• Sat 13 Mar 2021 01:53
    571 visningar
    2 svar
    2
    571

    Minimalt intag av omega 3

    Är gravid i vecka 14 och har mått illa hela graviditeten och gör det fortfarande. Har inte kunnat äta fisk, dels p.g.a. illamående men också för att jag inte gillar fisk och skaldjur överlag. Det leder in mig på nästa problem som är sväljsvårigheter. Har provat de flesta kosttillskott med omega 3; kapslar, men de är för stora att svälja ner. Flytande form klarar jag inte under graviditeten av kväljande smak och konsistens och tuggvarianter för barn vill jag bara kräkas av. 


    Finns det någon annan i samma situation? Är så orolig att fostrets utveckling av hjärna och ögon ska påverkas. Kroppen behöver ju omega 3 och extra viktigt vid graviditet. Har dåligt samvete för min dotter som har kraftig översynthet som 4-åring samt tics, då jag var i samma situation angående omega 3-problemet. Man vill ju inte vara orsak till en "funktionsnedsättning", men kan ju aldrig få veta om det var p.g.a. det, gener eller slumpen. 


    Läste att omega 3 från växtligheter innehåller formen ALA samt GLA, medan fisk innehåller DHA och EPA som är det nödvändiga att få i sig. Jag vet inte om jag är överdrivet orolig eller om det är en tanke som flera går och bär på. Men tar gärna emot tips och era erfarenheter   

  • Svar på tråden Minimalt intag av omega 3
  • Sat 13 Mar 2021 02:33
    #1
    äggula innehåller DHA.
  • Anonym (Norma­lt)
    Sat 13 Mar 2021 12:06
    #2

    Gener kan man ju veta om närsyntheten beror på genom att kolla om andra i släkten har glasögon tillexempel, jag har mått illa och inte kunnat ta omega 3 men dottern föddes frisk dock åt jag mycket fisk från vecka 16, när jag ville ta omega 3 så ville jag det mest för risken till proppar i moderkakan :) denna gången så kommer det väll bli samma.. Men att spy fisk är hemskt så har skippat hittills och är i vecka 11 dock åt jag mycket fisk innan och hoppas det gör någon nytta :) tror inte heller man behöver vara orolig med det här med tics det är rätt normalt att man har nått sådant, sambon har det och hans mamma hade nog inga brister när hon väntade honom :)

Svar på tråden Minimalt intag av omega 3