• Vera Karlsson

Är det normalt att äta mycket?

Dom senaste månaderna har jag varit extremt hungrig och hör om dan åt jag en och en halv familjepizza helt själv vilket är lite pinsamt. Och bara några timmar efter det åt jag den sista halvan och jag känner att jag är hungrigare och hungriga för var dag som går. Är det här normalt?

• Svar på tråden Är det normalt att äta mycket?
  • Anonym (Nej)

Nej. Du kommer att bli stor som ett hus om du inte äter normala portioner.

Varför vräker du i dig såna mängder, du måste väl fatta att det är mat motsvarande typ fyra personer??

• Vera Karlsson

Men jag kan inte rå för att jag äter så mycket min bebis behöver ju bli mätt. Fast det har ju sin påverkan på kroppen. Min mage har blivit mycket större dom senaste veckorna och viss av mina kroppsdelar har blivit ännu större. 

• Anonym (G)
    Vera Karlsson skrev 2021-03-12 13:29:29 följande:

Men jag kan inte rå för att jag äter så mycket min bebis behöver ju bli mätt. Fast det har ju sin påverkan på kroppen. Min mage har blivit mycket större dom senaste veckorna och viss av mina kroppsdelar har blivit ännu större. 

Man blir inte direkt mätt när man äter för mkt kolhydrater.. jag är också gravid o blir mättare på mer grönsaker o fett tillsammans med protein förstås dvs lite mer åt keto/lchf hållet istället
  • Embla twopointoh

Det är en myt att man ska "äta för två" som gravid. Det är sant att man behöver lite extra, men det är med betoning på lite. Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida:

Det ökade energibehovet under graviditeten beror bland annat på att vävnaden i brösten, livmodern och moderkakan växer och att blodvolymen ökar. Energi går också åt till att bygga upp fostrets vävnader och att täcka fostrets energibehov.

Under de första tre månaderna (första trimestern) handlar det om ungefär 100 kilokalorier extra per dag. Under andra och tredje trimestern handlar det om 300 respektive 500 kilokalorier extra om dagen

Livsmedel som ger ungefär 100 kilokalorier (kcal):

-1 stor potatis
    -En liten bit lax (50 gram)
    -En liten tallrik lättfil eller lättyoghurt
    -1 knäckemacka med hummus
    -1-2 äpplen
    -3 morötter 
    -1 näve hasselnötter (15 gram)

Om du fortsätter att överäta kommer du gå upp massor i vikt, och riskera besvär och sjukdomar till följd av detta.
  • Anonym (Nej)

Men skärp dig, trolla nån annanstans.
  • Holy93

Det är normalt att bli hungrigare och äta oftare speciellt i början, men man bör inte äta mer än sina kalorier man behöver. Det gick över för mig i vecka 11-12 typ, nu har jag snarare svårt att få i mig mat (vecka 19) då jag blir så mätt fort och svullen i magen direkt efter att jag äter. Jag gick upp 3 kilo i början men har inte gått upp något alls sen dess.

• Lilant

Händer det en gång visst, men du ska inte låta det hända igen kan ju få väldiga konsekvenser att "äta för två" så som att spricka i ringmuskeln eller inte kunna göra sitt barn för att dom har blivit för stora eller diabetes :) själv grät jag för jag va så hungrig i bland men va bara att stå emot, födde på en timme och sprack minimalt har jag ätit hela tiden istället för enligt schema så har vi inte fått den mysiga mackbrickan å bäbismys efter utan operation å nedsövning

• Anonym
    Embla twopointoh skrev 2021-03-12 13:37:22 följande:
    Det är en myt att man ska "äta för två" som gravid. Det är sant att man behöver lite extra, men det är med betoning på lite. Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida:

Det ökade energibehovet under graviditeten beror bland annat på att vävnaden i brösten, livmodern och moderkakan växer och att blodvolymen ökar. Energi går också åt till att bygga upp fostrets vävnader och att täcka fostrets energibehov.

Under de första tre månaderna (första trimestern) handlar det om ungefär 100 kilokalorier extra per dag. Under andra och tredje trimestern handlar det om 300 respektive 500 kilokalorier extra om dagen

Livsmedel som ger ungefär 100 kilokalorier (kcal):

-1 stor potatis
    -En liten bit lax (50 gram)
    -En liten tallrik lättfil eller lättyoghurt
    -1 knäckemacka med hummus
    -1-2 äpplen
    -3 morötter 
    -1 näve hasselnötter (15 gram)

Om du fortsätter att överäta kommer du gå upp massor i vikt, och riskera besvär och sjukdomar till följd av detta.
    Ja, exakt. Och är man överviktig redan så är man redan uppe i dom extrakalorierna och behöver inte lägga på mer mat
  • Anonym (K)

Är inte du gravid i vecka 41? Hur får två familjepizzor plats? Och nej det är inte normal mängd mat även som höggravid.

• Lilant
    Anonym (K) skrev 2021-03-12 21:04:00 följande:

Är inte du gravid i vecka 41? Hur får två familjepizzor plats? Och nej det är inte normal mängd mat även som höggravid.

Hon trollar... man ska vara glad om man kan dela en vanlig pizza i 10 delar och få i sig en när man är höggravid haha
  • Lilant
    Anonym (K) skrev 2021-03-12 21:04:00 följande:

Hon trollar... man ska vara glad om man kan dela en vanlig pizza i 10 delar och få i sig en när man är höggravid haha
Svar på tråden Är det normalt att äta mycket?