• WERTUA

    Kompetenstest på jobbet

    På min arbetsplats har arbetsgivaren nu insett att det är både dyrt och tidskrävande att rekrytera, och framförallt om nyanställda slutar efter kort tid.

    Så nu har man beslutat att all personal ska genomgå ett personlighets och logiktest, eftersom dessa tester nyligen införts så har ingen av de som arbetat längre än 4 månader gjort dessa tester i samband med att de anställdes. Nyanställda behöver således inte göra testet då de redan gjort det i rekryteringen.

    Det jag är rätt undrande till är om det verkligen är okej för en arbetsgivare att göra såhär nu?!. Vad ska dessa tester hjälpa till med vid nyrekrytering om de som anställs nu redan genomgått dessa tester?.

    Känns som att de försöker hitta fel på de anställda hellre än att undersöka orsaken till varför så många nya, slutar efter kort tid. Likaså varför resultaten inte är de bästa just nu. Det, verkar de tro är de anställdas fel och inga andra omständigheter. Förnekelse eller bara dåligt ledarskap. Vet inte vilket.

    För mig och många av mina kollegor känns det nästan nedvärderande att vi behöver göra den här typen av test som jobbat inom företaget i allt från 1-4 år, och NU vill de se vilken personlighet vi har och hur logiska vi är. Ser inte LOGIKEN i det eller hur det överhuvudtaget skulle hjälpa verksamheten.

    Jobbar med sälj/kundsupport inom försäkring och andra tjänster.

  • Svar på tråden Kompetenstest på jobbet
Svar på tråden Kompetenstest på jobbet