• citababy

    Hysteri varje gång blöjan ska bytas

    Min dotter är nu 1 år och 2 månader och gråter hysteriskt, alltså HYSTERISKT varje gång vi lägger ner henne på skötbädden för att byta blöjan.

    Det började efter att hon blev sjuk och vi gav henne alvedon supp. Det gick jättebra och var inga konstighetet med det. Men nu tror hon säkert att hon ska få alvedon igen. Eller jag förstår verkligen annars inte varför hon totalt flippar vid blöjbyten nu? Hon har aldrig varit så innan. Kanske gråtit och så. Men nu VILL HON RIVA NER VÄGGAR OCH TAK. Och åmar sig och vrider och vänder på sig och skriker rakt ut. Kissblöjor är lättare för då kan man byta på henne medan hon står upp. Men med bajsblöjor är det svårare. Snälla, har någon annan varit med om något liknande? Kommer hon glömma detta? Varför har hon plötsligt blivit så rädd för att ligga ner för blöjbyten? Jag PALLAR inte hantera tantrums x antal ggr per dag.

  • Svar på tråden Hysteri varje gång blöjan ska bytas
  • Anonym (Lika)
    citababy skrev 2021-03-13 11:51:21 följande:

    Detta har vi också provat med men samma hysteri oavsett vart vi byter :/:/:/:/


    Vår tjej är det likadant för.

    Men jag började tala om innan blöjbyte att vi ska byta blöja, visar blöjan tydligt och upprepar - byta blöja. Hon brukar få hålla i något hon tycker om, exempelvis min mobiltelefon eller en tv-dosa. Underlättar aningen men vissa gånger är det svårt, då byter jag bajsblöjan inne på toan och tvättar av henne där.

    Men det har blivit mkt lättare sen vi faktist började säga att nu byter vi blöja.
  • Anonym (Dags nu)

    Låter som att ditt barn är redo att pottträna :) kanske är dags att lyssna på barnet :)

  • Anonym (Y)

    Har du testat byxblöja så att ni inte behöver lägga henne ner?

    Ser ni när hon är på gång att bagsa? Om ni pottar henne då så är ju kissblöjor inte svåra att byta ståendes j

  • citababy
    Anonym (Lika) skrev 2021-03-13 12:11:58 följande:

    Vår tjej är det likadant för.

    Men jag började tala om innan blöjbyte att vi ska byta blöja, visar blöjan tydligt och upprepar - byta blöja. Hon brukar få hålla i något hon tycker om, exempelvis min mobiltelefon eller en tv-dosa. Underlättar aningen men vissa gånger är det svårt, då byter jag bajsblöjan inne på toan och tvättar av henne där.

    Men det har blivit mkt lättare sen vi faktist började säga att nu byter vi blöja.


    Hur gammal är din dotter och när börjadr hon ogilla det?
  • citababy
    Anonym (Dags nu) skrev 2021-03-13 12:20:08 följande:

    Låter som att ditt barn är redo att pottträna :) kanske är dags att lyssna på barnet :)


    Ja... Jag har varit i dom tankarna själv också. Men det har uppstått ett annat "problem" där.. hon bara reser på sig och går därifrån... suck.
  • Anonym (Lika)
    citababy skrev 2021-03-13 12:41:02 följande:

    Hur gammal är din dotter och när börjadr hon ogilla det?


    15 månader. Hon är prematur så när hon var liten så hatade hon att ligga på skötbordet, sen blev det bättre vid ca 4 månader men när hon blev ca året så började hon hata det igen.

    Ända skillnaden från TS barn är att vi inte har gett suppar, vi ger Alvedon via mun.
  • Anonym (Dags nu)
    citababy skrev 2021-03-13 12:42:15 följande:

    Ja... Jag har varit i dom tankarna själv också. Men det har uppstått ett annat "problem" där.. hon bara reser på sig och går därifrån... suck.


    Vet hon om vad bajs och kiss är? Visar du henne blöjorna du byter? En undervisande bok är väldigt bra där sen så kan man inte sätta dom på pottan då barn och vuxna inte kan kissa/bajsa på bestämda tider :) men man kan ju göra det på ett undervisade sätt att visa pottan och låta favorit gosedjuret kissa/bajsa i den och så vidare :)
  • Anonym (Qwerty)

    Kan det gå att byta bajsblöja om hon ligger på knä mot en låg pall? Så gjorde vi ett tag för att komma ifrån ryggläge.

  • Anonym (Samma här)

    Ja vi har ett nästan jämngammalt barn och samma problem sedan ganska länge tillbaka.

    Kissblöjor tar vi ståendes. När det är bajs är det enda som funkar att byta på golvet och låta barnet titta på barnprogram samtidigt (mobil eller tv). Inget annat går. Vi har lagt ner madrassen/skötbädden på golvet.

  • Anonym (Samma)

    Vårt barn är så ibland. Det är oftast när han inte i förväg accepterar att byta blöja (om jag avbrutit honom i leken). Ibland fungerar det att ta med en leksak till skötbordet. Oftast måste jag förklara att nu måste vi byta blöja för den är full av kiss/bajs och då kan du få ont och infektioner i kissen kom så går vi tillsammans till badrummet (där skötbordet står). Äldsta var likadan (behövde få berättat för sig vad som skulle ske och vara redo).

  • Anonym (Dusch)

    Hej, du säger att det fungerar att byta kissblöjor med barnet stående. Jag tror - stående. - kan vara nyckeln,

    De flesta barn producerar bara bajsblöjor 2 ggr per dag. Mitt tips är att ni då placerar barnet i badkaret el motsvarande, ståendes och så tvättar ni med hjälp av en mjuk dusch.

Svar på tråden Hysteri varje gång blöjan ska bytas