• tikki masala

    Sonen har lätt att få kväljningar.

    Min son har sedan han vart liten haft lätt att få kväljningar och i vissa fall även kräkas.

    Det kan vara allt ifrån att han är sjuk med ont i halsen till att han tycker något ser äckligt ut, borstar tänderna eller att han råkar röra sig på framsidan av halsen.

    Idag när han duschade tex sa jag till honom att skölja halsen och han fick såna kväljningar att han nästan kräktes.

    Är det vanligt att det kan vara så? Han äter annars bra utan kväljningar.

    Han blir 7 år i sommar

  • Svar på tråden Sonen har lätt att få kväljningar.
  • TowerOfLondon

    Andas ni är inte ensam samma procedur här. Våran fyllde nyss 8år och alltid haft det såhär, sprungit in och ut från olika läkarmottagningar sedan han var 2 år i princip. Först när han började på skolan som personal också börja reagera, vi var oroliga det låg någon bakomliggande sjukdom och fick göra en rejäl undersökning på Karolinska när han fyllde 7 år där man granskade från topp till tå invändigt. Det ger med sig med åren, om än det uppfattas som väldigt obehagligt där och då fick vi sagt. Kolla du med gärna en extra gång än en gång för lite.

  • Alvina
    Alvina skrev 2021-03-11 21:44:12 följande:

    Skölja halsen?


    Ah! Du menar förstås på utsidan. Ibland är jag allt lite trög...
  • tikki masala

    Haha ja jag menar såklart utsidan av halsen. :D

    Annars hade det blivit lite tokigt.

    Då är det bara att härda ut antar jag. Men tycker det måste vara så jobbigt för honom själv..

  • korngryn

    Gör ingen grej av det, då blir det bara värre. Om du normaliserar det, dvs låter bli att fästa någon vikt vid det, kommer han också göra det.

  • Brittan

    Jag är vuxen och har samma problem.

    När jag borstar tänderna har jag en liten barntandborste när jag ska borsta tänderna längst bak. Använder jag en tandborste för vuxna håller jag på att kräkas. Det kan även hjälpa att skölja munnen med kallt vatten innan man borstar tänderna.

    När jag är hos tandläkaren så får jag gurgla munnen med ett bedövningsmedel och det underlättar när de ska gräva runt i munnen. Utan detta går det inte att undersöka munnen.

Svar på tråden Sonen har lätt att få kväljningar.