• FridaLeee

    Besiktningstekniker & riskgrupp

    Hej !

    Regeringen beslutade nyligen om att gravida kan räknas in till riskgrupp fr o m vecka 22 beroende på vilket yrke dem är verksamma i.

    Jag jobbar som besiktningstekniker på bilprovningen och sätter mig dagligen i kring 20 personers bilar varje dag. Anses inte detta vara en risk? Är ju princip i som att sätta sig en 20 personers knä i mitt tycke .

    Någon annan i samma sits eller någon som vet hur dem kan tyckas tänka ?

  • Svar på tråden Besiktningstekniker & riskgrupp
  • Anonym (Nej)

    Ta på dig handskar så är problemet löst. Ta av dig arbetskläderna direkt när du kommer hem, lägg i en särskild tvättkorg, tvätta händerna noga eller använd handsprit.

  • Anonym (Gravid)

    Jag jobbar åxå som BT och nu gravid i vecka 35. Jag gick hem för att jag tillslut inte kunde utföra mina arbetsuppgifter och får gravpenning för det.

    Innan ansåg min SC att det inte fanns en risk för smitta då ingen av oss på stationen hittills blivit smittade från kund och att de finns tillräckligt med åtgärder för att undvika att bli smittad från kund.

    Men, det är helt och hållet din SC som tar beslutet. Iom att du jobbar på bilprovningen så ska du även ha en mentor (alla kvinnliga anställda BT på bilprovningen får en mentor på HR-avdelningen). Vänd dig dit och ställ frågan.

  • Anonym (Nejnej)
    FridaLeee skrev 2021-03-13 03:30:33 följande:

    Hej !

    Regeringen beslutade nyligen om att gravida kan räknas in till riskgrupp fr o m vecka 22 beroende på vilket yrke dem är verksamma i.

    Jag jobbar som besiktningstekniker på bilprovningen och sätter mig dagligen i kring 20 personers bilar varje dag. Anses inte detta vara en risk? Är ju princip i som att sätta sig en 20 personers knä i mitt tycke .

    Någon annan i samma sits eller någon som vet hur dem kan tyckas tänka ?


    Vad du tycker är en annan sak från vad det faktist är.