• Varyagh

Energideklaration - värt ett försök eller ej?

Tjena,

Funderar på om det kan vara värt att genomföra en energibesiktning för att kunna få grönt bolån vid belåning av en villa. Den är byggd i tre etapper - först på 1910-talet, resterande nog under 50-/60-talet pch följande decennier. Men den har inte isolerats direkt med moderna ingrepp eller så, utan har i princip varit orörd i flera decennier. Yta på 185 kvm (plus källare och vind som inte har några element), har bergvärme med vattenburna värmelement (den enda "gröna" uppgraderingen - Nibe från typ 2014, håller temperaturen på runt 20 grader och har alltid på lägsta varmvattenberedningen), och total energiförbrukning på 1600-2000 kWh/mån på vintern (januari och februari 2019), 1100 kWh mars 2019 och t.ex. några hundra kWh i maj 2019. Så det blir nog under 14000 kWh (75 kWh/kvm) under ett år, nog mindre. Tror att mina siffror är lite tilltagna eftersom det finns en mätare per våning, varav nedervåningen har betydligt mindre konsumtion från datorer osv. och jag nu för de flesta månaderna bara utgått från siffrorna för övervåningen och i princip dubblerat.

Jag har inte hittat mycket till prejudikat på nätet, så finns det någon med erfarenhet som skulle kunna ge en uppfattning av huruvida kåken är nära att nå B-klass?

Tack på förhand!
Svar på tråden Energideklaration - värt ett försök eller ej?