• Harryyy

    17 och kan inte bo hemma

    Jag är 17 år och kan inte bo hemma längre. Jag bråkar konstant med mina föräldrar och har på senare tid verkligen vuxit ur den drömmiga synen om att ens föräldrar är perfekta. Jag har insett hur manipulativa båda mina föräldrar är och de lyssnar aldrig. Jag har tidigare under ca 14-16 års åldern mått otroligt dåligt och tvingats söka hjälp för min psykiska hälsa. Jag blev diagnostiserad med depression och senare ADD. Idag ser jag ingen psykolog längre av några anledningar, men depressionen sitter alltid kvar lite grann tillsammans med ångesten. Jag har förklarat tydligt för mina föräldrar hur det ligger till och dom har själva pratat med psykologen jag gick till så dom vet allt om mitt mående. Trots det har de inte mycket till förståelse. De gör konstant de dom anser är bäst för mig och lyssnar inte på vad jag säger. Jag kan inte längre prata med mina föräldrar om hur jag mår eller bara olika situationer som hänt i livet utanför hemmet utan att allt blir till en diskussion. Vi bråkar konstant och de plus att försöka få bra betyg i gymnasiet samt att ha ADD är ingen strålande kombo. Under min psykolog tid berättade jag de mesta för henne, vilket resulterade i att soc dök upp på skolan dagen efter. En utredning om min familj och hur min pappa hade tagit tag i mig och skakat mig av ilska en gång när han blev arg under ett bråk, startades men blev sedan nedlagd. Det här skedde när jag var ungefär 15 och efter det gick allt bara utför. Jag bråkar som sagt varje dag med mina föräldrar och vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte bo här hemma längre men samtidigt vill jag inte lämna min lillasyster (1 år yngre). Jag har märkt hur hon har påverkats av mitt mående och våra bråk och det känns just nu som att allt fel i vår familj ligger på mig. Jag klarar verkligen inte av att bo hemma längre men jag är livrädd för att ta kontakt med soc igen då jag är rädd att saker blir utom kontroll. När jag sist pratade med soc lyssnade de inte alls på mig och skötte en rad saker helt fel, som bland annat att dyka upp på min grundskola mitt under en lektion och kalla mig till rektorn framför hela klassen. Verkligen diskret. Om det inte hade pågått en pandemi hade jag nog kunnat stanna hos min farmor, men det känns också lite mycket begärt. Jag vill egentligen bara kanske skaffa en egen lägenhet men har inga pengar för det alls. Vågar inte fråga om jag kan bo hos en kompis eftersom det bara känns som alldeles för stor börda. Mina föräldrar är inte riktigt på samma sätt mot min lillasyster men vågar ändå inte lämna henne då jag vet att hon behöver mig. Bup och andra åtgärder har tidigare inte behandlat mig speciellt bra heller vilket gör att jag är ännu mer rädd för att söka hjälp. Vet inte vad jag ska göra klarar inte av att bo hemma längre.

  • Svar på tråden 17 och kan inte bo hemma
  • Tow2Mater

    Vad bråkar ni specifikt så mycket om? Gör du hushållssysslor? Kommer hem i rimlig tid på kvällarna? Etc

  • Anonym (Bygg en exit strategi?)

    Låter tufft.

    Och vad skulle hända om du vågade vara direkt.

    Dvs, ni lyssnar inte på mig & jag upplever det som oerhört frustrerande. Jag förstår att jag har en viss problematik men ni kastrerar mig med ett beteende mot mig. Ge mig lite space?

    Ifall du inte gör dina sysslor & gör dåliga val(dvs, skiter i plugget. Slappar.) så gör dina föräldrar helt rätt i att vara på dig som fan.

    Du är 18, går i gymnasiet. Vad är det du behöver klara av för att gå ut med examen? Fokusera på det. När du tagit studenten finns det en hel värld därute. Bygg på en exit strategy. Jag har en god vän som tar mediciner för sin ADD, du bör ta itu med problemen oavsett. Ingen kommer att hjälpa dig med din ADD, du måste konfrontera de problemen du har & vara ärlig. Att låta ångesten ligga o pyra i ett hörn kommer inte lösa det. Gå mot det istället. Ångest är ingen ursäkt för att lämna ditt liv åt slumpen. Ifall du känner för att kontakta soc så gör det. Du måste sätta dig själv i första rummet.

  • Harryyy
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 00:30:13 följande:

    Vad bråkar ni specifikt så mycket om? Gör du hushållssysslor? Kommer hem i rimlig tid på kvällarna? Etc


    Ja jag brukar komma hem i tid på kvällarna och är inte alls en galen tonåring som super,röker osv. Jag gör hemma sysslorna och det är aldrig det vi bråkar om.Bråken handlar oftast om just mitt mående och hur jag anser att de inte lyssnar. Vi börjar bråka ofta när jag anser att de beter sig fel, men det anser de givetvis inte.Det här är något som vi bråkat om i nu flera år och jag är mest väldigt trött på att de säger att de ska ändra på sig men några dagar senare händer samma sak igen där de inte tar hänsyn till min ADD eller mitt mående och börjar skrika på mig. Det är som sagt inga dumma små tjafs utan det brukar sluta rätt brutalt.
  • Harryyy
    Anonym (Bygg en exit strategi?) skrev 2021-03-11 01:28:44 följande:

    Låter tufft.

    Och vad skulle hända om du vågade vara direkt.

    Dvs, ni lyssnar inte på mig & jag upplever det som oerhört frustrerande. Jag förstår att jag har en viss problematik men ni kastrerar mig med ett beteende mot mig. Ge mig lite space?

    Ifall du inte gör dina sysslor & gör dåliga val(dvs, skiter i plugget. Slappar.) så gör dina föräldrar helt rätt i att vara på dig som fan.

    Du är 18, går i gymnasiet. Vad är det du behöver klara av för att gå ut med examen? Fokusera på det. När du tagit studenten finns det en hel värld därute. Bygg på en exit strategy. Jag har en god vän som tar mediciner för sin ADD, du bör ta itu med problemen oavsett. Ingen kommer att hjälpa dig med din ADD, du måste konfrontera de problemen du har & vara ärlig. Att låta ångesten ligga o pyra i ett hörn kommer inte lösa det. Gå mot det istället. Ångest är ingen ursäkt för att lämna ditt liv åt slumpen. Ifall du känner för att kontakta soc så gör det. Du måste sätta dig själv i första rummet.


    Det är det de flesta bråken handlar om. Jag är ganska rakt på sak och säger till när jag anser att de behandlar mig fel och har flera gånger sagt att jag inte tycker att de lyssnar på mig. Allt det du precis skrev om space och allting har jag redan sagt, båda i bråkets frustration och suttit ner ordentligt och pratat om det. Det tar på krafterna rejält att behöva öppna upp sig om hur man egentligen mår för sina föräldrar och det är nu något jag behövt göra ex antal gånger. Dessutom pratade min psykolog med mina föräldrar om det här mycket och de hade till och med egna samtal där de fick lära sig hur man hanterar personer med psykisk ohälsa. Trots det blir det ingen förändring. I någon dag efter att jag behövd häva ur mig allt det som tynger mig så beter de sig jätte snällt, men några dagar senare är allt tillbaka till det vanliga nonchalanta. Det är extra frustrerande också att man får ett typ av hopp om att den här gången kommer det bli annorlunda, men det händer aldrig. Dessutom kommer jag hem i tid på kvällarna och jag är ingen speciellt jobbig tonåring som skiter i skolan, super sig redlös varje helg och aldrig kommer hem i tid. Jag tar skolan seriöst och gör de sysslor jag behöver. Speciellt nu under omständigheterna festar jag inte alls. Ang ADD så har jag provat medicin men fick hemska biverkningar och de gjorde mer ont än gott så slutade ta dem. Tack för tipsen 
  • Anonym (Q)

    ADD är till stor del ärfligt, så högst troligt att minst en av dina föräldrar också har en neuropsykiatrisk diagnos.

    Är fallet så, så är det inte konstigt att ni har kommunikationsproblem, då impulskontroll saknas från två håll, och båda sidor anser sig feltolkad och påhoppad.

    Hoppas ni kan få hjälp från bup/psyk att kommunicera bättre, detta kan ni inte lösa själva. Jag tror inte lösningen är att flytta till en kompis. Du behöver en stabil vuxen som förstår problematiken, men som också kan ställa krav. Det går inte att få allt anpassat och tillrättalagt bara för att man har en diagnos heller, då klarar man sig inte i livet sen, utan du måste få hjälp att hantera alla vardagens jobbiga situationer (och jobbiga människor).

  • AnnaSturesson
    Harryyy skrev 2021-03-11 18:38:36 följande:
    Ja jag brukar komma hem i tid på kvällarna och är inte alls en galen tonåring som super,röker osv. Jag gör hemma sysslorna och det är aldrig det vi bråkar om.Bråken handlar oftast om just mitt mående och hur jag anser att de inte lyssnar. Vi börjar bråka ofta när jag anser att de beter sig fel, men det anser de givetvis inte.Det här är något som vi bråkat om i nu flera år och jag är mest väldigt trött på att de säger att de ska ändra på sig men några dagar senare händer samma sak igen där de inte tar hänsyn till min ADD eller mitt mående och börjar skrika på mig. Det är som sagt inga dumma små tjafs utan det brukar sluta rätt brutalt.
    Men måste ni prata om de hela tiden då?
    Vad gör de som du anser är fel?
  • Harryyy
    Anonym (Q) skrev 2021-03-12 06:15:54 följande:

    ADD är till stor del ärfligt, så högst troligt att minst en av dina föräldrar också har en neuropsykiatrisk diagnos.

    Är fallet så, så är det inte konstigt att ni har kommunikationsproblem, då impulskontroll saknas från två håll, och båda sidor anser sig feltolkad och påhoppad.

    Hoppas ni kan få hjälp från bup/psyk att kommunicera bättre, detta kan ni inte lösa själva. Jag tror inte lösningen är att flytta till en kompis. Du behöver en stabil vuxen som förstår problematiken, men som också kan ställa krav. Det går inte att få allt anpassat och tillrättalagt bara för att man har en diagnos heller, då klarar man sig inte i livet sen, utan du måste få hjälp att hantera alla vardagens jobbiga situationer (och jobbiga människor).


    fullt medveten om det och problemet ligger inte i min diagnos. Jag klarar fortfarande skolan och ADD är bara en liten del av problemet. Mina föräldrar har pratat om det här med en psykolog själva och vi har redan varit inblandade med både BUP och SOC. Problemet är att jag blev ganska fel behandlad av Soc och de tar snabbt saker i ena händer utan att lyssna på mig, trots att jag veta att de är det dom egentligen ska göra. Jag är rädd att söka hjälp hos SOC för jag vet inte vad som kommer att hända. Är fullt medveten om att allting i livet inte bara kommer läggas framför mig för att jag har en diagnos utan det är mitt problem själv och har aldrig påstått något annat. Är som sagt rädd att ta kontakt med någon och få hjälp
  • Anonym (2 barns mor)

    Jag har tonåringar (utan diagnoser), det är svårt att veta hur de vill bli behandlade.
    Eget ansvar kan både barn och föräldrar tycka är självklart, det funkar inte.
    Så vi tjatar, stäng av datorn, gör dina läxor, ät nyttigt, ingen smutstvätt på rummen mm.
    Vad är det som gör att du och dina föräldrar inte kan bo ihop?

  • Harryyy
    AnnaSturesson skrev 2021-03-12 07:45:34 följande:
    Men måste ni prata om de hela tiden då?
    Vad gör de som du anser är fel?
    De lyssnar inte på mig. När mitt psykiska mående var som värst blev jag stämplad som lat. Min mamma speciellt är lite manipulativ av sig, så när vi bråkat innan skolan har hon ibland lagt kommentarer som "ja jag borde väll bara försvinna" eller "ja du hade säkert mått bättre om jag inte fanns här längre", vilket är oerhört påfrestande och jobbigt hos ett 14 årigt barn som själv har tankar kring självmord. Efter ett tag sa jag hur jag kände mig väldigt obekväm när hon sa sådant eftersom jag var rädd att hon faktiskt skulle göra någonting. Liknande saker har hänt där de vänder situationer mot mig på samma manipulerande sätt.  Sen är det ju hela grejen med att min familj från början hamnade i kontakt med soc pågrund av de min pappa gjort men den utredningen lades ner efter ett tag. Däremot gjorde det här att jag var rädd väldigt ofta hemma och det sitter kvar en idag. Min pappa har kort temprament och blir som sagt väldigt arg när han är arg, så en del bråk cirkulerar väll kring det ibland också. De jag mest känner mig besviken över är hur jag känner att jag aldrig blir lyssnad på. Sällan tagen seriöst och de lyssnar helt enkelt inte (läs mer om det i en fråga jag tidigare svarat på). Så de jag anser att de gjort fel är gällande att lyssna och verkligen försöka förstå. Som sagt skrev jag lite mer om det här under en annan kommentar
Svar på tråden 17 och kan inte bo hemma