• Anonym (Ts)

    Vad innebär "omfattande umgänge" ?

    Som rubriken lyder.

    Om det i domen inte finns något umgänge utan det är boendeföräldern som ska se till att ett omfattande umgänge blir av. När räknas umgänge som omfattande?

  • Svar på tråden Vad innebär "omfattande umgänge" ?
  • Anonym (.)

    Ta hjälp så att ni får ett schema fastlagt med successiv upptrappning till halvtid.

  • Anonym (S)

    Det måste inte alls vara halvtid!! Omfattande betyder mycket, ofta. Eftersom domen inte fastställt något mer exakt så är det ordet upp till boendeföräldern att tolka, och det kan lika gärna vara att barnet träffar den andra en-två gånger i veckan.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2021-03-11 06:05:27 följande:

    Ta hjälp så att ni får ett schema fastlagt med successiv upptrappning till halvtid.


    Tack för input. Men nu var det ju dock inte något svar på min fråga :)
  • Anonym (eee)
    Anonym (Ts) skrev 2021-03-11 07:51:25 följande:
    Tack för input. Men nu var det ju dock inte något svar på min fråga :)
    Fast det är ju ett schema man måste göra? Och om nu domen är så otydlig (varför undrar jag?) så behöver man nog hjälp av tredje part att lösa det så att alla blir nöjda. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (eee) skrev 2021-03-11 08:18:29 följande:

    Fast det är ju ett schema man måste göra? Och om nu domen är så otydlig (varför undrar jag?) så behöver man nog hjälp av tredje part att lösa det så att alla blir nöjda. 


    Domen är inte otydlig, den är faktiskt väldigt tydlig.

    Det verkar vara väldigt mycket du läser in mellan radera, men du vet ju faktiskt ingenting om vår situation :)

    Jag ställde en fråga och det var - vad innebär omfattande umgänge. Det är alltså frågan jag vill ha hjälp med.
  • DVQ

    Barnets ålder har stor betydelse. För en bebis eller litet barn kan ett omfattande umgänge betyda att träffa umgängesföräldern ett par tillfällen i veckan tillsammans med boendeföräldern.

    Gäller det ett äldre barn skulle jag utgå från att tanken med domen är att det så småningom ska bli varannan helg-umgänge eller motsvarande, umgängesveckor på lov osv. Men det är så klart inget som kan ske över en natt om det inte finns något umgänge alls idag.

    Eftersom det talas om "umgänge" antar jag att tanken inte är delat boende.

    Men det är bara min lekmannatolkning och domen utgår från er situation som vi inte vet något om. Det kan finnas särskilda skäl som gör t ex varannan helg-umgänge olämpligt för just er o s v.

    Eftersom du frågar antar jag att ni inte är överens om vad domen innebär och då skulle nog jag vända mig till familjerätten för att få hjälp med en överenskommelse.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2021-03-11 07:19:02 följande:

    Det måste inte alls vara halvtid!! Omfattande betyder mycket, ofta. Eftersom domen inte fastställt något mer exakt så är det ordet upp till boendeföräldern att tolka, och det kan lika gärna vara att barnet träffar den andra en-två gånger i veckan.


    Tack för svar. I detta fallet bor den andre föräldern 2 ½ timme bort och har gått från att vara boendeförälder till att bli umgängesförälder. Barnet är 4 år.
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2021-03-11 12:45:11 följande:
    Tack för svar. I detta fallet bor den andre föräldern 2 ½ timme bort och har gått från att vara boendeförälder till att bli umgängesförälder. Barnet är 4 år.
    Med det avståndet är det osäkert om man kan få till oftare än mitt förslag, oavsett ålder. Det beror också på hur villig pappan är att komma till er, för det är bättre än att kuska runt med ett litet barn fem timmar t.o.r. för att ses. När barnet är äldre (eller nu, om du vill och känner dig bekväm med det) kan man också tänka sig att hen sover över hos den andra.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2021-03-11 12:54:31 följande:
    Med det avståndet är det osäkert om man kan få till oftare än mitt förslag, oavsett ålder. Det beror också på hur villig pappan är att komma till er, för det är bättre än att kuska runt med ett litet barn fem timmar t.o.r. för att ses. När barnet är äldre (eller nu, om du vill och känner dig bekväm med det) kan man också tänka sig att hen sover över hos den andra.
    Oj! Nu antog jag och det var inte meningen! Det kan så klart lika gärna vara mamman som är umgängesförälder.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2021-03-11 12:56:00 följande:

    Oj! Nu antog jag och det var inte meningen! Det kan så klart lika gärna vara mamman som är umgängesförälder.


    Tack för svar :)

    Vi vill såklart att det blir så bra som möjligt för barnet.

    Vi tänker att bor den andre föräldern kvar där hen är så är det inte praktiskt möjligt med mer än varannan helg, men att man lägger in videosamtal utöver det, och om hen kommer till hemstaden så dagumgänge..

    Skulle den andre föräldern flytta till hemstaden igen så antar jag att omfattande umgänge är alltifrån varannan helg till varannan vecka?
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2021-03-12 02:55:10 följande:
    Tack för svar :)

    Vi vill såklart att det blir så bra som möjligt för barnet.

    Vi tänker att bor den andre föräldern kvar där hen är så är det inte praktiskt möjligt med mer än varannan helg, men att man lägger in videosamtal utöver det, och om hen kommer till hemstaden så dagumgänge..

    Skulle den andre föräldern flytta till hemstaden igen så antar jag att omfattande umgänge är alltifrån varannan helg till varannan vecka?
    Videosamtal låter som en jättebra idé! Det blir en fin komplettering.

    Ja om den andra flyttar tillbaka kan omfattande vara ännu oftare än så, är ni på vänskaplig fot finns väl ingen gräns för hur ofta egentligen :) Men då kan man tänka sig att det borde vara varje vecka, särskilt om man tänker på barnets bästa.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2021-03-12 06:40:56 följande:

    Videosamtal låter som en jättebra idé! Det blir en fin komplettering.

    Ja om den andra flyttar tillbaka kan omfattande vara ännu oftare än så, är ni på vänskaplig fot finns väl ingen gräns för hur ofta egentligen :) Men då kan man tänka sig att det borde vara varje vecka, särskilt om man tänker på barnets bästa.


    Vi är inte direkt på en vänskaplig nivå, ganska långt därifrån, tyvärr :( men det ska ju inte hindra umgänget i sig :)
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2021-03-12 13:52:55 följande:
    Vi är inte direkt på en vänskaplig nivå, ganska långt därifrån, tyvärr :( men det ska ju inte hindra umgänget i sig :)
    Synd, kanske blir bättre med tiden däremot.
Svar på tråden Vad innebär "omfattande umgänge" ?