• Solen123

    Graviditetspenning pga covid jobbar på ica

    Hej

    Är det någon som fått graviditetspenning beviljat pga riskgrupp för covid efter v 20 och jobbar på ICA/willys/citygross mfl?

    Tänker alla människor man träffar varje dag som är i butiken.

  • Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica
  • S23
    Långbenopluto skrev 2021-03-10 18:44:56 följande:

    Nope, det får du inte, läs regelverket på fk.se


    Vilket regelverk menar du? Det är ju arbetsgivaren som skall göra riskbedömningen gällande covid? Hittar inte något hos fk?
  • Mortiscia80

    Antagligen kan ag sätta en sån person på lagertjänst istället eller nåt, allt beror ju på vad ag kan erbjuda.

  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-03-10 18:56:34 följande:

    Antagligen kan ag sätta en sån person på lagertjänst istället eller nåt, allt beror ju på vad ag kan erbjuda.


    Ja precis som du säger så skall arbetsgivaren i första hand se över möjligheter till omplacering
  • Solen123
    Mortiscia80 skrev 2021-03-10 18:56:34 följande:

    Antagligen kan ag sätta en sån person på lagertjänst istället eller nåt, allt beror ju på vad ag kan erbjuda.


    Ja men man träffar ju ändå all personal som är bland kunder..
  • Solen123
    Långbenopluto skrev 2021-03-10 18:44:56 följande:

    Nope, det får du inte, läs regelverket på fk.se


    Det har jag. Arbetsgivaren ska göra en riskbedömning. Därav jag frågar om någon som jobbar i butik fått gravpenning pga covid.
  • Solen123

    Har tidigare fått grav.penning men den senare. Nu är det just pga covid. Jag ligger i riskgraviditet utöver covid.

  • Mortiscia80
    Solen123 skrev 2021-03-10 19:23:26 följande:
    Ja men man träffar ju ändå all personal som är bland kunder..
    Ja men ag kan ändå bedöma att det är en trygg miljö för personen. Även om kollegorna rör sig bland kunder så blir de ju inte smittade på de stunderna och kan smitta vidare till lagret. Kontaktsmitta kan man förebygga väldigt lätt.
  • Solen123
    Mortiscia80 skrev 2021-03-10 19:28:49 följande:

    Ja men ag kan ändå bedöma att det är en trygg miljö för personen. Även om kollegorna rör sig bland kunder så blir de ju inte smittade på de stunderna och kan smitta vidare till lagret. Kontaktsmitta kan man förebygga väldigt lätt.


    Man tillbringar mer tid i butik än på lager. Finns inga jobb där man enbart står på lagret hos oss.

    Folk kommer sjuka till butiken och många skiter i 2 meters avstånd utan tränger dig fram bredvid en ändå.

    Men det jag ville veta av tråden är om någon fått beviljat och inte vad folk själva tror och tycker :)
  • Ebo88

    Min kusin blev nekad och hon jobbar i affär.

    Hennes chef inskaffade visir och krav på munskydd sen fick hon stå bakom kassan med plexiglasskydd.

    Fast på den affären så har alla anställda munskydd och visir sedan länge. Ett krav.

    Men bara för att min svägerska blev nekad så innebär ju inte det att du blir det så du ska ju definitivt höra efter, vilket du säkert har gjort.

Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica