• Atjs

    Är jag gravid eller inte ?

    Hej, jag är gravid för första gången i vecka 6+5, igår(tor) började jag blöda som en brun flytning som övergick till rött och sedan tillbaks till brun, har inte haft så ont.Har mått mycket dåligt denna vecka och behövt vara hemma då jag sovit ca15tim/dag och resterande tid knappt varit människa.Jag har kontaktat mvc där jag bor pga blödning och hen bad mig avvakta tills idag(fre) och då ringa till akutgyn då jag har rätt till att veta varför jag blöder så jag slipper oroa mig, skönt tänkte jag och ringde imorse men icke fick inte åka in och kolla anledning till blödning.Det jag fick till svar var att det ej lät som ett pågående mf eventuellt början på en och att jag kan vänta 4veckor och då göra nytt gravtest och se om jag är gravid.Är förstås jätte orolig om barnet ens lever, och pga mitt jobb som är väldigt tungt måste det anpassas tidigt i graviditet, bör alltså berätta för min chef redan nu på måndag men det känns inte alls som något jag vill göra då jag kan ha haft ett missfall nu, sista jag vill är att berätta för folk innan jag sett att det lever:/ Vad skulle ni ha gjort ?

  • Svar på tråden Är jag gravid eller inte ?
  • Anonym (Låt)

    Låter ju inte alls kul. Om ett par veckor bör du kunna boka ett privat vaginalt ultraljud. Men jag skulle ligga på på måndag och tjata.

    Visst kan man väl fortfarande vara hemma sjuk tre veckor utan intyg? Glöm inte söka ersättning från fk för din karensdag.

    Har personer på din arbetsplats tidigare omplacerats så tidigt i graviditeten?

    Tungt arbete anses inte vara skäl till omplacering förens senare i graviditeten. Men kanske är det hos er extremt? Eller truck med vibrationer?

    Själv har jag ett väldigt tungt arbete för vi dessutom gör runt 15.000 steg per dag. Jah hade inte blivit omplacerad förens vecka 32 om det inte varit flör kemikalier. Och buller från vecka 26

  • Anonym (Låt)

    Såg nu att du är en vecka längre gången än jag läste. Boka in ett privat ultraljud nästa vecka.

    Så liten som blödningen är behlvde det verkligen inte betyda någonting

  • Atjs

    (Vet ej hur man svarar direkt till någon)

    Ja jag vill gärna ringa mvc och förklara hur jag känner och hur det är med mitt jobb men känner mig redan otroligt jobbig:( har ringt mvc 3ggr på 2 dagar, akutgyn 1gg och 1177 1gg, vet att det kanske är fånigt att känna så men är inte alls van att ha kontakt med sjukvården så detta med att behöva tjata och kräva saker är helt nytt för mig.

    Har inskrivning den 23/3 så det är ju bara ca. 1 arbetsvecka kvar om det kanske är lättare att prata med bm då om hur jag känner.Känns bara svårt att ta mig igenom en arbetsvecka utan att behöva göra någon som kan vara skadligt för bebis tyvärr :(

    Är redan orolig att fostret tagit skada innan jag visste något från vibrationer och farliga ämnen:/

    På mitt arbete blir man inte omplacerad då det inte går men oftast får man arbeta i par med någon som får sköta de arbetsuppgifter som inte är passande för den gravida, eller så skickar chefen en på jobb som är lite lättare :)

  • Atjs

    Och juste privat ultraljud har jag kikat på verkar som att det enbart går att göra på 2 ställen runt om där jag bor, den ena tar inte emot fler patienter och den andra har otroligt långa väntetider ca 2månader och tar 1300kr för ultraljud vilket jag tycker känns dyrt ?

  • Anonym (Låt)
    Atjs skrev 2021-03-12 21:43:50 följande:

    Och juste privat ultraljud har jag kikat på verkar som att det enbart går att göra på 2 ställen runt om där jag bor, den ena tar inte emot fler patienter och den andra har otroligt långa väntetider ca 2månader och tar 1300kr för ultraljud vilket jag tycker känns dyrt ?


    Priset
    Atjs skrev 2021-03-12 21:43:50 följande:

    Och juste privat ultraljud har jag kikat på verkar som att det enbart går att göra på 2 ställen runt om där jag bor, den ena tar inte emot fler patienter och den andra har otroligt långa väntetider ca 2månader och tar 1300kr för ultraljud vilket jag tycker känns dyrt ?


    Priset är nog så om man inte bor i större stad. I Stockholm vet jag att det kostar 600. För jag bor runt 1000.

    Om du är orolig för att fostret ska ta skada så var sjuk nästa vecka.

    Jag förstår inte riktigt vad du har för arbetsuppgifter? Vad är det som kan skada fostret så pass tidigt som du har i din miljö?

    Ett vanligt mvc besök kommer heller inte kunna visa om du är gravid eller inte. Det kommer behövas ett ultraljud för det.

    Jag förstår att det är jobbigt att vara tjatig. Men din oro är ju inte heller bra. Alltså nu är det en lätt blödning som inte behöver betyda någonting, men du ska ju inte behöva vara orolig.

    Ligg på och om det visar sig att allt är bra sedan och du känner dig obekväm med mvc så byt mvc. Det bör inte behövas dock. De är naturligtvis vana vid att folk är oroliga. Det är helt naturligt
  • Atjs

    Ja det kanske är så med priserna ska absolut ta till mod på måndag och ringa mvc igen och om det inte går ska jag ringa den privata, arbetar som målare mycket tunga lyft, bära saker up för flera våningar(har fått som råd att absolut inte bära tungt nu) , sen är det ju mycket hormonstörande ämnen och kemiska ämnen och sånt i färg som kan vara farligt för foster väldigt tidigt, sedan slipmaskin(vibrationer).

  • Jagochdublirvi

    Tyvärr så är det svårt att så här tidigt vara säker på om du håller på att få missfall eller inte, utan du får helt enkelt förlita dig till att följa de råd som du fått och avvakta och se. Att du först hade brunt och sen rött som sen återgick till brunt är positivt då det bruna är inte färskt blod. Att blöda i tidig graviditet är inte ovanligt utan att det är någon fara för fostret. Att göra ett ultraljud nu skulle dessutom kunna skapa ny oro du det först som tidigast i vecka 6-7 som man kan se ett pickande hjärta. Om det inte syns något då kan man fortfarande vara gravid med ett levande foster och man kan blir ledsen helt i onödan.

  • Anonym (Låt)
    Atjs skrev 2021-03-12 22:28:48 följande:

    Ja det kanske är så med priserna ska absolut ta till mod på måndag och ringa mvc igen och om det inte går ska jag ringa den privata, arbetar som målare mycket tunga lyft, bära saker up för flera våningar(har fått som råd att absolut inte bära tungt nu) , sen är det ju mycket hormonstörande ämnen och kemiska ämnen och sånt i färg som kan vara farligt för foster väldigt tidigt, sedan slipmaskin(vibrationer).


    Har du fått råden om att inte bära nu pga blödningen?

    Det arbete du gör kommer inte klassas som tungt i avseendet att du bör omplaceras för det innan vecka 32. Och jag skulle säga tveksamt även efter det.

    Däremot är ju vibrationer och kemiKalier sådant som är viktigt att undvika i tidig graviditet.

    Jag skulle som sagt stanna hemma sjuk nästa vecka i ditt läge .

    Jag vet inte hur er bransch ser ut helt. Men det brukar krävas fosterstörande eller fertilitetsstörabde kemikalier för att det skall räknas som riskfyllt. Alltså faktumet att det är kemikalier i färgen gör inte nödvändigtvis att de anses farliga för gravida. Och isf är de heller inte skäl för omplacering.

    Med tanke på att man uppmanas sluta använda rengöringsmedel hemma så är detta ganska skevt. Men det är så lagstiftningen ser ut.

    malarnasfacktidning.se/2020/08/det-har-ska-du-tanka-pa-som-gravid/

    Här finner du info om just din bransch.
  • Matrix123

    Hade själv som du beskriver bruna flytningar tidigt i graviditeten! Första gången kring v 6-8 och andra i v 14 ca!

    Var inte in och kollade på gynakuten eller nånting då det är vanligt att äldre blödningar kommer ut under grav. Gjorde dock ett privat ultraljud i v 12 och nu ligger en 5 veckors liten gosse här bredvid mig :)

    På tal om farliga kemikalier på jobbet så var det samma för mig förutom att det inte fanns någon som helst forskning på foster och de kemikalierna jag jobbade i. (Vulkrök)

    Jag berättade dagen efter jag plussade för både HR och chefen på jobbet och dom omplacerade mig till en ?renare? avdelning:)

  • Jagochdublirvi
    Atjs skrev 2021-03-12 22:28:48 följande:

    Ja det kanske är så med priserna ska absolut ta till mod på måndag och ringa mvc igen och om det inte går ska jag ringa den privata, arbetar som målare mycket tunga lyft, bära saker up för flera våningar(har fått som råd att absolut inte bära tungt nu) , sen är det ju mycket hormonstörande ämnen och kemiska ämnen och sånt i färg som kan vara farligt för foster väldigt tidigt, sedan slipmaskin(vibrationer).


    Att lyfta tungt är inga som helst problem i tidig graviditet. Vem är det som gett dig rådet om att inte göra det? Jag jobbar med arbetsmiljö och en kompis till mig är barnmorska och ingen av oss känner till att det skulle finnas någon ny forskning som tyder på att det skulle stämma, utan att det är en myt. Det är även därför som tex Arbetsmiljöverket (som är den myndighet som tar fram detaljerade arbetsmiljökrav utöver arbetsmiljölagen) inte har några sådana krav i sin föreskrift om ammande och gravida.

    Vad det gäller hormonstörande och andra farliga ämnen som är farliga så behöver du nog börja med om det verkligen är sådan färg som ni använder. Av din beskrivning av ditt jobb så låter det som att du målar mycket inne i byggnader och då brukar man ofta använda betydligt mindre farliga ämnen. De färger och kemikalier som är farliga för fostret är märkta dels med figuren som jag kallar ?sprängda gubben? del med någon av riskfraserna R46 (kan ge genetiska skador) och R61 (Kan ge fosterskador) eller R64 (Möjlig risk för fosterskador). Dessa bör man inte komma i kontakt med över huvudtaget om man ens har planer på att bli gravid. Så är det så att ni har färger märkta med dessa fraser så kan du ta det med din chef och säga att du inte vill jobba med dessa då du inte vill riskera något den dagen du väljer att försöka bli gravid, men även när du sen är gravid. Du kan även ta upp de som är märkta med R60 (Kan ge nedsatt fortplantningsförmåga) och R62 (Möjlig risk för nedsatt fortplantningsförmåga).

    Gällande slipmaskiner så är det ingen fara så länge de är handhållna maskiner. Det är enbart helkroppsvibrationer som kan orsaka missfall, men det utsätts väl inte du för som målare?

    Så jag tror inte att du måste berätta för din chef redan på måndag utan du kan gott vänta en vecka till. Men är det så att du är orolig så sjukskriv dig den här veckan och skulle din chef undra varför du är sjukskriven så säg att du har förkylningssymptom.
  • Atjs

    Åhh blir så lugn av att få höra att ?blödningen ? troligtvis inte är någon fara, men ska nog försöka få ett tidigt ultraljud ändå i runt vecka 12 kanske. Fick råd ifrån 1177 då jag ringde om min blödning att inte lyfta tungt (har också läst att man inte ska bära mer än 100kg på en dag och max 20kg åt gången) och vila mycket.Det är en del som varit gravida på mitt jobb så dom har som riktlinjer hur dom gör då, dom färger som används inomhus även fast dom är vattenburna nu för tiden är faktiskt farligare än vad man kan tro speciellt när man ?utsätts? för dom så mycket, slipmaskin har ingen som varit gravid på mitt jobb tidigare ?fått? använda.Buller är det ju på byggen det slipper man ju gå på då man är gravid.Att bli omplacerad är inget jag försöker eller vill bli , man blir inte omplacerad på mitt jobb så har ingen tanke på det man får oftast jobba 2st så den som inte är gravid gör det som är lite tyngre :)

  • Anonym (S)

    Jag fick blödning och bruna flytningar i v7. Det var blod på pappret när jag torkade mig och när jag kände efter så var det blodigt, alltså ingen lätt rosa flytning bara.

    Jag fick komma på koll och allt såg bra ut. Är nu i v17 :) har sett bebisen i v7, v13 och väntar på rutin ultraljudet nu så kommer kommer härnäst.

    Om jag var du skulle jag stå på mig och ringa igen! Be om att få en koll så allt ser bra ut. Skönt att veta och slippa oroa sig i onödan!

  • Anonym (Låt)
    Atjs skrev 2021-03-12 23:41:39 följande:

    Åhh blir så lugn av att få höra att ?blödningen ? troligtvis inte är någon fara, men ska nog försöka få ett tidigt ultraljud ändå i runt vecka 12 kanske. Fick råd ifrån 1177 då jag ringde om min blödning att inte lyfta tungt (har också läst att man inte ska bära mer än 100kg på en dag och max 20kg åt gången) och vila mycket.Det är en del som varit gravida på mitt jobb så dom har som riktlinjer hur dom gör då, dom färger som används inomhus även fast dom är vattenburna nu för tiden är faktiskt farligare än vad man kan tro speciellt när man ?utsätts? för dom så mycket, slipmaskin har ingen som varit gravid på mitt jobb tidigare ?fått? använda.Buller är det ju på byggen det slipper man ju gå på då man är gravid.Att bli omplacerad är inget jag försöker eller vill bli , man blir inte omplacerad på mitt jobb så har ingen tanke på det man får oftast jobba 2st så den som inte är gravid gör det som är lite tyngre :)


    Om du följer länken jag skickade så ser du den rekommendation du talar om. Men det är inte vad arbetsmiljöverkets anser.

    Det är ju toppen om din arbetsgivare resonerar ?hårdare?. Men rent lagligt är troligtvis alla fina arbetsmoment okej som gravid om du tittar på Arbetsmiljöverkets rekommendationer.

    Inomhusfärger ska inte vara några som helst problem enligt Arbetsmiljöverket.

    Jag tycker du ska stå på dig för vaginalt ultraljud så du slipper vara orolig.

    Om ni arbetar på platser där det är buller över 80db så får du inte arbeta där efter vecka 26.

    När jag säger omplacering så syftar jag även till anpassat arbete. Enligt det du beskriver är din arbetsgivare inte skyldig att ens anpassa det. Med andra ord inte skyldig att se till att ni går två.

    Men naturligtvis är det bra att din arbetsgivare gör det.

    Det stämmer att det kan vara dumt att lyfta tungt under graviditeten. Men vi pratar betydligt tyngre än det du gör då. Men för din egen kropp är naturligtvis alla lyft du slipper en fördel.
Svar på tråden Är jag gravid eller inte ?