• PrincessDalia

    Ger upp amningen nu...

    Min bebis på 7v har varit en ängel den första månaden. Hon har legat vid bröstet i princip hela dagarna men ammat och sovit om vartannat. När hon blev 5 veckor blev hon som förbytt. Natten är hon lugn och ammar som vanligt men skriker mest hela dagarna. Hon snuttar på händerna som om hon är hungrig men när jag sätter henne till bröstet så skriker hon hysteriskt och suger inte alls/ ev två sug och släpper sedan och klöser mig och skriker. Jag har mjölk men hon vill inte ens smaka. Enda gången hon ibland kan ge det en chans är om jag går in i ett kolsvart rum. Nu tror jag att jag går över till flaska för det känns inte alls lika mysigt och rofyllt som det gjorde till en början. Någon som känner igen sig eller har tips?

  • Svar på tråden Ger upp amningen nu...
  • S23

    Vill bara säga att det inte är något fel i att gå över till flaska. Men kanske kan ett alternativ vara att pumpa och fortsätta amma på natten eftersom det fungerar bra då? Så kanske även detta på dagen går över?

    Du upplever inte att hon har ont i magen eller liknande? Så att det inte är någon mjölkallergi som spökar?

  • AMCG

    Mina barn har inte betett seg så men de har behövt ha lugn och ro och dämpad belysning. De har exempelvis inte ammat när vi varit iväg någonstans utan blivit helt kaos av hunger i bilen eller väl hemma.

    Är man stressad kan bebisar känna av att mjölken är bitter och smakar äckligt. Kan det vara att du blir stressad när dessa situationer uppstår? Eller att du ätit något som går över i mjölken som bebis inte gillar och reagerar på?

  • Ebo88

    Jag födde Stella i v.34+1 och jag hamnade på iva i 4 dygn efter förlossningen. Jag hade svårt att komma igång med amningen. Hon kunde bara ammas med amningsnapp men kunde inte suga ordentligt så jag fick amma ofta och hon blev missnöjd rätt fört.

    Kunde inte lägga ner henne heller, skulle alltid vara i famnen. Sen en dag när hon var 2 månader så testade vi ersättning. Hon slukade 60 ml och somnade i sin säng och sov i 3 timmar. Efter det så började vi använda flaska. Varvade med att pumpa ut bröstmjölk men hade jag inte så det räckte så tog vi ersättning. Ammade ett tag där emellan men slutade när hon var 4 månader.

    Jag tyckte det var jättetråkigt att jag inte kom igång med amningen, just för den där närheten. Men när jag såg direkt hur nöjd Stella blev, så var det en självklarhet för mig att ge henne flaskan.

  • Solen123

    Kan det vara så att när hon suger på händerna så är hon redan för hungrig och väl vid bröstet så frustrerad att hon inte kan äta?

    Kan du testa mata innan hon har händerna i munnen?

    Testat att liggamma i mörkt rum?

    Sen har bebisar ökningsperioder. Då kan dom ligga ofta och lääänge och kan vara missnöjda. Många tror då att maten är slut. Men bebisen måste ligga vid bröstet för att beställa maten. Och blir sedan nöjda (kan ta 1-2dagar) heeeelt normalt och så det ska vara.

    Blandar du in ersättning så kommer bebisen inte ligga samma tid vid bröstet och du kommer producera mindre mjölk, blir en ond cirkel.

    Hoppas det går över snart! :)

  • Hyllemor

    Så där hade jag det med. Dessutom fick jag hela tiden mjölkstockning. Jag gick över till ersättning i kombination med utpumpad bröstmjölk när mitt barn var 10 veckor. Dessvärre lyssnade jag inte till råden kring att man helst ska mata med snipa och inte med nappflaska. Eftersom jag matade med nappflaska så vägrade han att amma efter det.

    Det var jobbigt med ersättning. Den skulle värmas mitt i natten och man var alltid tvungen att se till att man hade rena nappflaskor och annat med sig. Vi hade en stor sportbag som vi släpade med oss överallt till slut. Jobbigast var när vi skulle resa 50 mil till mina släktingar. Då önskade jag innerligt att jag fortfarande ammade.

    Jag tycker att du kan kompettera med ersättning, men använd då snipa istället för nappflaska. När jag gick över till ersättning så förstod jag hur fruktansvärt hungrig mitt barn var. Han drack mer än vad som rekommenderades under de första veckorna men blev till slut världens nöjdaste bebis.

  • Phalaenopsis

    Jag hade liknande och ett bröstvårteskydd löste problemet. Då kände hon tydligare ?bröstvårtan? i munnen och fortsatte suga istället för att suga, släppa, gråta hysteriskt med mjölken flödande ut ur mungipan. Jag var beredd att lägga ned amningen på stört, men det här tipset från Amningshjälpen vände allt på fem minuter. Inte för att det är något fel på flaskmatning då.

  • Lilant

    Med en sån liten bäbis så ska det vara neddraget i rummet du är i och inte få in dagsljus då bäbisen är väldigt mottaglig för intryck och detta stör :) detta har jag lärt mig av familjestödjare då vi hade soc ett tag soc klagade på att vi hade neddraget medans familljestödjarna gav oss komplimanger för att det va neddraget och mörkt och ett bra lugn klimat för en bäbis, detta är förmodligen varför det funkar på natten men inte dagen ditt barn känner sig helt enkelt stressar.. du märker ju själv signalerna barnet ger med att de funkar i ett mörkt rum... varför inte bara lyssna på ditt barn?

Svar på tråden Ger upp amningen nu...