vacker är den finaste komplimangen man kan ge någon, att det står över snygg och sexig och allt annat.

Jag hade hellre fått höra att jag är snygg, och tycker inte alls vacker är en finare komplimang än snygg.

Vem har rätt? Hur värderar ni ordet vacker när ni säger det till någon? Vad är innebörden?

"Vacker" och "snygg" används i delvis olika sammanhang (hur ofta säger man att en solnedgång var snygg eller att någon hanterade saken på ett vacker sätt?), men i detta sammanhang, personers utseende, så är de synonymer som använda lite olika beroende på vad individen som använder dem lägger i dem.

Därför vill jag säga att ni har båda rätt, och ni har båda fel.Dessutom måste man komma ihåg att hur du uppfattar ett visst ord i en komplimang, inte nödvändigtvis är samma sak som den som gav komplimangen menar.
  • Anonym (125)
    Anonym (Liii) skrev 2021-03-10 13:26:47 följande:

Jag tror att det är lite situationsbundet också. Skulle jag chatta med någon så vill jag höra att jag är sexig eller snygg. Ska jag och min partner trigga upp varandra så vill jag höra detsamma. Vill jag med känsla visa min partner mer innerligt, så hade jag nog använt ordet vacker. Jag tycker nog att snygg och sexig är mer ytliga komplimanger medan vacker har mer djup i sig. Men det handlar ju också om när, var och hur orden används. Om min partner lagt en timme på att göra sig i ordning inför t.ex. en fest så skulle jag nog använda ordet vacker. Skulle jag få en naken bild via messenger så skulle jag nog använda snygg/sexig. 
  • Stårschan2

I mina öron är 'vacker' något som beskriver hur någon är till sin grundperson. Det har mest att göra med symmetriska ansiktsdrag och proportionerlig kropp.

'Snygg' är något man kan fixa till med hjälp av rätt kläder, smink mm.

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Mrs Moneybags

Vacker är en klassisk skönhet med de "rätta" dragen och proportionerna. Typ Angelina Jolie, Halle Berry. 

Snygg är en person som ser bättre ut än genomsnittet. T ex Carolina Gynning, Bianca Ingrosso. 

Söt är någon som är lite flickig, barnslig i utseendet. Kanske som prinsessan Madeleine såg ut förr? 

• Anonym (Högst)

Vacker smäller högre än snygg. Inte ens säkert man är vacker bara för att man är snygg. Drottning Silvia var vacker som ung. En klassisk skönhet.  Ingrid Bergman.  Få kvinnor är riktigt vackra, men desto fler snygga. Söt kan nästan alla bli med lite smink och ett fint leende. 

• Anonym (Använder)

Använder tjejer ordet vacker om killar?

• Anonym (Tina)

Så här ser jag på det: Vacker är den som man ser har fina drag och benstruktur och är lika fin osminkad och nyvaken som fixad och behöver ingen plastikkirurgi Och kan lika gärna klä sig i en potatissäck.

Snygg är den som är stajlad och fixad med de senaste modet och prylarna men man ser liksom att under allt det där så är det inte så himla hot. Ta tex gamla Tori Spelling, Hollywoods ugliest hot babe (som hon kallades då). 

Svar på tråden Vacker vs snygg