• FridaLeee

    Besiktningstekniker & riskgrupp

    Hej !

    Regeringen beslutade nyligen om att gravida kan räknas in till riskgrupp fr o m vecka 22 beroende på vilket yrke dem är verksamma i.

    Jag jobbar som besiktningstekniker på bilprovningen och sätter mig dagligen i kring 20 personers bilar varje dag. Anses inte detta vara en risk? Är ju princip i som att sätta sig en 20 personers knä i mitt tycke .

    Någon annan i samma sits eller någon som vet hur dem kan tyckas tänka ?

  • Svar på tråden Besiktningstekniker & riskgrupp
  • Anonym (Nej)

    Ta på dig handskar så är problemet löst. Ta av dig arbetskläderna direkt när du kommer hem, lägg i en särskild tvättkorg, tvätta händerna noga eller använd handsprit.

  • Anonym (Gravid)

    Jag jobbar åxå som BT och nu gravid i vecka 35. Jag gick hem för att jag tillslut inte kunde utföra mina arbetsuppgifter och får gravpenning för det.

    Innan ansåg min SC att det inte fanns en risk för smitta då ingen av oss på stationen hittills blivit smittade från kund och att de finns tillräckligt med åtgärder för att undvika att bli smittad från kund.

    Men, det är helt och hållet din SC som tar beslutet. Iom att du jobbar på bilprovningen så ska du även ha en mentor (alla kvinnliga anställda BT på bilprovningen får en mentor på HR-avdelningen). Vänd dig dit och ställ frågan.

  • Anonym (Nejnej)
    FridaLeee skrev 2021-03-13 03:30:33 följande:

    Hej !

    Regeringen beslutade nyligen om att gravida kan räknas in till riskgrupp fr o m vecka 22 beroende på vilket yrke dem är verksamma i.

    Jag jobbar som besiktningstekniker på bilprovningen och sätter mig dagligen i kring 20 personers bilar varje dag. Anses inte detta vara en risk? Är ju princip i som att sätta sig en 20 personers knä i mitt tycke .

    Någon annan i samma sits eller någon som vet hur dem kan tyckas tänka ?


    Vad du tycker är en annan sak från vad det faktist är.

    Det går inte att jämföra att sitta i ens persons bil med att sitta i en människas knä.

    Du har arbetskläder och du kan ha munskydd och handskar.

    Ansök om du känner för det men det kommer inte gå igenom.

    Däremot så kan det ju bli som för oavanstående, att längre in i graviditeten så kanske det inte går att jobba pga fysiken men det är en annan sak.
  • Tow2Mater

    Detta kan kanske lugna dig:


    "Kunskapsläget kring viruset uppdateras dock hela tiden och nu har det kommit en ny studie som visar att covid-19 inte ökar risken för att en graviditet ska gå fel."

    "En förklaring till att barn föds för tidigt, enligt forskarna, är att läkare sätter igång förlossningen med rädsla för att barnet eller kvinnan ska påverkas negativt av viruset. Den slutsatsen drar de baserat på att det var färre kvinnor än vanligt som födde spontant, det vill säga utan igångsättning.


    Studien går att läsa i sin helhet på den medicinska vetenskapssajten Ultrasound in Obstetrics and Gynecology ( https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/journal/14690705 )

    https://www.aftonbladet.se/family/a/41m2yV/studie-covid-19-okar-inte-risk-for-missfall

Svar på tråden Besiktningstekniker & riskgrupp