• Unggravid2021

V.30. Förvärkar? Mensvärk? Sammandragning?

Är gravid i vecka 30 (29+4). Har "redan" mycket samandragningar vid aktivitet som promenad med hunden t.ex samt ibland på kvällen, men i regel flera gånger varje dag. Har även börjat få hemsk "mensvärk" på nätterna främst, gör så ont att jag vaknar av de. Den känns högt upp i magen och går neråt men minskar en aning i smärta då.

Kan tyvärr inte säga så mycket mer detaljerat då jag har fullt upp med att de gör ont där och då.

Vad borde jag göra? Borde jag göra nånting?

• Svar på tråden V.30. Förvärkar? Mensvärk? Sammandragning?
  • Maymom

Prata alltid med mvc om du är orolig och om nåt känns konstigt/avvikande mot innan.

Vissa har sammandragningar som känns redan innan det är dags, andra inte, det är väldigt olika. Mensvärkskänslan kan vara förvärkar men behöver inte vara det. Själv hade jag det litegrann sista veckan innan förlossningen och tänkte att yes nu drar det igång, men inget hände och jag fick bli igångsatt.

Prata med mvc om det och var försiktig med att läsa liknande trådar så du inte blir nojig och oroad i onödan.

• Lilant

Hade sammandragningar från vecka 12 och smärtsamma förvärkar från vecka 22 (satt på toa och ville dö så ont gjorde det, precis lika ont som det gjirde att födda barnet sen) men det gjorde nytta för förlossningen tog bara en timme :)

Svar på tråden V.30. Förvärkar? Mensvärk? Sammandragning?